Popis / Obsah / Info k filmu Tajemství železnicŽelezniční doprava v českých zemích má své počátky už v první třetině 19. století a dodnes máme jednu z nejhustších sítí železniční dopravy na světě. K životu na kolejích se váže také existence velkého množství technických památek. Některé z nich jsou všeobecně známé, jiné zůstávají důmyslně ukryty před zraky lidí a zachovávají si svá tajemství, o nichž ví jen hrstka železničních nadšenců. V jednotlivých dílech dokumentárního cyklu budeme vyprávět příběhy železničních staveb, které dodnes slouží svému účelu. Ale i těch, z nichž dnes zůstala jen torza pohlcená okolní krajinou. Unikátní, ale i zaniklé a umírající stavby přiblížíme divákům v rozhovorech s odborníky, historiky a pamětníky.
Tajemství železnic (Foto: Rostislav Šimek)Tajemství železnic (Foto: Rostislav Šimek)Tajemství železnic (Foto: Rostislav Šimek)
Jestliže se dnes stále častěji zabýváme historií teprve nedávnou, patří k tomuto zájmu také nově aktuální téma technických památek. Mezi nimi nejsou jen opuštěné tovární haly a expozice unikátních strojů, ale i železniční objekty, které jsou živoucím dokladem vynalézavosti a mistrovství předchozích generací. Kolejová přeprava šla vždy ruku v ruce s rozvojem průmyslu. Zajišťovala transport surovin až do jednotlivých provozů nebo hotových výrobků ke svým adresátům. Uměla se vyšplhat do míst jindy nepřístupných a zásadním způsobem ve své době promluvila do tuzemské i zahraniční osobní přepravy.
Náš současný životní styl preferuje jiný typ osobní dopravy, častěji sedíme za volantem než ve vlakovém kupé. I přepravu větších zavazadel a zboží raději řešíme jinak než po železné dráze. Přesto ale máme všichni v sobě velký kus nostalgie spojené s vlaky a vláčky, která se promítá do prvních pohádek i hraček pro nejmenší, do vzpomínek na první školní výlety nebo cestování za studiem, prací či za vzdálenějšími horizonty.
Tajemství železnic (Foto: Rostislav Šimek)Tajemství železnic (Foto: Rostislav Šimek)Tajemství železnic (Foto: Rostislav Šimek)
Všechny tyto skutečnosti připomene Tajemství železnic a průvodcem nám při tom bude Martin Dejdar. Po železničních tratích začneme putovat v jeho rodišti, na dnes už zaniklém nádraží v Chrasti u Chrudimi. Cestování po východních Čechách nazvané Osudným tunelem Jana Pernera, kterému je věnován první díl cyklu, zahrnuje památkově chráněné nádražní budovy i vzpomínku na největší železniční neštěstí v naší historii. Připomeneme choceňský tunel, jenž se stal osudným staviteli železničních tratí i nejhlouběji ukrytou a také nejkratší funkční železnici u nás.
Náš cestovní deník zahrnuje pak dalších osm zeměpisných oblastí. Unikáty na území hlavního města zahrnují jedinečnou architekturu nádraží, viaduktů, ale i technickou úroveň historických vlaků nebo překvapivé zapojení horské dráhy. To všechno si připomeneme v pokračování nazvaném Vlakem po Praze.
Tajemství železnic (Foto: Rostislav Šimek)Tajemství železnic (Foto: Rostislav Šimek)Tajemství železnic (Foto: Rostislav Šimek)
Železná dráha musela ustupovat vodním dílům, a tak se také vydáme Vlakem na dno Želivky. Politické dějiny připomeneme v díle nazvaném Projížďka „továrnou na smrt“. Cestování po severní Moravě a Slezsku absolvujeme Osoblažkou po slezské Hané, ale vydáme se i S Cimrmanem do Kaprounu. Železnici, která promluvila do novodobých dějin, vzpomeneme na začátku března v díle s podtitulem Vlakem za železnou oponu a vydáme se také Krušnohorským Semmeringem do Saska. I na závěr se projedeme horským terénem, tentokrát Zubačkou do Krkonoš.
Seznam dílů:
1. Osudným tunelem Jana Pernera
2. Vlakem po Praze
3. Vlakem na dno Želivky
4. Projížďka "továrnou na smrt"
5. Osoblažkou po slezské Hané
6. S Cimrmanem do Kaprounu
7. Vlakem za železnou oponu
8. Krušnohorským Semmeringem do Saska
9. Zubačkou do Krkonoš
oficiální text distributoraNový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište