Obsah filmu Dvojí svět hotelu Pacifik
Československo-polské koprodukce nebyly obvyklým jevem ani v dobách vzájemné soudružské spolupráce. Filmové koprodukce často vznikaly na zakázku vlád a trpěly pak nevalným zájmem diváků obou zemí. Mezi ty zdařilé počiny ale rozhodně patří filmy polského režiséra Janusze Majewského, který možnosti zahraniční spolupráce využil ve svůj prospěch. Jeho první zkušeností na tomto poli je právě Dvojí svět hotelu Pacifik, který ho při výběru vhodných interiérů přivedl do Prahy, kde si nakonec pro natáčení vybral restauraci Obecního domu. Seznámil se tak s Pavlem Hajným, členem barrandovské tvůrčí skupiny, který se následně chopil vypracování...
Československo-polské koprodukce nebyly obvyklým jevem ani v dobách vzájemné soudružské spolupráce. Filmové koprodukce často vznikaly na zakázku vlád a trpěly pak nevalným zájmem diváků obou zemí. Mezi ty zdařilé počiny ale rozhodně patří filmy polského režiséra Janusze Majewského, který možnosti zahraniční spolupráce využil ve svůj prospěch. Jeho první zkušeností na tomto poli je právě Dvojí svět hotelu Pacifik, který ho při výběru vhodných interiérů přivedl do Prahy, kde si nakonec pro natáčení vybral restauraci Obecního domu. Seznámil se tak s Pavlem Hajným, členem barrandovské tvůrčí skupiny, který se následně chopil vypracování scénáře. Ten vznikl podle literární předlohy Zakleté revíry - polského meziválečného bestselleru Henryka Worcella.
Stejně jako v knize, sledujeme i v jeho filmové adaptaci osudy učně Romana, kterému hotelový svět nejprve imponuje. Záhy se díky své pracovitosti a bystrosti propracuje až na plac, kde postupně zjišťuje, jak drsné pracovní prostředí hotel nabízí a jak bude těžké dostát některým místním pravidlům. A konflikty se svými nadřízenými, obzvlášť s vrchním Fornalským, na sebe nenechají dlouho čekat. Když na vlastní kůži zjistí, že i milostný vztah je na pracovišti zapovězen, zažívá hořké rozčarování. Nakonec ale pochopí, že zvítězí pouze tehdy, když si za svoji zbraň v nerovném boji zvolí čestné a morální jednání.
Dvojí svět hotelu Pacifik nabízí divákovi univerzální příběh o strastech pracovní iniciace - obecnou a snadno přenositelnou lidskou zkušenost. Film si tak lehce našel diváky i v zahraničí a má co nabídnout i dnešnímu divákovi. Nezatíženost formulací „tady a teď", která silně charakterizovala pozdější polské filmy „morálního neklidu", představuje jednu z předností filmu. Další z nich je bezpochyby kamera Miroslava Ondříčka. Českého diváka může potěšit i účast českých herců, i když prim hraje ústřední polská herecká dvojice - Marek Kondrat v roli číšnického učně a Roman Wilhelmi v roli zákeřného vrchního Fornalského.
Petr Vlček
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 10.2.2020
Tak mne bavit muselo i kdyby nechtělo. Vzpomínal jsem na mladá léta, kdy jsem se také učil. Ach jo. No, my měli jiné podmínky. Snímek asi žádnou cenu nezíská, ale mne bavil a klidně bych snesl delší stopáž. Nebylo to nic převratného, ale dobré to bylo. Klidně se někdy mrknu znova.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 2.8.2011
V rámci koprodukce mezi socialistickými státy plánovaně vznikala různá díla. Většinou stála za starou bačkoru. Ale tento film o životě personálu jednoho přepychového hotelu je jiný kafe. Sledujeme vítečný pohled do života číšníků, servírek, kuchtiček a kuchařů v době meziválečné. Náctiletí učenci jsou na place svými "mistry" fackováni za každou maličkost. Učí se. Učí se své profesi, učí se i orientovat v životě. Hlavní hrdina Roman začíná jako to poslední ucho kuchyně, kdy v písku meje nádobí a končí jako úspěšný absolvent číšnických zkoušek. Prochází tvrdou životní lekcí. Setkává se s podrazy, neférovostí, zlodějnou a různými typy hostů, kterými je často bohatá městská smetánka.
Velice zajímavou roli zde má Roman Skamene. Vedle děl Princ a chuďas nebo Bony a klid bych roli Frycka zařadil mezi ty nejlépe ztvárněné.