Zari

Jackie Chan

Rodné jméno:
Čchan Kchung-Sang
Známý jako:
成龍; Yuan Lung Chan; Lung Chen; Lung Cheng; Sing Lung; Chan Kwong Sang; Chen Gang Shen; Y'uen Lo
Věk:
70
Narození:
7.4. 1954, Hongkong
 

 

Zajímavosti k herci Jackie Chan

SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

08.08.2010
Highbinders a Medailon jsou tentýž film. Původně se měl jmenovat Highbinders a pro některou z rolí, co ho hrál Evans) se původně počítalo s Rowanem Atkinsonem (Mr. Bean).
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

28.08.2010
Jackie se podle vlastních slov narodil po ROČNÍM! těhotenství a musel jít ven císařským řezem. Nevím, je-li rok reálný; on to ve své biografii píše.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

28.08.2010
Jeho rodné jméno zní Chan Kong-sang, což znamená "Narozen v Hongkongu". Rodiče tím chtěli oslavit, že se jim podařilo uprchnout z politickými nesváry zmítané pevniny.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

14.10.2010
The Washington post o něm napsal: "In the Pantheon of movie action heroes, there is only one true God, and his name is Jackie Chan." - "V Panteonu (síni slávy) filmových akčních hrdinů je jen jeden skutečný bůh, a jeho jméno je Jackie Chan."
James Cameron ho nazval "ve své oblasti nedostižným mistrem"; Quentin Tarantino mu předal cenu MTV za celoživotní úspěch; v Hollywoodu na Chodníku slávy má svou hvězdu.
 
MrLoviiee zprava

Napsat uživateli zprávu

01.01.2011
Jackie řekl: 1. "I am crazy, but I'm not stupid." - "Já jsem bláznivý, ale ne blbý."
2."I don't want to be the next Bruce Lee, I want to be the first Jackie Chan" - "Nechci být druhý Bruce Lee, ale první Jackie Chan"
3."I don't want to be an action star, action star's life is so short. I want my life to get longer. I want my career to get longer." - "Já nechci být akční hvězda, život akčních hrdinů je krátký. Já chci aby můj život byl delší. Já chci aby moje kariéra byla delší."
4."Don't try to be like Jackie. There is only one Jackie.... Study computers instead" - "Nesnažte se být jako Jackie. Zde je pouze jeden Jackie.... Radši studujte počítače".
 
MrLoviiee zprava

Napsat uživateli zprávu

18.01.2011
V Číně není známý moc přes jméno Jackie Chan, ale Cheng Long (cheng = zůstat; long = drak) :)
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

02.10.2011
Jackie ovládá styly: kung-fu - severní wushu a jižní wing chun, hapkido, džudo, karate, jiu-jitsu, kickbox, taekwondo atd.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

02.10.2011
Má krevní skupinu AB.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

02.10.2011
Měří 175 cm.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

02.10.2011
Jackie sám o sobě říká, že není dobrý plavec ani tanečník, což ale svým stylem vlastně sám vyvrací.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

02.10.2011
Má rád barvy: bílá, žlutá, modrá, hnědá, černá, oranžová, červená.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

02.10.2011
Má rád film The Sound of Music /Za zvuků hudby/.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

23.01.2013
Je držitelem několika rekordů: nejvytíženější herec a kaskadér v jedné osobě, s čímž souvisí počet jeho zranění; člověk nejvíckrát uvedený v titulcích 1 filmu - u Chinese Zodiac 15x.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

08.06.2013
Jako první člověk se na hollywoodském chodníku obtiskl dvakrát, poprvé 1997, podruhé 2013. Při změně majitele divadla se dlaždice ztratila; krádež ale vylučují.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

13.10.2013
Když mu manželka tehdejšího brit. premiéra Cherie Blair předávala 2005 World Diversity Award, coby jeho fanynka (zejm. Křižovatka smrti) ho objala tak silně, že cenu přelomila napůl. Jestli si ji pak slepil, agentury neuvedly.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

09.01.2014
Jeho ocenění do r. 2007 (ze stránky Jackie Chan - filmová legenda):
1982:
Nejoblíbenější herec (Road Show Magazine)

1983:
Nejlepší zahraniční herec (Road Show Magazine)

1984:
Nejlepší choreografie akčních filmů (Hongkongské filmové ceny)
Nejlepší zahraniční herec (Road Show Magazine)
Nejlepší zahraniční zpěvák (Japonsko)

1985:
Nejlepší film: Police Story (Hongkongské filmové ceny)
Nejlepší choreografie akčních filmů (Hongkongské filmové ceny)
Nejlepší zahraniční herec (Road Show Magazine)
Nejlepší zahraniční režisér (Road Show Magazine)

1986:
Nejlepší choreografie akčních filmů (Hongkongské filmové ceny)
Nejlepší zahraniční herec (Road Show Magazine)
Nejlepší zahraniční režisér (Road Show Magazine)
Den Jackieho Chana v San Franciscu, 6. září 1986
Deset výjimečných mladých osobností Hongkongu (Jr. obchodní komora)

1987:
Nejlepší zahraniční herec (Road Show Magazine)
Zlatý kůň (Taiwan)

1988:
Nejlepší choreografie akčních filmů (Hongkongské filmové ceny)    
Nejlepší zahraniční režisér akčních filmů (Road Show Magazine)
Nejlepší zahraniční herec (Road Show Magazine)
Deset výjimečných mladých osobností světa

1989:
Nejlepší choreografie akčních filmů (Hongkongské filmové ceny)    
Nejlepší herec (Umělecký spolek v Hongkongu)
Nejlepší zahraniční herec (Road Show Magazine)
Speciální cena (34. Asijský pacifický filmový festival)
Řád britského impéria (Britská vláda)

1990:
Nejlepší choreografie akčních filmů (Hongkongské filmové ceny)
Rytíř umění a psaní (Francouzská filmotéka)
Nejpopulárnější umělec 80. let (Radia a televize, Hongkong)

1991:
Den Jackieho Chana v Chicagu, 9. března 1991

1992:
Zlatý kůň pro nejlepšího herce (Taiwan)
Deset nejvíce zdraví prospěšných osobností (Radia a televize)
Pět nejvíce význačných mladých Číňanů ve světě (Taiwanská vláda)

1993:
Zlatý kůň pro nejlepšího herce (Taiwan)
Význačný přínos filmu (Asijský pacifický filmový festival)

1994:
Zlatý kůň pro nejlepšího herce (Taiwan)
Zlatý kůň pro nejlepší choreografii akčních filmů (Taiwan)
Nejlepší herec roku (Asijská kinematografie)

1995:
Nejlepší choreografie akčních filmů (Hongkongské filmové ceny)    
Zlatý kůň pro nejlepší choreografii akčních filmů (Taiwan)
Nejlepší herec roku (Asijská kinematografie)
Doktor sociálních věd (Církevní univerzita, Hongkong)
Hongkongský velvyslanec cestovního ruchu (Hongkongská asociace)
Den Jackieho Chana v Chicagu, 26. ledna 1995
Cena za celoživotní výkon (Filmové ceny MTV, USA)
Uvádění slavnostního udílení akademických cen (USA)

1996:
Nejlepší choreografie akčních filmů (Hongkongské filmové ceny)    
Zlatý kůň pro nejlepší choreografii akčních filmů (Taiwan)
Doktor sociálních věd (Církevní univerzita, Hongkong)
Čestné policejní vyznamenání (Policejní útvar San Francisco)
Den Jackieho Chana v San Franciscu, 6. prosince 1996
Cena za celoživotní výkon (Asijská kinematografie)
Prezidentská sportovní cena (Prezidentská rada pro fitnes a sport, USA)

1997:
Nejlepší asijský film: Opilý bojovník 2 (Filmový festival Fant-Asia, sdílené první místo)
Zlatý kůň pro nejlepší choreografii akčních filmů (Taiwan)
Zlatý kůň pro nejlepší choreografii akčních filmů (Taiwan)
Mistr v kung fu s černým páskem
Nejlepší dojem (Internetová kampaň pro asijské Američany, USA)

1998:
Zlatý kůň pro nejlepší choreografii akčních filmů (Taiwan)
Člen Akademie hereckého umění (Hongkong)
Čestná individuální cena (Filmový festival v San Jose, USA)
Inovátorská cena (Mezinárodní asociace filmových studií)

1999:
Herec roku (3. Hollywoodský filmový festival)
Nejlepší choreografie akčních filmů (Hongkongské filmové ceny)    
Nejlepší dvojice na plátně (Filmové ceny MTV)
Nejoblíbenější akční dvojice (Ceny za největší trháky)
Nejoblíbenější akční hrdina za rok 1998
Čestný občan (Zřízení Soulu, Korea)
Čestný velvyslanec Expo 99 (Hongkong)
Ocenění Ira D. Kaye za humanitární práci
Ocenění PETA za humanitární práci
Stříbrná hvězda (Zřízení Hongkongu)

2000:
Vyslanec Mistrovství světa v kopané 2002 (Výbor pro MS, Korea)
Cena Excellence 2000 za mezinárodní přínos (USPAACC, USA)
První velvyslanec komise pro letní OH
Cena za mezinárodní úspěch (Mezinárodní a indické filmové ceny)
Cena za mezinárodní celoživotní přínos (Mezinárodní vedení nadací)
Cena za dědictví (Čínské muzeum v Americe)
Legenda tisíciletí (Mezikulturní festival, Velká Británie)
Cena Montblanc de La Culture (Nadace Montblanc de La Culture )

2001:
Vyslanec proti kouření (Americká rakovinová nadace)
Vyslanec Spolku pro ochranu dětí (Spolek pro ochranu dětí, Hongkong)
Osvětový umělec roku (Harvardská univerzita, USA)
Velká cena Ameriky (Světový filmový festival, Montreal)
Čestné policejní vyznamenání (Policejní útvar Los Angeles)
Čestné policejní vyznamenání (Policejní útvar Toronto)
Mezinárodní osobnost roku (Variety Magazine)
Den Jackieho Chana v Las Vegas, 28. února 2001
Den Jackieho Chana v Torontu, 18. listopadu 2001 - Klíče od města
Osobnost roku

2002:
Hrdina všech amerických rodin (Kalifornský právní spolek, USA)    
Nejlepší choreografie akčních filmů (Hongkongské filmové ceny)
Nejlepší bojová scéna (Filmové ceny MTV)
Nejoblíbenější nakopávač zadků mužského pohlaví (Výroční dětské ceny, USA)
Čestné policejní vyznamenání (Policejní služba, Toronto)
Inovátorská cena (8. Výroční americké ceny za choreografii)
Hvězda na chodníku slávy (Chodník slávy, Hollywood, USA)
Taurus (Světové ceny za akrobacii)
Cena za inspiraci (Asijská MTV)
Yahoo! Ceny značek (Hongkong)
Výjimečný úspěch za hraní v akčních filmech (Světové ceny za akrobacii)

2003:
Hongkongský turistický velvyslanec (Hongkongský turistický výbor)
Hongkongský filmový velvyslanec (Hongkongská filmová tvorba)
Velvyslanec - rok Číny ve Francii (Čínská a francouzská vláda)
Velvyslanec budoucích OH
Nejoblíbenější nakopávač zadků mužského pohlaví (Výroční dětské ceny, USA)

2004:
Mezinárodní velvyslanec přátelství (UNICEF)
Mezinárodní velvyslanec přátelství (UNAIDS)
Nositel pochodně na Aténských OH (UNAIDS)
Hvězda na chodníku slávy (Hongkong)
Cena za profesionalitu (24. Hongkongský filmový festival)
Čestné profesorské místo (Polytechnická univerzita, Hongkong)
Deset největších lidí Číny (China)
Velvyslanec životního prostředí a kultury (China)
Udělení pocty (China)
Zlatý kůň pro nejlepší choreografii akčních filmů (Taiwan)
Čestný velvyslanec smíchu (Nadace smíchu, USA)
Čestný místopředseda Nadace smíchu (Japonsko)

2005:
Zlatý kohout pro nejlepšího herce: New Police Story (China)
Cena Evropské unie za celosvětovou rozmanitost
Ocenění Další krok šampióna
Cena za přínos filmu (Filmový festival v Šanghaji)
Vyslanec Světových požárních her pro rok 2006 (Filmový festival v Šanghaji)
Čestná medaile města Paříže
Čestné ředitelské místo v budoucí dětské oční nemocnici
Cena za profesionalitu (24. Hong kongský filmový festival)
Cena Yodogawa Nagaharu za přínos japonskému filmovému průmyslu
Přítel Australské mezinárodní školy v Hong Kongu
Vyslanec programu na zvýšení profesionální tvorby v umění a designu v Hongkongu

2006:
Zakladatel Nadace civilního létání Jackieho Chana
Kulturní velvyslanec (China)
Čestný ředitel Qiannanské vysoké školy (China)
Asijský turistický velvyslanec
Mluvčí čínské motorizované policie
Plaketa s podpisem a otiskem ruky na chodníku slávy v Tokiu
Člen Kabinetu osobností
Vyslanec a přítel sportovní organizace Laureus
Produkovaný film Everlasting Regret byl nazvaný kritiky jako zasloužilý film

2007:
Největší přínos čínskému kung fu (China)
Cena za celoživotní přínos (Asia)
Čestný zástupce šerifa (Oddělení Los Angeles)
Cena DVD Data Special (Japan)
Velvyslanec provincie Yan Tai v Číně
Opětovný člen Kabinetu osobností
Celoživotní úspěch v oblasti pohybové umění (Hongkongský taneční svaz)
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

18.01.2014
Je rekordmanem i v počtu hereckých nominací na Hong Kong Film Award bez proměnění v cenu, a to 10x mezi lety 1985 až 2005.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

09.02.2014
1976 podstoupil operaci očních víček pro "západnější" vzhled.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

21.10.2014
V knize 1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE je zmíněn u 6 snímků: FRIGO JAKO SHERLOCK HOLMES - coby 1 z lidí ovlivněných Keatonem; SPOJENÍ SHAOLINŮ; DRAK PŘICHÁZÍ; PĚT ZBRANÍ (byť zde nehraje); PROJEKT A 2, HEREČKA (producent). V DOTEKU ZENU hraje, ale v knize u něj nezmíněn.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

05.11.2014
Je zmíněn na str. 282 knihy C. Cusslera Medúza.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

09.04.2015
Zmíněn v 17. dílu 4. řady TEORIE VELKÉHO TŘESKU.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

05.10.2015
Zahrál si s "Šimonem" i "Matoušem". Š: Paul L. Smith: OCHRÁNCE SPRAVEDLNOSTI; M: Antonio Cantafora: CRASH! CHE BOTTE!
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

22.03.2016
V Londýně u Big Benu kvůli natáčení (zdroj neuvádí název filmu) vyhodil do vzduchu autobus. Ač měl povolení a Westminterský most uzavřel, o explozi předem neřekl a lidé si stěžovali, že děsí děti.
 
veverka-zrzka zprava

Napsat uživateli zprávu

10.04.2016
Při natáčení filmu Božská relikvie se s Chanem utrhla větev a herec padal 5 metrů volným pádem k zemi, kde spadl hlavou přímo na kámen. Došlo k faktuře lebeční kosti a její část se zabodla herci do mozku. Díky včasnému převozu do nemocnice a výborné práci chirurgů Chan přežil. Jako následek zranění Chan dnes špatně slyší na jedno ucho a v hlavě má voperovaný plát, který vyplňuje chybějící část lebky.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

23.04.2016
Rozhovor pro Video Plus, 1987, kráceno:
V: Jste po těžkém úrazu při BOŽSKÉ RELIKVII opatrnější?
J: Ne, byl jsem i před tím. Akce precizně nacvičuji s celým týmem.

V: Ale předsevzal jste si méně hrát.
J: Ano. Chci se soustředit na produkci, režii a psaní scénářů u Golden Harvest. Důvod je prostý – za kamerou mě to baví víc.

V: Co přechod Hongkongu pod Čínu roku 1997? Vaši kolegové chtějí odejít, převážně do Kanady. Co vy?
J: Nemyslím na to; asi zůstanu a dál budu pracovat v Hongkongu.

V: V RELIKVII nejsou Sammo Hung a Yuen Baio, proč?
J: Spolu jsme dosáhli vrcholu a víc nabídnout nemůžeme. Proto jsme se rozhodli spolupráci ukončit.

V: Dlouho jste nehrál v amer. filmu.
J: Spolupráci s Amerikou neodmítám. Ale oni končí natáčení po 8 hodinách. Můj den ale má 24, kdy promýšlím, organizuji a provádím.

V: S kterým americkým režisérem byste rád spolupracoval?
J: Ideální partneři by pro mě byli Spielberg a Lucas.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

27.04.2016
Rozhovor pro Vanity Fair, prosinec 1996, kráceno:
Hongkongský akční hrdina jako Arnie, Sly a van Damme; mezi Asiaty a při velikosti asijského publika má asi víc fandů než oni dohromady. Herce, scenáristu, režiséra, producenta a kaskadéra zpovídá George Wayne.
G: PRVNÍ RÁNA vyjde příští měsíc a už jste balili do Austrálie. Co hrajete?
J: Hrávám policisty, ale tentokrát šéfkuchaře. Který umí bojovat.

G: Bolí vás něco? Jste od kaskadérské práce podrážděný?
J: Při pádu z 3. podlaží do 2. bez podložky jsem si zranil krk. Moje matka se při každém mém zranění poleká.

G: Už jste sáhl po kas. kousku, který byl blízko smrti?
J: V Jugoslávii jsem spadl ze stromu, asi 40 stop. Rozbitá hlava, krev mi tekla z uší a nosu. Ze země mě pustili až týden po operaci; jel jsem do nemocnice v Paříži. Po návratu jsem měl půl hlavy plešaté a dělal jen dialogy.

G: Vaše filmy inspirují Hollywood, od Slye k Tarantinovi, co na to říkáte?
J: Jsem rád; dřív jsem já bral z Hollywoodu: B. Keaton, H. Lloyd, G. Kelly.

G: Byl jste jako dítě v kruté čínské opeře zneužíván?
J: Ne. Vzpomínám na ni v dobrém, ale nikdy bych se nevrátil. Syna bych do takové školy nedal. Udělal-li někdo chybu, učitel uhodil všechny. Ne jen jeho.

G: Chce váš syn k filmu?
J: Chce, ale nemám to rád. Já v mládí neměl vzdělání a anglicky mluvím špatně, čínsky nemohu číst ani psát.

G: Nemůžete číst?
J: Nejsem moc dobrý.

G: Jste negramotný?
J: Číst mohu, psát ne. Ale trénuji.

G: S jakou amer. hvězdou byste chtěl točit?
J: Se Slyem, Spielbergem, J. Foster.

G: Proč Jodie?
J: Je talentovaná, dobrá herečka a byla dětská hvězda. Jiné jsou jen nádherné, ale ona opravdu ví, jak dělat filmy.

G: Který film máte rád?
J: ZA ZVUKŮ HUDBY.

G: Já taky. Asi proto, že je to jeden z prvních, co jsem viděl.
J: Já ho viděl sedmkrát.

G: Vždy mě dohání k pláči.
J: Žádný jiný jsem neviděl 7x. Ani KMOTRA.

G: To je ohromné. Jackie, děkuji.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

01.06.2016
Rozhovor 1997, nevím pro koho, kráceno:
Tazatel: Znamená jméno Jackie Chan víc než bojová umění a kaskadérské kousky?
J: Vážně chci, aby mě lidi znali nejen jako akčního, ale herce. Opravdu umím hrát. A režírovat. Jsem profesionální filmař. To by lidé měli vědět.

T: Měl jste kontrolu nad každým aspektem PRVNÍ RÁNY?
J: Ano. Doufám, že umím natočit opravdu skvělý americký film. Chci se od US něco naučit – produkci, režii, scénář, vše.

T: Účinkoval jste v reklamě na nápoj Mountain Dew.
J: William Morris řekl: „Máme reklamu pro MD.“ Já to neznal, ale teď vím, že v US je populární. Takže proč ne?

T: Pijete to?
J: Před reklamou mi je poslali, abych ochutnal. Nechtěl jsem diváky podvádět. Zkusil jsem a bylo to dobré. Jsem rád, že jsem udělal něco amerického.

T: Malou roli máte v JAK DOBÝT HOLLYWOOD. To není Váš typický film.
J: Při čtení scénáře jsem řekl, že mě to nezajímá, protože tam není žádná akce. Zdálo se mi, že tam nebude co dělat. Ale když mi zavolal Sly...

T: Zavolal Vám osobně?
J: Ano. Je můj dobrý přítel. Řekl: „Pojď, je to legrace.“ Pak jsem souhlasil.

T: Hrála zde řada hvězd. S kým dalším byste chtěl spolupracovat?
J: Hlavně s amer. režiséry, něco se naučit. Cameron, Spielberg, Lucas, Bay, Tarantino. Také J. Foster, Sh. Stone, Travolta...

T: Ale chcete pokračovat v akčních filmech?
J: Ano, mám je rád. Myslím, že lidé říkají „pojďme na JC – je tam dobrá akce“; ne „pojďme na jeho drama nebo jak se líbá“. Mám rád akci a chci zaujmout, aby na mě byli pyšní.

T: Je Vám přes 40 a stále děláte vlastní kaskadérské kousky.
J: Je to těžké. Stárnu a zpomaluji. Ale mám dobrý trénink a proto ještě můžu dělat hodně věcí. Rozhoduji o průběhu akce. Vím, co můžu, a co ne.

T: Co až nebudete moct?
J: Můžu změnit žánr a hledám nové talenty. Budu režírovat a učit lidi bojovat a dělat kaskadérské kousky. Dělat můj typ filmu není snadné. Nesmíte jen bojovat. Ale i hrát. Krom boje musíte dělat spoustu dalších věcí, abyste byl dobrá akční hvězda. Je to složité. Hledám nové talenty.

T: Někoho, koho můžete trénovat?
J: Ano. Já šel ve stopách Bruce Lee a doufám, že někdo půjde v mých.

T: Kdy jste s tréninkem začal vy?
J: Rodiče byli chudí a dali mě do školy bojových umění. Tam jsem byl 10 let. V mých šesti přišel do školy režisér vybrat dítě do filmu a vzal mě. Stal jsem se dětským hercem – každodenní filmování a noční trénink. Začínal jsem jako kaskadér, později koordinátor, herec. Vypadá to lehce, ale nebylo.

T: Co byste chtěl dělat po PRVNÍ RÁNĚ?
J: V Asii se teď promítá můj nový film TERČ. Příští rok možná bude v USA. Právě píšu scénář MSTITEL BEZE JMÉNA.

T: Další akční film?
J: Akční komedie. Mé filmy jsou klidné, žádné násilí. Nejdůležitější je humor. Sice hodně kopu, ale nevidíte mě zabíjet lidi. Je to spíš zábava.

T: Obdivujete B. Keatona, Chaplina, Astaira. Co se Vám na nich líbí? Co je zajímavého na jejich stylech, které používáte?
J: Astaire, Kelly tancují a zpívají bez spec. Efektů, žádné triky. 3-4 minuty nepřetržitého zpěvu. Ne jako dnešní klipy; samý střih. Matou oči. Nevidíte obličej herce nebo co dělá. Já obdivuji, co dělali dřív. Při pohledu na Keatona říkám: „Vypadá to skoro jako já.“ Máme stejný styl.

