Obsah filmu Mléčná dráha
Dva chudí poutníci se vydávají na cestu z Paříže do Španělska, kde chtějí navštívit slavné poutní místo Santiago de Compostela. Jejich pouť je provázena řadou podivných příhod: u silnice sedí dítě se stigmaty, vrchní číšník v restauraci zasvěceně diskutuje o Kristovi, venkovan oslovuje tuláky latinsky, prostitutka vyzývá zákazníky, aby s ní zplodili dítě… Udivení poutníci cestují i v čase – setkávají se s prvními křesťany, dvěma barokními šlechtici polemizujícími o Bohu, ale i se svými současníky.
Mléčná dráha patří do skupiny filmů, ve kterých se Buňuel zaobírá otázkou náboženské víry – a ve kterých se často nenávistně pouští do církve...
Dva chudí poutníci se vydávají na cestu z Paříže do Španělska, kde chtějí navštívit slavné poutní místo Santiago de Compostela. Jejich pouť je provázena řadou podivných příhod: u silnice sedí dítě se stigmaty, vrchní číšník v restauraci zasvěceně diskutuje o Kristovi, venkovan oslovuje tuláky latinsky, prostitutka vyzývá zákazníky, aby s ní zplodili dítě… Udivení poutníci cestují i v čase – setkávají se s prvními křesťany, dvěma barokními šlechtici polemizujícími o Bohu, ale i se svými současníky.
Mléčná dráha patří do skupiny filmů, ve kterých se Buňuel zaobírá otázkou náboženské víry – a ve kterých se často nenávistně pouští do církve a jejích zástupců (z ostatních Buňuelových filmů s touto tematikou připomeňme snímky Nazarin, Viridiana či Šimon na poušti). Hravý a výsměšný snímek nezapře režisérovy surrealistické kořeny. Spíše než podklad k diskuzi nad problematikou víry podává útržkovitý, záměrně nejasný a silně sarkastický obraz úlohy náboženské dogmatiky v evropských dějinách. Víra však v Buňuelově neuctivém pohledu získává i určité poeticky humorné kvality.
Film s Paulem Frankeurem a Laurentem Terzieffem v hlavních rolích vznikl v roce 1969. Na scénáři s režisérem jako obvykle spolupracoval jeho francouzský kolega Jean-Claude Carriere.
Zdroj: ČT < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Film je součástí: Project 100
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 23.11.2012
Můj oblíbený režisér vytvořil vskutku velkolepou přehlídku všemožných křesťanských herezí, z nichž některé byly i zábavné. Třeba provokativní otázka: transformuje-li se Kristovo tělo do čehokoli, třeba do oplatku, podávaného při latentně kanibalistickém obřadu tzv. svatého přijímání, v co se pak přemění v břiše? - Nebo jiná otázka: Proč nebyl Bůh milosrdný i ke zvířatům a nestvořil člověka býložravého jako jsou ovce nebo osli? - Legrační byl bláznivý kněz, uprchlý z psychiatrie, který považoval všechno na světě za katolické. Dokáže-li věda vysvětlit přirozeně každý zázrak, pak je to jen důkaz, že i věda je vlastně katolická. Muslimové? - Katolíci. Židé? - katolíci, a zvlášť oni! - Hodnotím film pouze jako lepší průměr, protože jeho téma mi není nejenže blízké, ale navíc i odporné. S mnohými Buňuelovými názory sice souhlasím, Já jsem utrpěl také jako on katolickou výchovu, ale na rozdíl od něj jsem se od ní dokázal navždy odpoutat. Buňuel se v tom blátě stále obsedantně šťourá, což považuji přinejmenším za nedostatek filosofického ducha. Šest bodů přiděluji opět za tradiční skvostnou výpravu, za kvalitní barevný filmový materiál, na nějž se natáčelo a za dokonalé vedení herců, což jsou stálé pochvalné atributy všech Buňuelových francouzských filmů.