Obsah filmu Nanuk, člověk primitivní
Nanuk, člověk primitivní je považován za dokument, jenž zásadním způsobem ovlivnil počátky kinematografie. Je to pravděpodobně první film o vztahu člověka k přírodě a první etnografický film. Archetypální obraz muže bojujícího o přežití je zároveň archetypem dokumentární tvorby.
Jde však skutečně o dokument? Nanuk, člověk primitivní není věrným zobrazením kultury Eskymáků, tak jak se s ní Flaherty setkal během natáčení filmu v letech 1921 – 1922. V té době už dobývání a exploatace eskymácké země běželo na plné obrátky, což film vůbec nereflektuje. Flaherty zobrazil život Eskymáků před kontaktem s Evropany a snímek je holdem kultuře a...
Nanuk, člověk primitivní je považován za dokument, jenž zásadním způsobem ovlivnil počátky kinematografie. Je to pravděpodobně první film o vztahu člověka k přírodě a první etnografický film. Archetypální obraz muže bojujícího o přežití je zároveň archetypem dokumentární tvorby.
Jde však skutečně o dokument? Nanuk, člověk primitivní není věrným zobrazením kultury Eskymáků, tak jak se s ní Flaherty setkal během natáčení filmu v letech 1921 – 1922. V té době už dobývání a exploatace eskymácké země běželo na plné obrátky, což film vůbec nereflektuje. Flaherty zobrazil život Eskymáků před kontaktem s Evropany a snímek je holdem kultuře a lidem, jež hluboce obdivoval.
Eskymáci fascinovali Flahertyho už od dětství. Jeho otec byl důlní inženýr a často ho brával na dlouhé cesty na sever. V roce 1910 Flaherty nastoupil dráhu výzkumníka u železniční společnosti. Na svou třetí expedici v roce 1913 si vzal kameru, aby o vzdálených krajích pořídil dokument. Filmování Eskymáků se záhy stalo jeho vášní. Nanuk, člověk primitivní, jehož natáčení trvalo čtrnáct měsíců, je vyvrcholením dvacetiletého života u Eskymáků a jejich natáčení.
Nanuk, hrdina filmu, je lovec. Jednou z nejslavnějších scén je ta, ve které vede loveckou výpravu na mrože. Lov, stejně jako všechno ostatní ve filmu, je zinscenován. Ale pro zúčastněné to není hraní rolí. Celá akce je skutečná, Eskymáci jsou skuteční a také způsob života jejich předků, který tu předvádějí, je reálný. Jedním z klíčů k pochopení filmu je nasazení, s jakým se Nanuk, jeho rodina a přátelé podíleli na jeho vzniku. Prostřednictvím filmu konstruují obraz vlastní kultury, která se začínala vytrácet.
Nanuk, člověk primitivní patří k nejzásadnějším snímkům v dějinách dokumentu. Nepřekvapí tedy, že byl mnohokrát a často rozdílně interpretován. Byl nazván eposem homérovských rozměrů, ale dostal také nálepku romantizujícího pohledu na “vznešeného divocha”. Přesnější by bylo přistupovat ke snímku jako k unikátnímu dílu jak objevování, tak tvoření. Coby umění se vzpírá snadnému zařazení.
Kino AERO 2003/11 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 17.4.2011
Jediným drobným zklamáním bylo dodatečné zjištění, že jednotlivé "výjevy z každodenního života" byly pečlivě naaranžované a že sledovaná eskymácká rodina byla ve skutečnosti rovněž umělá. Síle filmu to ale vlastně nic neubírá. Každý dokument včetně těch nejnovějších je vlastně taky fikcí, subjektivním výřezem z reality, tím, co z ní vybere oko a záměr tvůrce. Téměř století staré pohledy do života lidí, pro které je náplní dne zajištění přežití dne dalšího, jsou stejně fascinující, poučné i zábavné, jako kdyby byly točené skrytou kamerou.
Hodnocení:
Přidáno: 20.11.2010
Super. Nevím, jaký nejstarší nejlepší film jste kdo kdy viděli, ale já dnes tenhle. Je to zajímavé svědectví o životě, životě v přírodě, dokumentárním filmu, historii kinematografie....