Duben

Speciál: Bonusová sekce filmu Bohové Egypta

Vydáno dne 14.09.2016
Bohové Egypta jsou v jistém slova smyslu nejunikátnějším počinem, jaký jsme mohli zatím letos (a možná nejen letos) vidět v kinech. Co za překvapení skrývá jejich bonusová sekce na Blu-ray disku? 
Recenzi samotného filmu najdete tady. V bonusové sekci nachází se celkem 8 videí, které rozhodně stojí za zhlédnutí, od čehož nesmí odradit ani nepříliš dobrá kvalita českých titulků. Už název prvního – BOŽSKÁ VIZE: VYTVOŘENÍ KINEMATOGRAFICKÉ AKČNÍ SCÉNY – jest malinko zvláštní. Místo ‚kinematografické‘ by bylo asi vhodnější ‚filmové‘, ale nebudeme hnidopichovat a povíme si, o co se jedná. Bohové Egypta, sedmý celovečerák vizionáře Alexe Proyase, se odehrává v době, kdy bohové žili na Zemi spolu s lidmi.













 

Tedy na Zemi, tvůrci hovoří o „Planetě Egygt“, což bude zřejmě opravdu přesnější, než ustálený výraz „Starověký Egypt“, neboť ledacos je tu leské, třpytivé, světélkující, čisté, nevídané a o hodinách dějepisu neslýchané. Některé postavy (jako třeba Bek) jako by sem zabloudili odněkud z budoucnosti – v nebezpečnějších akčních sekvencích za Brentona Thwaitese zaskakoval parkourista Blake Lindsell. I v tomhle jsou Bohové Egypta poněkud jiní. Architekt Owen Paterson tu povypráví o konceptu, jakým chtěli vytvořit tehdejší realitu, a také se nechá slyšet, že věří, že Slunce ve skutečnosti opravdu táhne na lodi sídlící nejvyšší bůh Ra.

Další dokument o natáčení nese název O BOZÍCH A LIDECH: OBSAZENÍ. Tady Gerard Butler prozradí, jak sám vnímal osobnost boha Seta. Nicolaj Coster-Waldau řekne, co ho přimělo k tomu, aby přijal nabídku zahrát si v tomto svérázném bijáku. Elodie Yung přesvědčí, že je hypnotická nejen jako bohyně Hathor. Se svými zážitky z natáčení se svěří i Courtney Eaton (Zaya), Emma Booth (Nepthys), Chadwick Boseman (Thoth) a Geoffrey Rush coby Ra. Bohužel každý má na sdílení svého názoru asi tak minutu, jelikož i toto video má, stejně jako pět dalších, jenom nějakakých jedenáct minut.












 


Dále se budeme zabývat KOSTÝMY, MAKE-UPEM A ÚČESY. Liz Palmer (aka Liz Keogh) tu nastíní svou vizi ohledně kostýmů, přičemž její povídání je obzvláště zajímavé, když se týká Elodie Yung, ale vlastně i dalších hereček, kterou jsou v Bozích Egypta oděny do opravdu sexy outfitů. Člověk si taky udělá obrázek o tom, jak velké úsilí musí kostymérky vynaložit a přitom se nelze zbavit dojmu, že v porovnání s ostatními filmovými profesemi zůstává jejich práce tak trochu nedoceněna (svou kategorii při Oscarech však naštěstí mají). Při pohledu na tyhle bonusové záběry to až vypadá, že v současnosti musí vyvinout větší kreativitu než režiséři, kteří jakoby v době nejrůznějších technologických vychatávek měli také býti spíše techničtější.

Dozvíme se také, jaké bylo FILMOVÁNÍ V AUSTRÁLII. VfX Supervizor se tu vrátí k vizuálním efektům. Proč se natáčelo před modrým a ne před tradičnějším zeleným pozadím? A jak složité bylo zajistit, aby se 270 cm vysocí bohové mohli objevit ve stejné scéně i ve stejných záběrech se 180 cm nízkými lidmi? Hodně pozoruhodné! BITVA O NESMRTELNOST nabízí neméně pozoruhodný pohled na kaskadérské kousky a výkony. A že se tu sešli borci, kteří mají z tohoto pohledu na kontě třeba nového Mad Maxe nebo trilogii Pán prstenů. Pro choreografie soubojů zvolili vskutku dokonalou taktiku – nikdo neví, jak se tehdy bojovalo, takže hlavně je důležité, aby to na plátně, resp. v televizi vypadalo úžasně. Výborný nápad, ke kterému však bylo taky zapotřebí dlouhého tréninku.

 










 

OKNO DO JINÉHO SVĚTA – zase dojde na vizuální efekty, bo právě na nich Bohové Egypta stojí. Jejich tvorba byla, jak už to u velikých projektů bývá, rozdělena mezi několik společností, přičemž ty měly trochu usnadněnou situaci tím, že už před začátkem natáčení vznikla animovaná previzualizace. Ta vypadá dokonce natolik dobře (v podstatě jako ty nejlepší počítačové hry z 90. let), že by bývalo nebylo od věci dát do bonusů celý film v této podobě. Posledními dvěma extra materiály jsou právě tyto animace, které to nedotáhly do finálního sestřihu HORUSOVA KORUNOVACE a BEK A FÉNIX, ve které se – jak název napovídá – dočkáme i toho bájného opeřence. CGI Efekty byly skutečně extrémně náročné a tenhle snímek výrazně prodražily (na 140 milionů dolarů). Přitom se tu najdou scény, které kdyby se nepatrně upravily, dalo by se ušetřit. Jenže pak by Bohové Egypta nebyli tak roztomile bizarní, svérázné a v podstatě cool.

FOTO: Bontonfilm, Blu-ray poskytl taky Bontonfilm
(Autor: Tomáš Kordík)
 

DVD

Recenze: Nový svět

Terrence Malick se ve své tvorbě vrátil i do vzdálenější minulosti, ovšem tahle výprava na začátek... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz