Obsah filmu Mečiar
„Nikdy jsem neměl mobilní telefon a nevyhledávám styk s nikým. Vy jste výjimka.“ Tak vítá trojnásobný slovenský expremiér Vladimír Mečiar dokumentaristku Terezu Nvotovou ve svém sídle Elektra v Trenčianských Teplicích. Exkluzivní rozhovor s kontroverzním politikem, jenž v aktuálních záběrech cvičí nebo opéká buřty, je ale jen jedním z prostředků, jimiž chce filmařka složit obraz o porevolučním Slovensku. To se nadchlo pro osobu statného lidového lídra, nakonec však vystřízlivělo pohledem na mafiánský stát, jenž propojil podsvětí s politickými špičkami. Opravdu se ale můžeme někdy vyléčit z fascinace charizmatickými lídry, kteří pod rouškou...
„Nikdy jsem neměl mobilní telefon a nevyhledávám styk s nikým. Vy jste výjimka.“ Tak vítá trojnásobný slovenský expremiér Vladimír Mečiar dokumentaristku Terezu Nvotovou ve svém sídle Elektra v Trenčianských Teplicích. Exkluzivní rozhovor s kontroverzním politikem, jenž v aktuálních záběrech cvičí nebo opéká buřty, je ale jen jedním z prostředků, jimiž chce filmařka složit obraz o porevolučním Slovensku. To se nadchlo pro osobu statného lidového lídra, nakonec však vystřízlivělo pohledem na mafiánský stát, jenž propojil podsvětí s politickými špičkami. Opravdu se ale můžeme někdy vyléčit z fascinace charizmatickými lídry, kteří pod rouškou ochrany národních hodnot pohrdají demokratickými principy?
Nvotová dokument nejprve natočila jako středometrážní bakalářský film na FAMU a v roce 2013 jej s velkým ohlasem uvedla na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Tvar postupně rozšířila do podoby celovečerního snímku, ze 100 hodin natočeného materiálu a 250 hodin archivních záznamů ani tak všechno použít nemohla. Rozhovor s Mečiarem prokládá archivními záběry z veřejného a politického dění i ze svého dětství. O kontext se mj. starají známí investigativní novináři jako Milan Žitný nebo Tom Nicholson či politici Petr Pithart a Fedor Gál.
Zvlášť v poslední třetině snímku, jež popisuje Mečiarův pád pod tíhou mnoha kontroverzních kauz, vyvstávají obecnější rysy určitého typu populistických politiků, kteří i v současnosti sklízejí úspěch. Boj o moc motivovaný osobní pomstou a ješitností, polarizování společnosti ve stylu „my versus oni“, očerňování médií jako hlídačů demokracie a pravidelné utvrzování se v dějinné pravdě s vlastními příznivci. Vladimír Mečiar možná relaxuje ve svém sídle, jeho moderní následovníci masírovaní cynickými marketéry ale obsadili rozhodovací pozice nejen na Slovensku.
Jan Škoda
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2018 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (2)
Související odkazy
Mečiar – S pánom Bohom, idem
od vás…
1. ledna 1993. Po pádu komunismu a krátkém federačním intermezzu se rozpadá Československo a Slováci mají poprvé v historii samostatný demokratický stát. Jeho vznik a následná divoká 90. léta jsou spojeny s jedním hlavním jménem – Vladimír Mečiar.
číst dál
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 9.5.2021
Pravdu vždy píšu víťazi
Samozrejme veľmi jednostranný dokument, ale to bude aj môj komentár. V prvom rade by p. Mečiar už konečne mohol vydať tie pamäti, čo sľubuje, že píše. Tam sa dozvieme snáď ako to všetko bolo. Lebo moc o minulosti, až na pár notoricky známych viet toho moc nepovie. Najväčšou záhadou mi je, že prečo pozval do Elektry práve ju. Posledné roky sa stráni verejnosti, akurát teda sa začína zjavovať v diskusiách, ale zväčša iba malých internetových rádií či kanáloch. Ale dobre. Len musel vedieť ako to dopadne. Dokument spočíva v troch polohách. Nvotovej home videa a aký bol jej osobný život, Mečiar v Elektre a v súkromí ako cvičí, smeje sa a opeká klobásky a potom zbytok je klasicky protimečiarovsky, spomienky jeho nepriateľov, zábery opozičnej Markízy či skutky, ktoré sa stali, ale nevieme naisto, kto ich spáchal a ako to v skutočnosti bolo. Neviem, nás už na občianskej učili čosi o prezumpcii neviny, ale slovenskí novinári vtedy zrejme fajčili za školou. Ďalej, čo moc nechápem, ako to je točené. Autorka Mečiara z niečoho obviní, ale osobne sa ho nespýta ako to v skutočnosti bolo. Len sa smejú a opekajú, ale nevšimol som si, že na tie najťažšie obvinenia sa nejako pýtala osobne. Hlboký kontrast. Dokument vyšiel v roku 2017 a mal prispieť k ospravedlneniu historického nonsensu a to zrušeniu amnestií, čo nemá v obdobu, keďže amnestie sú nezrušiteľné. Bolo by zaujímavé, teraz žiadať zrušiť amnestie Havlove. A keď sa neustále hovorí iba o tých Mečiarovych, akosi sa zabúda na Kováčove amnestie, ktoré udelil svojmu synovi, ktorý podviedol Technopol a Kočnerovi. Dejiny vedia byť ironické. Dnes, keď toto píšem, tak je rok 2021. Doteraz sme mali premiérov zlodejov a zväčša sme žili v kľude a akurát nadávali ako nás okrádajú. Dnes máme pri moci reulérného psychopata s jeho sektou fanatikov a bežní ľudia majú aj strach už o seba, s čím tento spasiteľ a mesiáš príde nabudúce. Vo filme sú navyše použití fakt hodnoverní svedkovia ako napríklad Peter Tóth, momentálne najväčší praskač a udavač, či pochybný Fegyveres. Paradoxom je, že zasa Kočner je dnes stelesnením zla, ale v deväťdesiatych moc opozícii nevadil, či prezidentov syn, namiesto toho aby sedel v nemeckej base, tak dostal exotické veľvyslanecké fleky. Ja neviem ako to bolo, ale vyhlasovať súdy, lebo niekto to tak chce, mi príde krátkozraké a nebezpečné. Lexa napríklad vyhral všetky súdy a teraz čo. Spochybňovať súdy a zaviesť roxorovú anarchiu? Ukážem palcom a ty si vinný? Veľmi nebezpečné zmýšľanie. Dokument bol veľmi jednostranný a ja tiež, ale hlavne preto, že neustále sa hovorí A, ale už nikto nespomenie B. Udalosti nebývajú čierne a biele, ale šedé. To jsou ale paradoxy
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 19.9.2018
super
Mam rad dokumenty . A za mně parádní shrnutí politického vzestupu i padu