T: Scény z Vašich filmů vypadají, že mají určitý rytmus.
J: V akčních filmech vidíte kop, úder – bum bum bum! A krev stříká. Já beru akci jako G. Kelly. Pak přidám hudbu. Dělám i gymnastiku a tanec. Diváci zapomenou na násilí – jen řeknou: „Jak to dělá?“ Kas. kousky dělám jako Keaton. Bojuji, jako když tančí Astaire.

T: Ale asi děláte hodně záběrů, aby to vypadalo dobře.
J: Ano. My nepoužíváme speciální efekty, ale opravdové věci, proto děláme hodně záběrů a hodně stříháme. Já se zranil mockrát. PRVNÍ RÁNA – jak můžete bojovat s žebříkem? To je něco! To nikdo nedělá. Chci divákům ukázat, že já to umím – aby udělali „Páni!“.

T: Ale když se snažíte o perfektní záběr, to se musíte zranit. Není kus Vaší lebky protlačen do mozku?
J: Ano. Nejen hlavu jsem si zranil. Také nos, oči, zuby, prst, kotník – vše bylo zlomeno. Ale to je v pořádku. Mně se to líbí.

T: Vám se to líbí?
J: Ano. Líbí. Říkám lidem – nebojte se o mě. Jen dělám to, co mě baví.

T: Až za sebou budete mít poslední kousek, poslední kop, co chcete, aby si lidé pamatovali o Jackie Chanovi?
J: Až skončím, chci, aby si mě pamatovali, jak Bustera. Aby mě respektovali tak, jako jeho.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

01.06.2016
Rozhovor pro Total Film, září 2000, kráceno:
T: Vždy se snažíte o něco nového. Co liší TENKRÁT NA VÝCHODĚ od jiných filmů?
J: V tomto žánru je těžké udělat mimořádný kaskadérský výkon. Domy jsou na efektní pády nízké; jezdíme jen na koních. A protože westerny mívají kas. scény s koňmi dobré, chceme překvapit jinak. Vím, že můj styl kung-fu je dík MATRIXU apod. populární. Když ostatní dělají rychlé bum-bum-bum, já se vracím ke klasickému stylu, protože ho skoro nikdo nedělá.

T: Jak se Vám spolupracuje s Owenem Wilsonem?
J: Chce se mnou bojovat, a já mu stále opakuji, ať zapomene. Je jedno, jak je dobrý. Jistě ne tak jako já a vypadal by hloupě. Ale je dobrý scenárista a upravuje naše dialogy. Když občas nezvládnu text, říká: „Jackie, řekni to takhle; líp se ti to vysloví a je to vtipnější.“

T: Co si myslíte o L. Liu, hvězdě ser. ALLY MCBEAL?
J: Předtím jsem ji neznal. Když jsem ji viděl, řekl jsem si, že je asi tvrdá, ale hubená a malá. Požádal jsem o krabici, na níž by stála, aby byla vyšší, ale říkali: „Nebude lepší, vypadat menší a tím jakoby víc potřebovat ochranu?“ Po 2 měsících si myslím, že je fajn. Je hezká, bláznivá a dobře kope.

T: Kde myslíte, že jste předvedl nejlepší kaskadérský kousek?
J: Větší akce; asi sjezd po tyči v POLICE STORY. Já ale radši míň nápadnou akci. Prolétnutí nákupním vozíkem v RACHOTU V BRONXU nebylo snadné. V té rychlosti je těžké něco udělat – vlezete do něj, roztočíte se a vypadnete. Rád takové akce vymýšlím. Skákat z budov může skoro každý.

T: Vždy využíváte vlastní kaskadéry. Proč?
J: V první den vám nemohu věřit. Jdete-li na mě s nožem či holí, v duchu se skrčím, protože jsem už párkrát na důvěru neznámému kaskadérovi doplatil. Po 2 měsících vám uvěřím; poznám váš rytmus a tempo.
Hodí-li po mně ve filmu tomahavk, chci, aby se lidé divili: „Jak Jackieho chránili?“ Nijak. Měl jsem své lidi a skutečný tomahavk. Prostě jsem jim věřil. Nikdo v Americe by to neudělal. Já se jen skrčil. I zranění by byla jen nehoda. Zraníte-li mě vy, není to nehoda, ale vaše chyba.
Své kaskadéry beru s sebou všude. Při POLICE STORY 3 jsme používali pravé pistole. Přemýšleli jsme, jak udělat, aby mi u nohou vystřeloval prach. Nakonec jsme používali pistoli AK-47.

T: Herec, kaskadér, scenárista, střihač; zkusil jste skoro všechny film. profese. Kterou považuje za nejnáročnější?
J: Nejtěžší je mluvit anglicky, protože budu vždy Číňan, co přijel do USA. Navíc žádná práce v Hollywoodu není těžší než točit asijské filmy. V Hongkongu jsem režisér, herec, producent, scenárista; vše. Zeptá-li se Maggie Cheung, může-li jít čůrat, řeknu ano. Někdo jiný chce jít na svatbu, je to v pohodě. Řeším i dobu oběd, barvu kostýmů apod.
V US se mnou jednají jako s králem. Budu-li chtít, aby všichni přišli na zkoušku, nebo si prohlédnout exteriéry, stane se. Při dešti nebo sněhu mám hned nad hlavou 10 deštníků. Kvůli kostýmu a nalíčení.
Asijské filmy jsou někdy až moc levné; Amerika rozpočet občas neutratí, ale promrhá. Kombinace obou stylů natáčení by byla dokonalá.

T: Proč se podle Vás hongkong. filmy tolik liší od amer.?
J: HK se 25 let soustředil na boj; rozpočet neumožňoval letadla, motorky, čluny. V bojích má HK náskok. O zvlášt. efektech ale nevíme nic. A Amer. se vše točí kolem PC, takže ani skuteční bojoví mistři skoro nemají co dělat. Vždy mě lákaly hollywoodské triky. Já o ty zlomeniny nestál. Ale nebyl rozpočet. Ač už na triky mám peníze, nepadají v úvahu. Publikum mi je nedovolí. Chtějí vidět Jackie Chana.

T: V Hollywoodu jste dost úspěšný. Nelákají vás pravé amer. velkofilmy?
J: Ne; pro mě jsou 2 trhy, ne jeden. KŘIŽOVATKA SMRTI v US uspěla, ale v HK ne. Proto jsem po ní udělal INSTINKT LOVCE a po TENKRÁT NA VÝCHODĚ se vrátím na AGENTA Z HONGKONGU.

T: Vidíte ještě další rozdíl mezi asij. a amer. filmy?
J: V Asii velí režisér. Když mi není dobře, jde se domů. Jsem-li v pohodě, můžu točit celý den. S Johnem Woo, Tsui Harkem, Ringo Lamem nadáváme, jak v US organizují natáčecí plán. Zde velí kameraman a točí se jen při dobrém světle. Teď netočíme, protože nesvítí slunce. V HK by se točilo i při dešti. Natočit tak mé nejlepší filmy s hollywoodskou produkcí! BOŽSKÁ RELIKVIE, jejich rozpočet a Spielberg v režii! To by bylo super.

T: Kdysi jste nechtěl ve filmu Slye hrát zápornou roli. Proč?
J: Bylo to setkání vzájemných obdivovatelů; oba jsme chtěli spolupracovat. Hrál bych drogového dealera, co se stane klaďasem. Jsme jiná kultura, mé publikum by mě jako dealera nevzalo. Asi se ptáte, proč je špatné, že Jet Li hraje ve SMRTONOSNÉ ZBRANI 4 záporáka. Západ s tím nemá problém, ale Asie to nebere. Chci umírat a být lotr, co se změní v klaďase. Zkusit si různé role, ale mé publikum by to nevzalo, takže nemůžu.

