Herec, hudebník a skladatel Milan Kašuba je původním povoláním zlatník a mimo svou uměleckou profesi se také věnuje pedagogické práci na brněnské hudební škole, na Janáčkově akademii múzických umění i na Základní umělecké škole v Modřicích. Milan Kašuba se nyní pohybuje na vrcholu svého uměleckého života a doufejme, že jen tak brzy neskončí.
Milan Kašuba coby profesionální umělec nastoupil do svého prvního angažmá u Divadla Večerní Brno a během let se z obyčejného hudebníka vyklubal i občasný herec na kytaru hrající. Nejvíce si na Kašubu budou jistě pamatovat diváci brněnského Národního divadla, kde si na scéně Divadla Jiřího Mahena zahrál dvojroli železničáře a kytaristy v Ajtmatovově ceněné hře Den delší nežli století nebo v inscenaci Hvězda zvaná Ypsilon vzniknuvší podle textů J. Šotoly, v níž byl znovu obsazen do postavy kytaristy. Od té doby se Kašuba na divadelním jevišti sice neobjevil, ale přejme mu, aby se v jeho profesní sféře v budoucnosti další herecké příležitosti opět objevily.
Milan Kašuba začínal ve světě hudby jako žák hudební školy v oboru hry na housle, ale když se v čase učňovských studií seznámil s kytarou, housle opustil a věnoval se již jen jí.
Od těch let se Kašuba objevil hned v několika hudebních uskupeních, jakými byli Kombo, Kvartet Ladislava Slezáka nebo Orchestr Gustava Broma. S kytaristou J. Adamem založil Kašuba Brněnské kytarové Duo, k němuž se později přidala zpěvačka M. Křivánková a barytonový houslista J. Beránek, čímž vznikla formace Ornis, a ta odehrála více než sto dvacet koncertů po celé republice. Po rozpadu posledně uvedené formace se Kašuba vydal na sólovou dráhu na níž se pohybuje dodnes. Milan Kašuba jako kytarista nahrál desítky skladeb pro Český rozhlas Brno a vyjma nich má na svém kontě také album Přátelé vydané společně s kontrabasistou P. Kořínkem. Repertoárově se Kašuba opírá především o vlastní tvorbu a v ní usiluje o propojení jazzu s experimentálními postupy, jak to dokázal v Impulsu života, Moravské suitě nebo v Životních jistotách. Kašuba patří v současnosti mezi vyhledávané kytaristy a tak mu nezbývá nic jiného nepřát, aby zájem o jeho způsob kytarové hry jen tak neustal. Vždyť coby interpretační hráč Kašuba sází na osobitý a jemu zcela specifický styl s vyzrálou technikou hry opírající se o rytmické cítění. Kašuba je na počátku 3.tisíciletí bezesporu výraznou hudební osobností jazzového života a jistě tomu bude i v nadcházejících létech.
Milan Kašuba se čas od času dostal se svou hrou na kytaru i před televizní kamery a mimo záznamy z koncertů nebo vyjma jeho hostování ve specializovaných pořadech věnujících se hudbě si jej mohou diváci pamatovat třeba z kontaktního magazínu Dobré ráno s Jedničkou. Vzhledem k osobnosti M. Kašuby a jeho práci je nutné poznamenat, že by bylo záhodno, aby si jej televizní tvůrci v nejbližším čase všimli a připravili s ním, ať již jeho medailon nebo samostatný profilový pořad mapující jeho umělecký odkaz.
Milan Kašuba svůj první úspěch zaznamenal společně se skupinou Kombo, která v Bratislavě na soutěži nejlepších jazzových kapel republiky získala první cenu za nejlepší jazzový přednes a on se díky tomu stal jejím spolulaureátem. Kromě tohoto titulu se Milan Kašuba může pyšnit i dvojnásobným laureátským titulem Jazzového festivalu Kroměříž a to z let 1982 a 1984.
Audiografie (umělecká – výběr): 1999 – Přátelé; …
Divadlografie (umělecká – výběr): 1985 – Čingiz Ajtmatov: Den delší nežli století (kytarista / železničář); 199o – Jiří Šotola: Hvězda zvaná Ypsilon (kytarista); …
Filmografie (umělecká – výběr): 2o11 – Dobré ráno s Jedničkou; …
Songgrafie (umělecká – výběr): ? – Dětské hry; Impuls života; Moravská suita; Rychlonožka; Výměna; Životní jistoty; …
zdroj: Daniel Rubeš - Lexikon osobností české a slovenské republiky
Autor: řepešínský .