Recenze: Neuvěřitelný Hulk

Vydáno dne 20.07.2008
Po zhlédnutí Neuvěřitelného Hulka vyvstanou dvě otázky. 1) - Co je tak nepochopitelného na slovech původního komiksového Hulka: „HULK ROZBÍT!“? 2) - A proč si sakra všichni režiséři pletou Hulka s psychologickým dramatem? Po neúspěšném pokusu Anga Leeho z roku 2003 se objevil další režisér, který se rozhodl ignorovat žánr a natočit snímek ze všeho nejvíc připomínající zoufalé televizní drama s prkennými herci a neuvěřitelně bídným scénářem.
h21Neuvěřitelný Hulk je klasická komiksová báchorka o muži s dvojí identitou. Hlavní hrdina Bruce Banner se nechá ozářit gamma paprsky. Pokus ovšem nabere poněkud nechtěné obrátky a Banner získá rozkošnou schopnost. Pokaždé, když ho něco rozčílí, popřípadě příliš vzruší, změní se  v obrovskou zelenou příšeru známou jako Hulk. Celý film pojednává o Brucově hledání protiléku, přičemž do cesty se mu staví zlá armáda, zlý britský voják, zlý americký generál, zlí Jihoameričané a jedna už ne tolik zlá bývalá přítelkyně. Bruce Banner s tváří Edwarda Nortona snáší všechna tato příkoří s tak vážnou tváří, že půlku filmu čekáte, kdy se konečně rozpláče a napíše o tom svým kamarádům na myspace.com.
h22Přitom začátek filmu slibuje zajímavou podívanou. Kamera kombinuje rozmáchlé záběry s dokumentaristickými prvky. Krouží nad jihoamerickou favelou, představuje unaveného hlavního hrdinu na věčném útěku a pomalu připravuje půdu pro adrenalinovou řežbu. Jenže hned po slibném úvodu se to začne hemžit těmi nejnápadnějšími filmovými klišé, jaké kdo mohl vymyslet: Od pohledné spoludělnice, přes osobního trenéra, až po nehodu s kapkou krve. Jeden jen kroutí hlavou a modlí se za to, aby to bylo jen pár rozpačitých úvodních krůčků před tím, než vypukne ten pravý ‚biják‘ o Hulkovi. Bohužel, celý film slouží jako zoufalé klišé. Z nepřeberného množství zmíním například zlého britského vojáka (Tim Roth) na postu hlavního protihráče anebo trpělivou, milující, obětavou, chytrou a krásnou přítelkyni hlavního hrdiny. (Ano, všichni víme, že profesorky přírodních věd bývají dlouhonohé sexy kočky). Nejhorší ze všeho je ovšem samotné poselství filmu:  Kdo je vlastně ono monstrum? Dovolím si odpovědět, že Zack Penn (scénárista), Louis Leterrier (režisér) a Edward Norton (monstrum).
h23Vrcholem výsměchu je samotná počítačová podoba Hulka a Blonskyho. Hulkův protivník je podivné nahaté androgynní monstrum s ostny místo hřbetu, zatímco zelenáč vypadá se svým trendy účesem 'černá patka na stranu' jako kluk z plakátu, který má trochu potíže s anaboliky a barvou kůže.
Liv Tyler jako Betty Ross dokazuje, že celý film lze utáhnout na krásné modré oči a vzdychání. Generál Ross Williama Hurta už hraničí s karikaturou. Poněkud zarážející je, že dokonce i jinak vynikající Tim Roth toho moc v roli Emila Blonského neuhrál. Jediný Edward Norton vtiskl svému hrdinovi charisma a drží celý film v hranicích snesitelnosti.
Určitě se nejedná o nejhorší komiksovou adaptaci všech dob. Na druhou stranu Leterrierovu týmu se podařilo zašlapat všechny přednosti původní adaptace do země. Z nadupaného letního blockbusteru dokázali stvořit amorfní tvar, který se nemůže rozhodnout, čím že to chce vlastně být. Hulk postrádá nadsázku vlastní prvnímu Spidermanovi, komiksovou stylizaci Sin City, vybroušenost dialogů Iron Mana. Touhu po realističnosti ničí tupost scénáře a vršení jednoho filmového klišé za druhým. Co více k Hulkovi dodat? Snad mu jen popřát, aby v nadcházejícím snímku The Avengers, kde se sejde s ostatními hrdiny Marvelovské stáje, konečně ukázal, s kým máme, sakra, tu čest.
(Autor: Štěpánka Červinková)