reklama
 
ohodnotit

Až se vrátíš

Další název:
When You Return
Žánr:
Rok:
1947
Délka:
87 minut
Premiéra v ČR:
23.1.1948
Popis / Obsah / Info k filmu Až se vrátíš
Ponurý pavlačový činžák na předměstí je přeplněn lidmi, nespokojenými se svým údělem. Symbolem lepšího života je pro ně ošumělá kabela staré Šachové, o níž se domnívají, že v ní má zamlklá sousedka hromadu peněz. Představa, že by se zbavili svých problémů, kdyby získali peníze Šachové, přivede k pokusům o krádež zadluženého cestovatele, chudého hodináře a kancelářského sluhu, který dokonce Šachovou málem zavraždí. Jedné noci se vrací domů syn Šachové Vladimír. Utekl z vězení, kam byl odsouzen pro krádež spáchanou kvůli lehkomyslné barové tanečnici. Zaklepe na matčiny dveře, ale musí se ihned skrýt před jedním z nájemníků - bláznivým Knížetem. Rozradostněná matka spěchá otevřít, místo syna však spatří Knížete. Z leknutí, zděšení i zklamání jí pukne srdce. Nad jejím mrtvým tělem se Vladimír vydá policii a zahanbení nájemníci vidí, že v kabele byly jen drobné rodinné památky a něco málo peněz.
Český hraný film 1898 - 1970


Popis / Obsah / Info k filmu Až se vrátíš
Přelidněný pavlačový dům na předměstí. Nájemníci se domnívají, že stará nemocná žena, která očekává synův návrat z vězení, skrývá značný majetek. Nezvládnutý pokus o psychologické drama byl zjevně inspirován poetikou tehdy módních francouzských filmů.

Autor/Zdroj: /Popis


Po filmu Housle a sen představuje se nám režisér Václav Krška dalším svým dílem. Tentokráte je to tragický příběh z jednoho periferijního činžáku, nazvaný Až se vrátíš. Thematicky je to vlastně první vážný pokus o umělecké vyjádření periferie. Doby Falešných kočiček jsou na štěstí nenávratně za námi a proto vzhůru do tohoto baráku, označeného číslem 14, staňme se svědky všech malých tragedíí, které se zde denodenně odehrávají, nahlédněme do soukromí těchto ubohých, chudobou a osudovým přišlápnutím zakřiknutých lidiček, zaposlouchejme se do jejich snů a jediné touhy : uprchnout odtud - kam? Někam, kde je lépe...
Sny a iluse, zhuštěné v jakýsi romantický sociologický průřez jednoho z prokletých baráků, a navíc ještě zpestření skoro detektivní motivací, takový je filmový námět Emy Řezáčové. Ano, jsou zde všecky kladné i záporné znaky protektorátní dramaturgie, ano, je to únikový film, který mnoha řečmi málo řeší, ano, je to jakýsi citový blíženec Znamení kotvy (a podobnost je ještě podtržena postavami pathologických matek, které, pološílené smutkem, očekávají návrat svých ztracených dětí. Co však je horšího: Obě matky, ve Znamení kotvy i v Až se vrátíš, se specialisují na sběr plakátů !)
Scénář má jednu vadu: děj je brzděn nejen episodami a odbočováním, ale mate také diváka navazováním scén, při čemž se občas zapomíná na to nejdůležitější: ústřední dramatickou linii. Oslabuje to gradaci příběhu, odvádí pozornost, unavuje. Jinak je Až se vrátíš docela napínavý příběh. Chmurně střízlivá a střízlivě romantická periferíe...
Režisér Krška projevil hodně odvahy už ve filmu Housle a sen. Nesporně od něho bylo ještě odvážnější, že sáhl po této periferii. On, o němž se říká, že je náš filmový lyrik, a pojednou - bezmála detektivka? Krška, přiznejme si, nedělal detektivku, on tvořil - baladu! Věděl to jistě již na počátku, nenechal se však odradit případnou, ba dokonce značně' pravděpodobnou možností určitého nezdaru. Neboť s takto traktovanou periferií, s dnešní českou periferií, není dosud dobře možno vytvořit baladu. Látka se tomu nutně brání, nesedí jí to, volá po citu, vyváženém realitou, volá po míře rozumu a uvědomění si střízlivé skutečnosti. Výsledkem Krškova experimentu tedy není balada, ale - pathetický romantismus. Divák se občas protrhuje z příběhu a uvědomuje si: to není filmová detektivka. A periferie ? Snad, ale ne naše, ne česká... Divák rušivě cítí, že po mistrné dramatické zkratce přichází scénické intermezzo časově překročené idylky večerní pavlače, rozléhající se lkaním harmoniky a různými šepoty... Nebo ta exekutorova procházka po bytě, ty všecky dumky a sny.
Proč se náš divák znovu protrhává z příběhu? Aby si zašeptal: to nejsou postavy dramatu, to jsou herci, divadelní herci, kteří místy poněkud silně přehrávají...
Opticky je to krásná podívaná. Kameraman Střecha vskutku citlivě doplňuje režisérovu baladickou fikci, jeho fotografie má náladu, cit i nevšední poetičnost, ano, tenhle pavlačový dvůr je jako bezmála z plátna francouzského modernisty, jenže skutečnost vlastního příběhu je jiná...
Krška však neuhne, Krška jde za svým cílem, je v něm něco paličatého a lidsky nesmírně krásného: nezná kompromisů. Taková je jeho představa, té se musí podřídit i hudba Emanuela Fialy. Je to skutečně akční hudba, nejen že zapadá do atmosféry, nejen že děj podbarvuje, ona jej přímo vyvolává, ona atmosféru ladí.
A Krška vede herce, ne filmem, ale jako by po divadelním jevišti, kde se hraje balada. Jeho záhadná, vyschlá a nelidská stařena nepohne rty, naopak zase jeho chudý inkasista se šklebí a divoce gestikuluje. Ta mimika, ty výkřiky, doznívání dialogů, to jsou Krškovi herci, někteří lepší, jiní horší, v jednom jsou si však podobni: pathos! Otylie Beníšková s nepohnutelnou tváří, s přísně semknutými rty, s nepřítomným pohledem; Václav Voska, procházející zádumčivě příběhem; Jaromír Spal, Jiřina Stránská, Libuše Zemková, to jsou tragici s marným, již předem lámaným vzletem, jako by byli hypnotisováni, jako by utonuli v nostalgii; Rudolf Walter, ten se skoro nehýbá, zato Oto Motyčka ano, jenže poněkud křečovitě. Ed. Dubský, to je rovněž experiment. V českém filmu, v našem prostředí postava francouzského detektiva. Hraje ji dobře, ale charakterové roli neodpovídá. A prosťáček boží, blázen David Kníže? To je Eman Fiala. Zařádí si občas, rozhodně jej však překoná Ljuba Hermannová, která hraje tanečnici Bobi Lala. (Jenže Bobi Lala, to měl být
opravdu krásný, znepokojivý, démonický a exotický typ, nikoliv Ljuba Hermannová.)
S podivnými, nikoliv však zlými pocity uzavíráme tuto kritiku. Lze říci jedno: Krška, posedlý svým uměleckým cítěním, se pokoušel, pokouší a bude pokoušet vždy o umění. Má jemnost, cit, intuici i invenci, neuchyluje se ani krok od své osudově vytčené cesty, jde po ní proti látce, proti hercům, proti kritice, která se nakonec neubrání velkému obdivu i ocenění. Krškovi opravdu o něco jde, Krška sází všecko, nebojí se riskovat, tápá a mýlí se, ale není to prohra! A jednou, věřme, jednou to bude jeho, Krškovo vítězství!

Autor/Zdroj: Drtílek-Einhorn/dobová recenze


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

62.1 %
6   - curil
8   - clara.bow
4   - Pitryx
5   - hvezdyn
8   - Misantrop
5   - nick4
8   - oulisna
8   - nufik001
10 - dederon
6   - rosta12
10 - Gremmie
3   - T800
3   - ceskytulak
6   - vecernice
7   - tvo
4   - anubis1234
4   - bajaw
3   - Sivok
10 - labelle

TV Program

ČT1 - Polopatě (2013) [TV cyklus]

16:35 - 17:30

51 minut již uběhlo
4 minut zbývá do konce

ČT2 - Volejbal: Česko - Srbsko

14:50 - 17:35

156 minut již uběhlo
9 minut zbývá do konce

NOVA - Co na to Češi (2016) [TV pořad...

17:25 - 18:25

1 minut již uběhlo
59 minut zbývá do konce

Prima - Doktor z hor: Nové příběhy (20...

16:50 - 17:50

36 minut již uběhlo
24 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 146288
Osobností: 621359
Fotografií: 550602
Plakátů: 262212
Obsahů a biografií: 134136

Poslední komentáře

Sully: Zázrak na řece Hudson (20...

Sully: Zázrak na řece Hudson
Neurazí, nenadchne. Tom Hanks   podal standardně kvalitní,   leč průměrný herecký   výkon, těžící   převážně ze svého   sympatického charisma. více >

Autor: kockak1 | Hodnocení: 6 / 10

Nude Nuns with Big Guns (2010)

Nude Nuns with Big Guns
Film, který všemi svými   znaky patří někam mezi   béčko a céčko, je   překvapivě dost zábavný. A   zábava je především to, co   od podobných více >

Autor: curil | Hodnocení: 6 / 10

Všemocný (2011)

Všemocný
Svižné a tudíž i   relativně povrchní. Jakoby   tempo ubíralo na prostoru pro   rozvoj psychologie postav,   které žel ustupují do   pozadí. více >

Autor: Ostrovan | Hodnocení: 6 / 10

Ona (2013) [2k digital]

Ona
Romantických snímků na   bázi umění je jako   šafránu a tak tento vskutku   působí jako zjevení.   Dějovým projevem je citový   vztah osamělého více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 10 / 10

Bunkr smrti (2008)

Bunkr smrti
Hororový příběh bez   potoků krve a usekaných   částí těl, zato s   budovanou temnou atmosférou,   které je tu dosytosti.   Nechybí napětí, i více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 6 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
apple android wp bb
iPhone
iPhone
 
App Store hodnocení:
hod
Android
Android
 
Google Play hodnocení:
hod
Windows Phone
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
hod
BlackBerry
BlackBerry
 
BB world hodnocení:
hod
fb

Copyright © 2003-2017, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.073/0.043