Obsah filmu Jak se stěhuje kostel
Děkanský kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě, přesunutý kolejovým systémem téměř o kilometr, je světovým unikátem, zapsaným do zlaté knihy Guinessových rekordů tisíciletí. Když roku 1964 padlo definitivní rozhodnutí o likvidaci starobylého královského města Most a vytěžení uhlí, které se pod ním nacházelo, bylo přitom naštěstí rozhodnuto i o záchraně alespoň této jedinečné architektonické památky, pocházející z počátku XVI. století. Uvažovalo se o několika variantách, například jeho úplném rozebrání či také o ponechání na svém místě na pilíři uhelné sloje. Nakonec však zvítězila nejodvážnější myšlenka, a tou byl přesun vcelku.
Po...
Děkanský kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě, přesunutý kolejovým systémem téměř o kilometr, je světovým unikátem, zapsaným do zlaté knihy Guinessových rekordů tisíciletí. Když roku 1964 padlo definitivní rozhodnutí o likvidaci starobylého královského města Most a vytěžení uhlí, které se pod ním nacházelo, bylo přitom naštěstí rozhodnuto i o záchraně alespoň této jedinečné architektonické památky, pocházející z počátku XVI. století. Uvažovalo se o několika variantách, například jeho úplném rozebrání či také o ponechání na svém místě na pilíři uhelné sloje. Nakonec však zvítězila nejodvážnější myšlenka, a tou byl přesun vcelku.
Po důkladné několikaleté přípravě bylo z kostela demontováno všechno, co se dalo (včetně věže). Celá stavba byla vyztužena ocelovou konstrukcí a betonovým věncem. Církevní výzdobu nahradil velín, jehož počítače měly řídit přesun. Škodovy závody vyrobily 53 transportních pásů o nosnosti pěti set tun a upravena byla cesta, kterou měl kostel na kolečkách absolvovat. Stěhování kostela začalo 30. září roku 1975 a trvalo do 27. října. Kostel byl posunován na čtyřech kolejích, zezadu byl tlačen a zepředu brzděn hydraulickými válci. Vodováhy a elektronická čidla sledovala veškeré pohyby a výškové odchylky kostela při cestě po nerovném terénu. Nakonec kostel zdolal cestu dlouhou 841 metrů průměrnou rychlostí cca 2,16 centimetru za minutu.
Na novém místě byl pak posazen na nové základy a až do roku 1988 v něm probíhaly restaurátorské práce. Dnes se nachází v severní části města, asi 1 km západně od nádraží, v červnu 1993 byl opět vysvěcen a od 8.února 2010 je národní kulturní památkou. V jeho interiéru je instalována expozice gotického a renesančního umění severozápadních Čech, suterén kostela slouží jako výstavní prostor Galerie výtvarného umění v Mostě. < Zobrazit méně
Autor: green-tea, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Typ filmu: Krátký
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 3.8.2011
Já měla to štěstí, vidět přesun tzv. "in natura", neboli na vlastní oči. Měli jsme tenkrát v blízkosti Mostu příbuzné, a tak jsme s bráchou využili příležitosti a "pozvali se" na návštěvu. Teta byla asi radostí bez sebe, neboť s námi nepočítala, ale strýček to vyřešil jednoduše - nacpal nás dva,tetu i svoje tři kluky do stařičké Škodovky a vyrazili jsme na okruh Mosteckem. Nejdříve jsme pochopitelně zamířili ke kostelu. Hypnotizovali jsme ho asi 20 minut, ale zdálo se, že se vůbec nehýbe. Strejda se smál a říkal: "počkejte odpoledne!" Pak jsme jeli na Fláje, okoukli oprámy s obříma rypadlama i měsíční krajinu v jejich okolí, došli si na oběd... Odpoledne jsme si stoupli na to samé místo co předtím - a opravdu! Kostel byl o kousíček dál. Takže ano, opravdu to jelo, pohybovalo se! Prostě zlatý český ručičky(i hlavičky)to dokázaly - jsem na ně pyšná.
Takže, dostanete-li se někdy do nového Mostu, neopomeňte tuto místní zajímavost navštívit a rozhodně si nenechte ujít ani tento dokument. Za necelou čtvrthodinku se z něj dozvíte všechno podstatné - a to formou, přístupnou i naprostému laikovi.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 3.8.2011
Byla jsem ještě v dětském věku, když jsem poprvé viděla tento dokument. Nicméně už tehdy jsem doslova zírala s otevřenou pusou. Od dětství mě fascinovala historie, archeolgie, která se nakonec proměnila v nesplněný sen. Mou četbou se v deseti letech staly knížky o Schliemannových vykopávkách v Tróji a hodně věcí jsem si dokázala živě představit. Nicméně představa transportu celé budovy, to bylo (a vlastně stále tak trochu je i dnes, v dospělosti) pro mne naprosto neuvěřitelná záležitost, jak se vůbec může něco takového zrealizovat. Tento dokumentární film, který jsem v pozdějším věku měla možnost vidět ještě jednou, je úžasnou a fascinující ukázkou toho, jak lidské ruce udělají a zrealizují i zdánlivě nemožné v boji za záchranu vzácných historických památek.
Pracovala jsem několik let v památkové péči a klobouk dolů před těmi, kteří svůj život zasvěcují práci restaurátorské, stavební a další, které jsou nutné pro přežití odkazu dědictví našich předků. Bolí mě u srdce, kdykoliv vidím, že někde chátrá historická památka - ať už je to hrad, zámek, trvz, kostel...mnohé z nich byly téměř odsouzeny k záhubě. Kostel v Mostě měl veliké štěstí. Jiným doslova zázrakem je kaplička na Skalce, tyčící se nad městem Mníšek pod Brdy. Nádherný barokní skvost, postavený jakožto kopie kaple sv. Máří Magdalény ve Francii, v interiéru zdobený iluzí krápníkové jeskyně, vzal před několika desetiletími téměř za své po obrovském poddolování skaleckého kopce (těžba rudy). Jen díky obrovskému úsilí těch, kterým osudy památek nejsou lhostejné, došlo doslova v poslední chvíli k záchraně skaleckého kostelíka a celého poutního areálu (Křížová cesta), který se tu nachází. Publikace a dokumenty vypovídající o úctě všech, kdo doslova z trosek piplají a obnovují odkazy minulosti, bych zařadila do povinné školní výuky. Mám bohužel dost často pocit, že úcta k lidské práci a vážení si vzácných památek často u mladé generace dost vyprchává, ale snad se mýlím...