Obsah filmu O těle a duši
Maďarská režisérka a scenáristka Ildikó Enyediová (*1955) původně vystudovala ekonomii a teprve poté filmovou režii – a obě disciplíny jako by se v její úsporné a zároveň velkolepé tvorbě ideálně doplňovaly. Autorčina celovečerní prvotina Mé 20. století (Az én XX. századom, 1989) se stala senzací festivalu v Cannes, kde získala Zlatou kameru za nejlepší debut. Na podobně významné ocenění však jedna z nejoriginálnějších evropských filmařek čekala bezmála tři dekády. I proto, že netradiční filmová bajka O těle a duši reprezentuje její návrat k celovečernímu formátu po dlouhých osmnácti letech.
V jádru jde o nekonvenční love story dvou...
Maďarská režisérka a scenáristka Ildikó Enyediová (*1955) původně vystudovala ekonomii a teprve poté filmovou režii – a obě disciplíny jako by se v její úsporné a zároveň velkolepé tvorbě ideálně doplňovaly. Autorčina celovečerní prvotina Mé 20. století (Az én XX. századom, 1989) se stala senzací festivalu v Cannes, kde získala Zlatou kameru za nejlepší debut. Na podobně významné ocenění však jedna z nejoriginálnějších evropských filmařek čekala bezmála tři dekády. I proto, že netradiční filmová bajka O těle a duši reprezentuje její návrat k celovečernímu formátu po dlouhých osmnácti letech.
V jádru jde o nekonvenční love story dvou odlišně zmrzačených lidí – stárnoucího finančního ředitele jatek, jemuž tělesný handicap brání v navázání bližšího vztahu, a mladé uzavřené kvalitářky masa s dokonalou pamětí, ale nepřekonatelnou fóbií z tělesného kontaktu i potenciálního citového vzplanutí. Oba hrdiny postupně ohromuje zjištění, že sdílejí totožné sny (v nichž jsou laní a jelenem uprostřed zasněženého lesa), které se následně pokoušejí společně naplnit.
Lehce excentrická, taktilní i odtažitá romance s prvky všednodenního dramatu a černé komedie sugestivně tematizuje dualitu bdělosti a snění, zvířeckosti a humanity, duše a těla. Snímek obratně kloubící chladné pozorovatelství a niternou emocionalitu těží z výrazného vizuálního pojetí – z precizních geometrických kompozic, neokázalého prolnutí lyričnosti a brutality, symbolického využití barev i soustředěné práce s herci. Promyšlený koncept a formální důslednost se tu potkávají s citlivou režií, která pozvolna vnáší křehkou citovost do prostředí, kde vládne spíše cynický humor.
Není divu, že si film, který mezi řádky a pomocí snových metafor hovoří o mnohých současných společenských traumatech, odnesl z letošního Berlinale hlavní cenu Zlatého medvěda.
Aleš Stuchlý
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (1)
Související odkazy
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 28.4.2024
Musím se přiznat, že v maďarské kinematografii mám určité (a ne malé) mezery, ale tuhle podívanou bych si troufl doporučit každému milovníkovi kvalitní filmařiny. Je to moc dobře vymyšlené, ještě o trošku líp natočené a celé je to okořeněné několika docela pozoruhodnými hereckými výkony. Pro velké a hodně příjemné překvapení!!!
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 14.10.2017
O tomto filmu se dá vyprávět dlouho - avšak žádný slovní popis nemůže vystihnout to, co si divák při sledování tohoto filmu prožije.
Občas se z nějaké zapomenuté bývalé filmové velmoci od tvůrce, který dlouho nic nenatočil, může objevit filmový drahokam - některé brusy jsou hodně hrubé až brutální, jiné vycizelované do skvostné preciznosti - dost slov - to se musí vidět - co vidět - prožít na vlastní kůži.
Jen snad jedna konkrétní lítost - zcela neznámá Alexandra Borbélyová, představitelka jedné ze dvou hlavních rolí - psychicky "jiné" doktorky Márie - by si zasloužila vysoké festivalové ocenění za herecký koncert, který předvedla.
O těle a duši - jseš-li jen trochu člověkem, odcházíš z tohoto filmu s hlavou plnou rozporuplných vjemů, s rozechvělou duší a se srdcem překypujícím radostí.