Obsah filmu Deník komorné
Na odlehlé panství rodiny Rabourů-Monteilů přichází do služby půvabná komorná Celestina. Stařičký aristokrat Rabour městskou dívku hned zve do své pracovny a snaží se podivným dvořením oživit vzpomínky na svou mrtvou ženu. Domu tvrdou rukou vládne jeho dcera, zahořklá a přísná paní Monteilová, jejíž manžel Celestině ustavičně nadbíhá. V bizarním prostředí plném přetvářky se Celestina, neustále toužící vrátit se do Paříže, sblíží s jediným člověkem: malou Klárou, chudým a téměř bezprizorným děvčátkem. Když je Klára zneužita a zavražděna, Celestina má jasno v tom, kdo je vrah, a místo kýženého návratu do Paříže se rozhodne dívenčinu smrt...
Na odlehlé panství rodiny Rabourů-Monteilů přichází do služby půvabná komorná Celestina. Stařičký aristokrat Rabour městskou dívku hned zve do své pracovny a snaží se podivným dvořením oživit vzpomínky na svou mrtvou ženu. Domu tvrdou rukou vládne jeho dcera, zahořklá a přísná paní Monteilová, jejíž manžel Celestině ustavičně nadbíhá. V bizarním prostředí plném přetvářky se Celestina, neustále toužící vrátit se do Paříže, sblíží s jediným člověkem: malou Klárou, chudým a téměř bezprizorným děvčátkem. Když je Klára zneužita a zavražděna, Celestina má jasno v tom, kdo je vrah, a místo kýženého návratu do Paříže se rozhodne dívenčinu smrt pomstít.
Pro film Deník komorné se Luis Buňuel nechal inspirovat románem francouzského spisovatele konce 19. století Octava Mirbeaua a na scénáři se tu poprvé sešel se svým pozdějším dlouholetým spolupracovníkem Jean-Claudem Carrierem. Do hlavní role krásné Pařížanky Celestiny obsadil jednu z největších hvězd tehdejšího francouzského filmu Jeanne Moreauovou.
Zdroj: ČT
Ve francouzském znění s titulky. < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 14.11.2011
Na Buňuelovy poměry je ten příběh docela spořádaný a srozumitelný, což je samozřejmě jen zdání, protože jeho filmy jsou pokaždé sžíravým jinotajem protkaným společenskou a politickou kritikou. Tentokrát se otevřeně přiznám: nepochopil jsem. Že ty pošahané, zvrácené figurky v domácnosti, kde Celestina slouží, reprezentují různé ale vždycky nějak zkažené složky společnosti, to je jasné. Celestina se téhle sebrance vysmívá ale nakonec skončí jako jedna z nich. Největší darebák zůstane bez trestu a dělá revoluci. Ano, ale nějak si z toho nedokážu sestavit jádro sdělení. Nemuselo by mě to překvapovat, Buňuel je přece původně surrealista, ale právě těchhle prvků je tu tentokrát pomálu. Asi by hodně pomohla detailnější znalost doby a prostředí, které tu Buňuel zobrazuje. Stejně je to ale zase nevšední zážitek korunovaný skvělou kamerou a hlavně nedostižnou Jeanne Moreau.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 12.8.2010
Film bez kladného hrdiny, a v tomto smyslu docela nepříjemná podívaná. Iritující panoptikum postaviček, která každá představuje něco odporného z lidských vlastností. Snad ti Francouzi nejsou všichni takoví... Některé symboly ve filmu s postupem doby ztratily na srozumitelnosti.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 11.4.2009
Můj neoblíbenější film Louise Buňuela. Nádherná Jeanne Moreau. Buňuel zde zachycuje morální úpadek ve Francii mezi dvěma světovými válkami. Hlavním tématem je psychogram sloužících: komorná deroucí se vzhůru a zloduch s fašickými ideály. Komorná Célestine se nakonec dostane do společenské vrstvy svých bývalých pánů sňatkem s urozeným sousedem. Film patří mezi nejznámější a uznávaná Buňuelova díla.