Obsah filmu Kristove roky
Startovní výstřel slovenské nové vlny, která na tu českou navázala osobitým pohledem. Konfrontace životních postojů dvou bratrů a odlišných prostředí, v nichž žijí, v okamžiku, kdy nezávaznost studentských her střídají povin nosti dospělosti. Film o hledání sebe sama a o zodpovědnosti za svou vlastní existenci.
Juraj (Jiří Sýkora), Slovák na pražské výtvarné škole, ukončil studia a váhá, co bude dělat. Hrozí mu vystěhování z bytu, hledá ateliér, nemůže se rozhodnout mezi dvěma ženami. Starší lékařka Marta (Miriam Kantorková) mu skýtá už zevšednělou jistotu, s mladší Janou (Jana Stehnová) zažívá zase nečekaný cit. Jako člověku zvyklému...
Startovní výstřel slovenské nové vlny, která na tu českou navázala osobitým pohledem. Konfrontace životních postojů dvou bratrů a odlišných prostředí, v nichž žijí, v okamžiku, kdy nezávaznost studentských her střídají povin nosti dospělosti. Film o hledání sebe sama a o zodpovědnosti za svou vlastní existenci.
Juraj (Jiří Sýkora), Slovák na pražské výtvarné škole, ukončil studia a váhá, co bude dělat. Hrozí mu vystěhování z bytu, hledá ateliér, nemůže se rozhodnout mezi dvěma ženami. Starší lékařka Marta (Miriam Kantorková) mu skýtá už zevšednělou jistotu, s mladší Janou (Jana Stehnová) zažívá zase nečekaný cit. Jako člověku zvyklému žít bez omezení a v neutuchající hravosti mu však schází vůle a zodpovědnost. Liší se tím od svého bratra Andreje (Vlado Muller), vojenského letce, který vedle něj představuje vyrovnanou a klidnou sílu. Jak se ale ukáže při návštěvě Prahy kvůli Jurajově promoci, i v něm dřímou vášně a pochybnosti podobné těm Jurajovým. Kontrastní povahy obou jsou jednotou v různosti i pokud jde o vztah k práci, domovu,
jazyku. Jenže zatímco Andrej má zjevně krizi Kristových let už za sebou, Juraj se nachází právě v jejím epicentru. Rozhodnutí co a jak dál uspíší nenadálý vpád smrti do jinak happeningově laděného příběhu. - Postavy obou bratrů, to je rozpůlené alter ego samotného Juraje Jakubiska (* 1938): to on sám původně studoval grafiku a na vojnu narukoval k výsadkářům. V metaforické podobě vyjádřil ve filmu svou vlastní oscilaci mezi Čechami a Slovenskem; městem a venkovem, provokací a tradicí, která se pak už natrvalo stala součástí jeho díla. Vnějším výrazem toho jsou v prvotině pražské exteriéry a řecko-katolické prostředí rodného východoslovenského Kojšova.
(luk)
katalog 1. Festivalu nad řekou < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (4)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.