Obsah filmu Muž na střeše
Na švédské krimi je pozoruhodné, jak vehementně se snaží o dekonstrukci příběhu severského sociálního zázraku. Tuto tendenci, která se s drobnými rozdíly udržela až do současnosti, můžeme sledovat již od dob Maj Sjöwallové a Pera Wahlööa, čili od poloviny 60. let. V roce 1971 si zmíněná dvojice autorů jako téma svého sedmého románu z cyklu Příběh zločinu, česky vydaného pod názvem Säffleská bestie, vybrala úplatnost a nepostižitelnost příslušníků silových složek. Švédskou policii tu neúprosně zobrazují jako stát ve státě, pro který platí jen ta pravidla, jaká si sám určuje. Bílé ovce v podobě vyšetřovacího týmu Martina Becka jsou pohlcovány...
Na švédské krimi je pozoruhodné, jak vehementně se snaží o dekonstrukci příběhu severského sociálního zázraku. Tuto tendenci, která se s drobnými rozdíly udržela až do současnosti, můžeme sledovat již od dob Maj Sjöwallové a Pera Wahlööa, čili od poloviny 60. let. V roce 1971 si zmíněná dvojice autorů jako téma svého sedmého románu z cyklu Příběh zločinu, česky vydaného pod názvem Säffleská bestie, vybrala úplatnost a nepostižitelnost příslušníků silových složek. Švédskou policii tu neúprosně zobrazují jako stát ve státě, pro který platí jen ta pravidla, jaká si sám určuje. Bílé ovce v podobě vyšetřovacího týmu Martina Becka jsou pohlcovány systémem klientelismu, policie je tak v očích běžných lidí spíše nástrojem k zahlazování problémů než k udržování pořádku a řádu. Příběh sice končí dopadením vraha, jeho zoufalství a jasná motivace k tragickému činu ovšem znemožňují chápat závěr jako šťastný či jako triumf dobra nad zlem.
Látky se v roce 1975 chopil jeden z nejprogresivnějších švédských tvůrců Bo Widerberg a vytvořil podle mnohých kritiků první skutečnou, plnokrevnou švédskou kriminálku. Svůj vypjatý realismus využil ke zdůraznění procedury vyšetřování, které se tak odehrává v mnohem pozvolnějším tempu, než na jaké je současný divák odkojený kulometnou rychlostí hodinových dílů televizních krimiseriálů zvyklý. O to více překvapí zlom, po němž případ vygraduje v akční thriller. Widerberg se zjevně nechal inspirovat ikonickými kriminálkami 70. let, např. Francouzskou spojkou (The French Connection, 1971). Tyto vlivy jsou pak ještě zjevnější v jeho o osm let mladším Muži z Mallorky.
Muž na střeše se stal nejúspěšnějším projektem Švédského filmového institutu na příštích šest let, paradoxně jej překonal až Bergmannův snímek Fanny a Alexandr (Fanny och Alexander, 1982). Oblibu u diváků snímku prý zajistilo i překvapivé obsazení populárního komika Carla-Gustafa Lindstedta do role Martina Becka.
Aleš Říman
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 2.1.2022
Vím, že je to už starší film, ale některé ty scény byly až k smíchu. Do akce se vydá mechanik civilista s neregistrovanou pistolí. Po žebříku leze 120 kg policista bez vesty, akce s vrtulníky k smíchu a tak by se dalo pokračovat. Podle mne hodně přestřelené hodnocení.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 17.4.2009
K tomuto filmu se nedá nic vytknout.Knížku jsem přečetl jedním dechem a film byl stejně dobrý.Dávám osm.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 6.3.2009
Zdařilá filmová adaptace románové předlohy Maj Sjöwallové a Per Wahlo - Säffleská bestie. Výborná záležitost ze švédského pohledu.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 12.12.2008
Ze začátku pomalu rozjetý thriller, který se však v poslední třetině s odstřelovačem přehoupne v akční záležitost a velice slušně rozjede. Na švédskou produkci poměrně vydařený thrillerový snímek.
Reklama
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film