T: Co dál? Přemýšlel jste o jiném typu filmu?
J: Ano, milostný příběh. Odehrával by se v koupelně... Ne, opravdu mám rád akční filmy a komedie. Mít scénář zajímavého dramatu, jdu do toho. Ale mít přítelkyni, umírající na rakovinu, to dělat nebudu. Vím, co má mé publikum rádo, a myslím, že čekají hlavně komedie, skvělé bitky a kaskadérské kousky. Mí fanoušci nikdy neřeknou „koukej, jak v tom zpomaleném záběru běží po pláži“ nebo „líbila se mi ta scéna s ním a tou holkou“.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

19.06.2016
Rozhovor (2001), nevím pro koho, kráceno:
Tazatel: Jak jste se dostal k INSTINKTU LOVCE?
J: Producenti chtěli v době Nového čínského roku pokračovat v tradici filmů Jackie Chana. Na natočení akce mého stylu bylo málo času. Proto přišel nápad na komedii, kde má přednost romantika. Mysleli, že to bude něco nového. Kamery jely už 2 týdny po vzniku nápadu.

T: Pracoval jste už dřív s herci z filmu?
J: Ne, hlavně proto, že oni nedělají akční. Ale vyšlo to. Shu Qi, se svou lámanou kantonštinou, se ukázala být skvělá. Stejně se osvědčil Tony Leung. Bylo snadné navázat s ním skvělý vztah.

T: Jaká je Vaše oblíbená scéna a proč?
J: Tanec se SQ v továrně. Není snadný. Byla to šance využít prostředí k improvizaci a choreografii, jako v mých akcích. Ty mám také rád, hlavně duel s Bradley Allanem. Myslím, že jsem stále akční chlap.

T: Podílel jste se na choreografii?
J: Samozřejmě! Romantické a komediální scény můžu nechat režisérovi, ale akce jsou moje vlastní „děťátka“. Nikdy je nenechám dělat bez mého přispění.

T: Mají barvy a symbolismus ve filmu význam? Jaký?
J: Promiňte, ale opravdu nevím, co myslíte. Narážíte-li na scény s delfíny apod., režisér chtěl filmu dát pohádkový nádech.

T: Je to Váš první romantický film. Bál jste se reakcí fanoušků?
J: Ani ne. Jsem rád, že většina fanoušků v Asii je se mnou už dlouho, někteří od svého dětství. Vyrostli, mají rodinu. Oni mě můžou přijmout v romantické roli. Věřím, že teď jsem povýšil z „idolu“ k opravdovému „herci“.

T: Byla to výzva hrát romantickou roli?
J: Ano, hlavně konverzace pod měsíční oblohou! Naštěstí nebyly scény v posteli. Krom polibku na konci, takže byla-li to výzva, zvládl jsem ji, ne?

T: Preferujete natáčení v Asii nebo USA?
J: Obě mají výhody. Hollywood má dobré naplánování a rozpočet, ale je až moc omezen pravidly a předpisy. Asie je přizpůsobivější ohledně např. denní práce, ale řada filmů (i mé) dojede na rozpočet. Bylo by skvělé tyto systémy spojit. Já Americe závidím hlavně peníze.

T: Jaký je Váš dosud nejzajímavější projekt?
J: Vždy ten následující. Každému filmu dám vše, co můžu, ale po skončení se už soustředím na ten další. O němž vím, že ho můžu udělat líp.

T: Na čem pracujete teď?
J: Právě v Istanbulu točím AGENTA Z HONGKONGU pro Golden Harvest. Považuji ho za čínský; jsem režisér, scenárista, herec, choreograf, střihač, možná i muzikant. Mám plnou kontrolu. Dělám ho pro Asii. Pak se vrátím do Hollywoodu (KŘIŽOVATKA SMRTI 2), kde jen hraji. Ta je pro Západ a slovo nechám producentům, režisérovi, třeba i hercům, protože oni rozumí západnímu vkusu, humoru a kultuře líp. Do budoucna plánuji 1 film pro Západ a 1 pro Východ. Chci uspokojit obě strany; je složité vyhovět oběma trhům.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

19.06.2016
Rozhovor (2001), nevím pro koho, kráceno:
Tazatel: Kdy jste se dověděl o plánu na KŘIŽOVATKU SMRTI 2?
Jackie: Zvažovali ji už na konci 1. Tu neberu jako úspěch. Proti ostatním není dobrá, je jiná. Vyznám se jen v Asii. Tam neuspěl; není vtipný, akce špatné. Vidím jen další SOUBOJ CTI, po 20 letech. Pak byla hit; nechápu. Je to hodně americký film; dialogy jako „jak se vede, negře?“ Asie nechápe; zde se smáli a tleskali. Došlo mi, že musím točit 2 typy filmů; USA a Asie zvlášť.

T: Máte tu víc prostoru na bojové scény?
J: Ano, nová generace režisérů má asijské filmy ráda. I natáčení je jako v Asii. Plac není tak připraven jako dřív. Můžu změnit co chci. Dřív se 2 měsíce přesně nacvičovalo.

T: Je už snazší pracovat anglicky?
J: Dřív jsem šílel, že nelze měnit dialogy, teď lze. Neumím-li, řekne Chris. Mám jen lehké věty. Režisér Brett Ratner se přizpůsobil na asijský styl.

T: Jak se Vám s ním pracuje?
J: Dřív jsem jen hrál, nemohl dělat nic jiného. Teď můžu říct kameramanovi, jak záběr natočit, protože ohledně akce jsem na place nejlepší. Radím, jak se má kdo hýbat. Dřív jsem musel dělat, co říkali jiní.

T: Jak se vyvíjel Váš vztah s Chrisem Tuckerem?
J: Během dvojky jsme se spřátelili. Při 1 jsem ho neznal, vyhýbal se mu. Kvůli řeči, nerozuměl jsem. Poznali jsme se na propagacích. Japonsko, Hongkong, Korea; stále spolu, jedli jsme spolu a spřátelili se.

T: Na některých plakátech a ukázkách je jeho jméno první. Nevadí Vám to?
J: U jedničky jsem byl všude první já; zde navrhli střídání po 5000 plakátů. U 1 bych nesouhlasil, teď ano; jsme kamarádi. Jde o úspěch filmu, ne jméno.

T: Líbí se Vám KŘ. SMRTI 2 víc než 1?
J: Rozhodně ji mám radši, ale je americká, takže teď se vrátím do Asie.

T: Prý jste byl při AGENTOVI Z HONGKONGU dočasně paralyzován.
J: Na častá zranění jsem si skoro zvykl, ale paralyzován jsem nebyl.

T: Otvor ve Vaší lebce (BOŽSKÁ RELIKVIE) je tedy stále Vaším nejhorším zraněním?
J: Ano, je jich tam víc, že už si ani nevzpomínám.

T: Když už jsme u pokračování, viděl jsem OPILÉHO MISTRA 3.
J: 2!

T: Ten je skvělý, ale je i 3, bez Vás, hrozné. Co se stalo?
J: 3 nezmiňuji; je téhož režiséra. 2, věnovaná Asociaci kaskadérů, se producentům nelíbila a vyhodili ho. Já to převzal, hodně vystříhal a přetočil. On se urazil a natočil 3.

T: Co plánujete příští rok?
J: Dík plánované stávce jsem měl čas a kývl na MEDAILON. Stávka asi nebude a TUXEDO mám točit od 1.9. do Vánoc, kdy budu mít 10 dní volno; to musím dodělat MEADILON, pak TUXEDO. Poté RYTÍŘE ZE ŠANGHAJE. V červnu začnu BELLBOY (nevznikl). Propagační cesty, charita. Nemám ani den volna. MEDAILON budu točit nonstop, protože zavolají-li z produkce TUXEDA, musím jít. Jsem šťastný, ale pár dní dovolené by mi nevadilo.

T: TUXEDO produkuje S. Spielberg. S kým dalším byste chtěl spolupracovat?
J: Se Slyem. Léta je mým vzorem. Obdivuji ho; umí psát scénáře, režírovat, hrát; vše. Obdivuji lidi s talentem, nejen zjevem. Hezkých lidí je hodně, ale kariéru udrží talent. Už dlouho hledáme nový scénář, on na něm stále pracuje. V RAMBO 4 bych hrál překupníka drog, co se stane klaďasem, ale mí fanoušci by to nevzali, proto jsem odmítl.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

27.08.2016
Rozhovor (2003), nevím pro koho, kráceno:
Představitel akčních hrdinů Jackie Chan okouzluje humorem, boj. uměním a kaskadér. kousky. Dělal je i v Praze, kde točil RYTÍŘE ZE ŠANGHAJE, hollywoodskou komedii navazující na úspěšný TENKRÁT NA VÝCHODĚ.
Tazatel: Které akční scény jste se bál nejvíc?
Jackie: Těžko říct, která byla nejtěžší. Spíše ty, jež netrénuji denně – skoky z budov, lyžování pozadu, pády pod auta. Když jsem ze sebe udělal akčního hrdinu, chtějí po mně skoky z domu na dům. Udělám to, ale mám strach. Musím to dokázat. Radši se nedívám dolů.

T: Netoužíte i po jiných než akčních rolích?
J: Až dostanu scénář s důrazem na příběh. Chtěl bych jako De Niro nebo Hoffman hrát různé charaktery. Ale to nikdo nechce; chtějí ode mě akci.

T: Kdo je vaším vzorem?
J: Policisté a hasiči. Proto hrávám dobré poldy. Mými hrdiny jsou lidé, pomáhající jiným. Ve skut. životě bych si přál být špionem.

T: Je rozdíl, jak vás přijímá asijské a amer. publikum?
J: Asijští diváci mě znají dlouho; jsou rozmazlení. Vědí, co umím a jak je to vzrušující. Amer. mě zná jen z pár filmů, pro ni jsem nový; fandí mi.

T: Jak se liší natáčení v Asii a v US?
J: V Asii se mi vše podřídí. V US se musím podřídit já; kaskadérská práce musí být 100% bezpečná. Zraním-li se, lidi budou bez práce a financování filmu se potopí. V Asii na place něco vymyslím a jdeme na to. V US schvaluje studio; riskantní nápad se často neprovede. Asijský styl je rychlý = levný; Hollywood pomalý a přesně dle scénáře, aby investoři neriskovali. Rád bych oba spojil; ušetřil peníze, čas a své zdraví.

T: Co vaše soukromí, když netočíte?
J: 15 let ho nemám. Tmavé brýle nepomohou. Stále mě někdo poznával; mezi lidi nechodím. Nenakupuji; mám vlastní oděvní série, módní brýle, hodinky. Baví mě péče o můj pozemek. Denní rozvrh mám prostý: ráno 2 hodiny trénuji boj; zahrada, čistím bazén. Rád stříhám růže a uklízím dům. Miluji čistotu, sám si peru pokud možno i spodní prádlo. V Chicagu ze mě pokojská málem měla mrtvici. Do čistírny v ceně hotelu jsem nic nedával. Školní disciplína mě naučila šetřit papír i jiný odpad. Snažím se recyklovat.

T: Mluvíte jako hrdina kresleného seriálu. V jednom účinkujete.
J: Vždy jsem chtěl být kreslenou postavou; Batman, Superman. Nenapadlo by mě, že budu mít vlastní seriál. Nabídla mi to Columbia TriStar. Vzal bych to i jen za 10 $. Navíc kreslená postava nezestárne, nezraní se.

T: Jak jste pronikl do filmu?
J: Se štěstím, jsem totiž plachý. V mých 8 přišel do školy režisér vybírat do filmu. Vzal i mě, ač mezi posledními. Líbilo se mi to; zůstal jsem. Kaskadér, koordinátor, herec, režisér, producent...

T: V čem vás uvidíme dál?
J: Ač nerad, nechal jsem si narůst vlasy do akční rodinné komedie KOLEM SVĚTA ZA 80 DNÍ. Točí se od Bangkoku po Maroko. Jednáme o 2. dílu TUXEDA.

T: V prvním jste tančil a zpíval.
J: Měl jsem hit Jamese Browna I FEEL GOOD. Zkoušel jsem 3 měsíce; uměl každé slovo i pohyb. Změnili to a já se rychle učil jinou. JB mě za 3 dny vyškolil: „Netřeba zpívat čistě, dejte do toho hlas. Křičte ách, óch, dejte to do krku!“ Teď můžu předvádět nejen Elvise. Když jsem ho napodoboval (jiného neuměl), mysleli, že jsem jeho fanoušek. Tanec byl horší, nikdy jsem se tolik nepotil. V boji jsem znalec, v tanci hlupák. Není-li to znát, děkuji střihu. Ostatně film je spolupráce mnoha profesí.

T: Jak vzpomínáte na pražské natáčení RYTÍŘŮ ZE ŠANGHAJE?
J: Neobvyklá zkušenost. Chápu turistickou atraktivitu Prahy. Opak přeplněného Hongkongu, kde se domy bourají; jak začnou stárnout, zvýší se hodnota pozemku, vznikne místo pro nové. Ale i my musíme chránit svou historii a památky. Okno k vlastní minulosti je třeba nechat otevřené.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

27.08.2016
Rozhovor, nevím pro koho ani kdy, kráceno: ÚSPĚCH V AMERICE
V 80. letech tam JC natočil vesměs neúspěšné filmy, kde ale nedělal choreo ani humor. To se změnilo až s POLICE STORY 3 Stanley Tonga a hlavně RACHOTEM V BRONXU, jež Chana uvedl do Hollywoodu.
Tazatel: Co soudíte o úspěchu RACHOTU v US?
Jackie: Před 15 lety jsem ztratil víru v US trh. RACHOT jsem dělal jen pro Asii. Co dodat? Američanům se asi taky líbí.

T: Děláte míň čistého kung-fu.
J: Kung-fu je minulost. V Asii už nemluvíme o k-f filmech, ale o akčních. Jsou rychlejší a mizí typické souboje. Lidé chtějí kaskadérské kousky. Vývoj jde k realismu a modernismu. K-f ale nezavrhuji, stále se mi líbí.

T: Co takhle drama?
J: To nezamýšlím, ale chtít a financovat ho Golden Harvest, nejsem proti. Akci však mám raději.

T: Při psaní scénáře myslíte na kousky, nebo děj?
J: Vždy si představuji zábavné kousky, co nejnebezpečnější, a kolik jich můžu dostat do filmu. Potom přijde tucet scenáristů, kteří můj nápad rozvinou.

T: Co si myslíte o srovnávání vašich a US filmů?
J: V Asii bereme US filmy jako trikové. Sly, Arnie v popředí plátna, a trikaři přidají efetky, když hvězdy nejsou na place. Já podobné triky nepoužívám. To, co je na plátně, opravdu dělám. To je můj styl. Mám rád US filmy, ale nerad pracuji US způsobem.

T: Mohl byste pracovat v US?
J: Ne, mé US zkušenosti byly pohroma. Úspěch mám v Asii. US a Evropa jsou navíc. Mám dělat Asiata se západním vkusem? Točím pro Asii.

T: Co si myslíte o JCVD?
J: Zažil jsem ho v HK, kde sledoval čínské akční filmy. Užívá náš styl jak potřebuje, ale filmy nemá moc dobré. Zatím nenašel dobrého choreografa nebo chce mít vlastní jedinečný styl.

T: Francouzský ministr kultury vám letos udělil vyznamenání Čestný rytíř umění a literatury. Jak jste se cítil?
J: Jako první takto oceněný čínský herec jsem rád. Léta tvrdě pracuji a snažím se dělat dobré filmy. Teď už ne pro peníze, ale protože to mám rád. Těší mě, že moje práce baví lidi v Evropě.

T: Co děláte teď?
J: S Tsui Harkem jsem dotočil DOUBLE DRAGON. Mám dvojroli. TH je velký odborník na zvláštní efekty; výsledek bude impozantní. Já chci režírovat poctu HK hasičům. Poznal jsem technika hollywoodského OHNĚ. Scénář FIRE FIGHTER chce podpořit i vláda. Chci adaptovat japonský komiks CITY HUNTER; chybí kvalitní scénář. BOŽSKÁ RELIKVIE 3 je jen úvahou.

T: Co rok 1997 (přechod HK pod Čínu)?
J: Nechci na to myslet. Od nehody v BOŽSKÉ RELIKVII si chci užívat každý den, nemyslet na zítřek. Vždy plánuji jen na rok, i tak se vše nemusí podařit. Nač si dělat starosti; chci být štastný co nejdéle.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

14.09.2016
Článek DEMYTIZACE, kdysi kdesi na internetu, možná stránky HK Stars, kráceno:
Vzdor snahám hlavně západních novinářů dělat z JC borce, co se nebezpečí neleká a svaly má z oceli, je fakt, že dubly používá. Ne od půli 90. let (kvůli věku), jak si znalejší fanoušci mysleli; ne od TUXEDA (kdy čínští novináři viděli na place hned 7 dublů, napsali doslova skandální článek; sám pak přiznal), ale už od 1978. Nemusí se stydět, natož omlouvat (což v US udělal); nejde o odvahu, ale o nejlepší výkon pro film.
Už v mládí věděl, že Yuen Biao je lepší akrobat; dubloval ho (stoje na rukou, prohýbání, salta vzad – MISTRŮV SYN, SMRTÍCÍ METEOR, SEDM PĚSTÍ) i Sammo Hunga ; ve finále PRODIGAL SON svého protivníka (bil sám sebe).
V 80. letech slízl za JC rány i zlomeniny. Po vzniku JC Stuntman Association byli další, zejm. Mars (pády, velké kousky: pád z věže v PROJEKTU A – JC i on), i přímo Chanovi podobní. Autobus v POLICE STORY; skok v RACHOTU V BRONXU; vrtulník v PRVNÍ RÁNĚ – vše dublové.
I v bojích to ne vždy je JC. (NAVĚKY DRAKEM – to Chin Kar Lok dorazí Bennyho Urquideze, u pádů dublovaného Marsem). CKR zastoupil JC i jinde; proslul dublováním jiných (pády z výšek).
Od RACHOTU je to samý dubl, kvůli pojištění a strachu producentů o něj. Stanley Tong, YB, Ngai sing, Andy Cheng – ti nejznámější z asijských i amer. filmů. Po TUXEDU s dubly i na lehké rány, základní pády, přiznal: „Je pravda, že nedělám všechny své kousky, ale stále zvládnu dost.“
Některé „nezdařené záběry“ jsou „připraveny“ a lžou lidem do očí: tanec na balkoně v RACHOTU je jen špička ledovce; někdy dodabují i jeho hlas! V některých rozhovorech popisuje zážitky z kousků, které nedělal. Mnohé zkusil, ale ve filmu je záběr dubla, který vyšel líp, ale...
Jeho tým používá dráty pro zdůraznění ran (pády, reakce) nebo při pádech (trh za nohu či ruku); trhání věcí na kusy. Klasice Yuen Woo-pinga, Ching Siu-Tunga se bránil a tvrdil, že vše je zručnost aktéra... Oficiálně zkusil dráty v DRAČÍCH DVOJČATECH, choreo YW-P a Corey Yuen; novější filmy je nemaskují: LEGENDA O OPILÉM MISTROVI; INSTINKT LOVCE, americké: TENKRÁT NA VÝCHODĚ; RYTÍŘI ZE ŠANGHAJE; TUXEDO; MEDAILON. Smutné je užití drátů i na základní kopy, kdy trik shazují, lze je poznat. Zde jen kroutíme hlavou.
Dle dokumentů o jeho práci si může hlídat rychlost kamery; standard je 24 pole/s. Natáčí-li v Asii, vypouští a natočí 22, pustí 24 = zrychlí o 1/11=9%. V Asii i US se to dělá léta, jen různé zrychlení.
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

31.12.2016
Rozhovor JACKIE CHAN ANEB JÁ NEJSEM STAR z Budo International pro Fighter´s Magazin 6/03 přeložil Robert Káža; kráceno:
„Mé filmy jsou jako mé děti,“ pronesl JC v rozhovoru, v němž mluvil o své cestě po 15 zemích 3 kontinentů, kde propagoval své nové amer. filmy. Byl skromný a přirozený.
Redakce: V poslední době ve Vašich filmech převažuje komika nad akcí. Je to kvůli jejich orientaci hlavně pro US trh? Jak uspokojujete diváky na obou stranách planety?
Jackie: US systém je velmi rozdílný a hlavně je to velký byznys, mající pro „bombastické scény“ spoustu technologií. To ale neznamená, že tento systém funguje nejlíp. V US mám míň svobody, proto jsem rád, když tam mohu pracovat i na vlastních projektech. Tamní publikum je ale jiné a je těžké uspokojit každého. Proto musím točit 1 film pro US a 1 pro Asii. Boje proti Indiánům nejsou totéž jako boje proti mým krajanům.
Je nemožné v US dosáhnout stejné souhry, již mám se svým týmem v Hongkongu, s nímž trénuji řadu let, což je rozdíl proti spolupráci s US kaskadéry. Když na mě můj člověk zaútočí lahví, neuhnu, protože vím, že nechybí a netrefí mě. S lidmi, které neznám, toto riziko podstupuji nerad. I proto jsem měl už několikrát zlomený nos. Dle US producentů jsou boje moc dlouhé, takže se stříhají, případně se přidá komický prvek pro větší diváckou odezvu.
V HK si mohu dělat opravdu, co chci.
V US se musím podřídit jejich pravidlům.

R: Od KŘIŽOVATKY SMRTI se změnily jak technické aspekty, tak i obsah filmů. Můžete tyto změny přiblížit?
J: Co se týče natáčení boj. scén, musím zmínit LEGENDU O OPILÉM MISTROVI. Závěr. bojovou scénu, jež na plátně trvá 6 minut, jsem točil 4 ½ měsíce. V US by to nešlo. Když se v Hollywoodu „skáče“ z jedné budovy na druhou, vše se pečlivě zkouší a užívají se různé ochranné pomůcky pro maximální bezpečí. V Hongkongu zhruba odhadneme, jak by skok mohl vypadat, a připravíme krabice a matrace jen pro případ, kdyby... (smích).
Co se týče scén komických, snažím se je dělat přijatelné pro všechny typy diváků, jak jen lze. Např. při narážce na účet černého herce, smát se budou v US, ale třeba v Indonésii ne.
Jako malý jsem měl rád němou klasiku s Chaplinem nebo Keatonem. Dokázali vyjádřit emoce beze slov. Během sekundy se rozbrečeli nebo rozesmáli... Současnost je úplně jiná.
Je neuvěřitelné, jak se o mě v Hollywoodu starají. Nejsem na to zvyklý. Jsem spíš asketa. Jsem zvyklý na malé rozpočty, takže v US mě vždy zarazí natáčecí technika, obrovské zázemí maskéren i množství limuzín a klimatizovaných karavanů. Dokonce i moje ochranka má takový. Jsem z toho opravdu vždy jak „opařený“. Když v HK nemáme např. pojízdné zařízení ke kameře, použijeme skateboard nebo invalidní vozík. V US musí být vše prostě perfektní vč. technologií, jež jsou hlavními aspekty US filmů, což se ani neopovažuji komentovat. Všechna „modrá plátna“, „virtuální pozadí“ a spec. efekty na PC jsou opravdu ohromné; ve skutečnosti vlastně ani nevím, jak to dělají...

R: Např. v TENKRÁT NA VÝCHODĚ v krátkých, ale intenzivních boj. scénách používáte tradiční čínské zbraně. Jak se podílíte ne choreografii těchto scén?
J: Miluji přípravu boj. sekvencí. Musíte užít vlastní triky, abyste byli schopni dobře zorganizovat vše potřebné k natočení dobrých boj. scén. Miluji akci a s mým kas. týmem trénujeme téměř každý den. V TENKRÁT... jsem spolupracoval s několika choreografy boj. scén: Yuen Biao, můj nejmladší bratr z pekingské opery, a Nicky Li, který má mnoho zkušeností a již jsme spolu pracovali na mnoha projektech. Musím zmínit i 2 koordinátory kaskadérských scén: Brad Allan, člen australského wu shu týmu, s nímž jsem měl velké scény v INSTINKTU LOVCE, a Wu Gang, světový šampion ve wu shu.
Nejlepším příkladem klasického čínského boj. umění jsou sekvence se šavlemi, kopím a třídílnou nunčakou. YB režíroval choreo boj. scén.
Co já si v určité míře přeji, zejm. pro mladou generaci v US, je aby se aspoň trochu seznámila s čínskou kulturou a jejími boj. uměními. Samozřejmě i pro asijskou populaci se snažím zprostředkovat jiný pohled na americké Indiány, kteří ne vždy musí ve filmu být těmi špatnými.

R: Natočil jste asi 70 snímků, ale filmu, který by uspěl opravdu celosvětově, jsme se ještě nedočkali. Jak dlouho budeme ještě muset čekat?
J: Samozřejmě v to doufám, ještě se mi to nepodařilo, ale jednou to přijde. Když jsem poprvé přijel do US, nikdo mě neznal. Zkouším „krok za krokem“ získávat u svých filmů víc kontroly. Píši scénáře, produkuji, stříhám a hraji. Mám rád kontrolu filmů od začátku do konce.

R: Asi máte s Hollywoodem dobré i špatné zkušenosti.
J: Teoreticky je Čína největší trh na planetě, ale ve skutečnosti je to Hollywood. Říkám Číňanům, aby trh otevřeli světu. Číňani se ještě mají co učit. Problém je, že „dnes“ má můj film premiéru v New Yorku a „zítra“ bude v Číně na černém trhu: miliony ztrát na ziscích. Čínský trh se musí „převychovat“. Pak možná dokážu i tam točit velké filmy. Ty zatím můžu jen v US.
Všechno chce svůj čas a věřím, že se jednou mé filmy budou líbit celosvětově, a třeba budu se Spielbergem točit JURSKÝ PARK 5 (smích). Netočím pro peníze, které jsou samozřejmě také důležité, ale až druhotné; točím proto, aby si mě lidé pamatovali.

R: Vaše postavy jsou „jednodušší“ muži. Souvisí to s vaší osobností mimo plátno, nebo je to snaha o přirozenější ztvárnění?
J: Vždy je to část Jackieho. Miluji akci, ale nenávidím násilí. Toho je všude moc a nechci přispívat. Dřív to mohlo vypadat, že bojové filmy jsou založeny jen na rvačkách. Rvali se všichni včetně mě. Pak jsem se rozhodl to změnit a sloučil akci s humorem. Ve světě filmu už „nepřežijete“ jen s „kopáním a boucháním“ do lidí.
Vážím si loajality. Sám jsem přísný, disciplinovaný a čestný. Vždy jsem spolupracoval s Golden Harvest a vždy budu. Nedělal bych nic proti svému přesvědčení. Tím chci říct i to, že ve filmu vidíte i velkou část skutečného Jackieho.
Ve svých filmech se snažím mladým předat určitý odkaz. Sám jsem si v mládí neuvědomoval, jak moje filmy mohou ovlivňovat lidi. Bylo to „dejte mi peníze a já natočím film“. Tak jsem se učil dělat akční filmy. Po letech mi došlo, že takhle to dělat nechci. Např. 15 let po MISTROVĚ SYNOVI jsem natočil 2. Protože v 1 jsem ukazoval, jak pít a zápasit, což bylo špatně. Byl jsem velmi mladý a neuvědomoval si, jak jsem zodpovědný k dětem, které mě sledovaly. Zlomené ruce, krky, nohy a smrt, to bylo špatně. Musím do filmu vnést víc humoru... Jak diváci „vyučili“ mě, teď musím na oplátku učit já je.

R: Dlouho hledáte novou krev, ale nevidíme ji.
J: Najít ji je těžké. Nutno vidět mnoho aspektů: boj. umění, projev před kamerou, schopnost interpretace, akrobacie, kuráž prosadit svůj styl, oddanost práci. Je dost vynikajících bojovníků, ale nemají možnost udělat vlastní film a prosadit se.
Mnozí mladí se pro pár tisíc oddávají režisérům a producentům, natočí několik akčních scén a hned jdou do karavanů odpočívat; v noci jen zábava, disko...
Já zůstávám na scéně a plánuji akce, vybírám správné „úhly“ pro natáčení, i zametám, je-li třeba. Uspět v akčním filmu obnáší víc, než jen umět bojovat a dobře vypadat. Musíte znát vše – dohlížet na scénář, doplnit kolektiv, neomezit se jen na převzetí šeku. V mládí není snadné udržet se při zemi, zvlášť když se z vás přes noc stane „superstar“.
Naprostá profesionalita a vytrvalost jsou nezbytně nutné. Obecně, když najdu „novou krev“, umí bojovat a vypadá atraktivně, to je ale bohužel vše. Dlouho jsem u filmu pracoval jako kaskadér a až později se stal v HK nejmladším choreografem bojových scén. Za posledních 20 let jsem hodně cestoval po Asii učil se, jak vylepšit své budoucí filmy. Sedal jsem v kinech zády k plátnu a čelem k publiku a dělal si poznámky. Sledoval jsem je a říkal si: „Aha, tomuhle se smějí a tady by se měli bát...“

R: Na Západě jste ceněn, i za celoživotní dílo. Jaké je být v Hollywoodu i doma slavný?
J: Jsem skromný a nenáročný a jsem rád, když se tak ke mně i přistupuje. Někdo se mnou jedná jako se „star“, což nejsem. Ani se nesnažím ji ze sebe dělat. Klidně můžu při práci na filmu roznášet i kafe a sendviče. Vyrůstal jsem ve velmi skromné rodině a rád dávám lidem příklad. Nemám rád plýtvání a utrácení peněz, ani v luxusních hotelích. Obvykle si peru spodky sám v umyvadle.

R: Čím byste rozhovor uzavřel?
J: Vzkazem čtenářům, hlavně mladším – tvrdě pracujte a vydejte ze sebe to nejlepší, ať už děláte cokoli, a hlavně pilně studujte. Nebuďte jako Jackie, jemuž se nikdy nedostalo formálního vzdělání. Studujte, starejte se o životní prostředí a světový mír a nikdy nepřestaňte usilovat o to, aby se vaše sny staly skutečností... Všechny vás miluji!
 
SvoKar zprava

Napsat uživateli zprávu

04.02.2019
Je zmíněn na str. 126 knihy JIDÁŠŮV KMEN od Jamese Rollinse.
 

 

TV Program

ČT1 - Objektiv (1987) [TV cyklus]

10:00 - 10:35

3 minut již uběhlo
32 minut zbývá do konce

ČT2 - Divoká příroda Ománu

09:20 - 10:15

43 minut již uběhlo
12 minut zbývá do konce

NOVA - Gympl s (r)učením omezeným (20...

09:35 - 10:55

28 minut již uběhlo
52 minut zbývá do konce

Prima - Duch (2022) [TV seriál]

09:20 - 10:30

43 minut již uběhlo
27 minut zbývá do konce

Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Jackie Chan

Chan Jackie

Daniel Almada

Almada Daniel

Naposled navštívené:
Jackie Chan

Chan Jackie

Daniel Almada

Almada Daniel