Hanka Křížková se narodila do muzikální rodiny ve Strakonicích 15. srpna roku 1957. Tatínek hrál na mnohé hudební nástroje a dirigoval místní divadelní orchestr. Maminka svým melodickým zpěvem byla pro malou Hanku velkým vzorem. Vyrůstala v harmonickém prostředí společně se svými pro hudbu zapálenými sourozenci Zdeňkem, Miloslavem a sestrou Jiřinou.
V deseti letech jí na následky mozkové mrtvice zemřel náhle tatínek, s čímž se nedokázala dlouho smířit. Hanka se už od dětství toužila stát herečkou nebo zpěvačkou. Během základní školy a gymnaziálních studií se zúčastnila na různých pěveckých a recitačních soutěží. Ještě v době před maturitou začala zpívat v big bítové kapele Rotor v rodných Strakonicích a okolí a získala i první rozsáhlejší zkušenosti v období let 1976 až 1981. Po neúspěšném přijímacím řízení na DAMU se živila jako prodavačka v Potravinách až do svého úspěchu na soutěži Mladá píseň Jihlava, kde získala cenu novinářů za nejlepší interpretaci.
Zde si ji vyhlédl kapelník karlovarské skupiny Metronom. V této skupině si již od konce roku 1982 získala respekt a ve svém prvním profesionálním angažmá zpěvačky prožila takřka dva roky.V roce 1984 si založila vlastní doprovodnou hudební skupinu s kouzelným názvem Celaskon. V letech 1984-85 úzce spolupracovala s příbramským Big Bandem vedeným Pavlem Eliášem a zjistila, že její další zpěvácká cesta bude pokračovat pod praporem jazzu. Vystupovala po boku hostujících legend českého jazzu Vlasty Průchové, Evy Olmerové a Jany Koubkové.
Pootevřenými dveřmi jazzu, zejména swingu a blues vstoupila do širšího povědomí české hudební veřejnosti. Pod patronací Pavla Eliáše, který zemřel za tragických okolností, její profesionální cesta směřovala do programu Petra Kotvadla, který odešel v té době od orchestru Karla Vágnera, kde vystupoval po boku Hany Zagorové. S Kotvaldem jako host spolupracovala v letech 1986 až 1987. V roce 1988 získala stříbrnou Bratislavskou lyru, Cenu diváků a Cenu novinářů. v době spolupráce s Karlem Černochem, která skončila v roce 1993. S komponovanými pořady úspěšně vystupovala nejen doma, ale i v zahraničí-Rakousko, Švýcarsko, Polsko, Holandsko. Zážitkem bylo swingové vystoupení v jednom z holandských kostelů.
V letech 1991-95 se zaměřila i na hostování v předních pražských jazzových klubech, a v tomto období se zrodila spolupráce s Big-bandem Milana Svobody. Po úspěšném konkurzu na muzikál Bídníci, na který musela pro vážné zranění a operaci kolena zapomenout. Po zdařilé rekonvalescenci přišel v roce 1995 zásadní zlom v její kariéře, když byla obsazena do úspěšného muzikálu Drákula /Svoboda, Borovec, Bednárik, Hes/, ve kterém hrála ohnivou nymfu. Postupně přicházely další a další muzikálové nabídky. Následovaly muzikály - Landův Krysař, ve kterém ztvárnila svéráznou rybářku Štěpánovku; americký muzikál Jeptišky /Goggin, Fischer, Šimek/, ve kterém si zahrála postavu dobrosrdečné a poněkud bláznivé černošky sestry Mary Huberty; veleúspěšný muzikál na ledě Mrazík /Urbánek, Sedláček, Šimek/ v roli Marfuši; Pomáda – pro slovesnké diváky na Slovensku; muzikál Monte Christo /Svoboda, Borovec, Bednárik, Hes/ v roli hospodské Danglarsové; muzikál na ledě Romeo a Julie /Urbánek, Nohavica, Šimek/, jako milá, ale naprosto ztřeštěná chůva.
Z muzikálů na klasická témata je nutno uvést Bídniky /Borovec, Novotn /, v roli škodolibé paní hospodské Thenardierové; Golema /Svoboda, Zelenka, Hagen, Renč/, v roli hospodské Roziny; CARMEN /F .Wildhorn, č. t. A. Novák, G. Barre/, kde si pro změnu zahrála vědmu aj. V roce 2002 debutovala ve filmu Andělská tvář.
Erkul
Autor: Erkul .