reklama
 
ohodnotit

Ztracená stopa

Rok:
1955
Délka:
81 minut
Premiéra v ČR:
15.6.1956
Popis / Obsah / Info k filmu Ztracená stopa
Příběh z dobře střežených hranic: Vojín Kříž si získá ztracenou důvěru postřeleného psa Bojara a s jeho pomocí dokáže dopadnout dalšího narušitele hranic.

Titul asi splnil svoje náborové poslání a divákům lačným po dobrodružných příbězích se mimořádně líbil


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Ztracená stopa
Ústředním motivem barevného filmu ze svérázného prostředí a života našich pohraničníků je narůstající konflikt mezi mladým vojínem Pavlem Křížem a jeho velitelem poručíkem Růžičkou, rozvíjený na pozadí dobrodružného odhalení a stíhání záškodníka. Protože jde o jednotku, která pracuje se psy, skýtá film i zajímavý pohled na svérázný způsob života a výcviku v podmínkách, kdy voják se psem tvoří jednotný bojový celek.

Pavlu Křížovi se na vojně nelíbí, je přesvědčen, že se na ni nehodí a touží po návratu ke své dívce Janě. Hned po příchodu do výcvikového prostoru má dvakrát nepříjemnost s poručíkem Růžičkou, který ho přistihne při čtení dopisu a prohlížení Janiny fotografie v době služby. Pavel se k údivu všech spřátelí a vlčákem Bojarem, postrachem jednotky, který nechce poslouchat a kouše. Pokouše i Růžičku, který ho nakonec přiděluje na majorovu domluvu Pavlovi, ačkoliv je o něm přesvědčen, že je špatným vojákem. Pavlovi se napřed s Bojarem nedaří, psa při výcviku svou neukázněností všechno kazí. To ještě více zostří napětí mezi Pavlem a Růžičkou. Pavlova nevraživost vrcholí, když začne Růžičku podezřívat, že mu chce přebrat Janu, která ho přišla navštívit. Ale Růžička si pod kamarádským vlivem politického pracovníka útvaru por. Jandy začne uvědomovat, že Pavlovi křivdí. V táboře dojde k sabotáži: neznámý pachatel otrávil všechny psy, jedině Bojar se zachránil. Pavlovi se s nasazením života podaří odhalit pachatele a s pomocí Bojarovou přivolá vojáky a záškodníka dopadne. Omyl s domnělou nevěrou Jany se vysvětlí s Pavel obdrží pochvalu od velitele. Závěr filmu naznačuje, že je na nejlepší cestě stát se dobrým vojákem.

Autoři literární předlohy filmu, režisér Karel Kachyňa, aspirant FAMU Štefan Sokol (který "Ztracenou stopou" ve filmu debutuje) a Jiří Beneš, věnovali velkou péči zpracováni konfliktu mezi vojákem a důstojníkem, vykreslení jejich charakterů i vzájemných vztahů. jejich práce přinesla dobry výsledek: Pavel Kříž i por. Růžička jsou živé, plnokrevné postavy a bohatým, svérázným charakterem, jejich spor má silu dramatického střetnutí a - co je nejhlavnější - je pravdivý. Jen vrcholný bod tohoto střetnutí domnělá nevěra Jany - nebyl dost promyšleně zpracován, spíše jen nahozen. Proto působí nevěrohodně: je možný, nikoliv nutný v celkovém vývoji vztahů obou hrdinů. Nový je v tomto konfliktu kriticky vztah k jednání některých velitelů, kteří za strohými předpisy nevidí člověka svěřeného jim k výchově, postupují vůči vojákům byrokraticky a tak se na nich leckdy dopouštějí křivd.

Křížovi a Růžičkovi věnovali autoři filmu podstatnou část své tvůrčí energie. Projevuje se to na ostatních postavách filmu, které jsou již mnohem méně výrazné. Křížova dívka Jana, která má být hlavním činitelem vrcholícího rozporu mezi oběma hrdiny děle, je po této stránce nejnápadnější. Lyrický motýlek z rodu mrštíkovské Helenky z Pohádky mále, děvče, zrozené převážně k lehkému poletováni po lučinách, působí ve filmu z naší současnosti nutně jako anachronismus, nehledě k tomu, že mu chybí ona charakterová bohatost a psychologická hloubka mrštíkovské hrdinky. Jana je dějově úzce spjata a Křížem í Růžičkou, zatím co zbývající postavy jím buďto jen nahrávají, nebo jsou dějotvornými složkami dobrodružného příběhu. Špatný voják Linhart, který nesvědomitým výkonem strážní služby umožní záškodníkovi otrávit psí stravu, jeho afektovaná manželka, která má vyjadřovat Linhartovo špatné společenské prostředí, otcovský major a Pavlův kamarád Ondra - ti všichni jsou jen úlomky lidských charakterů, postavami děje, ale ne života. Jiskrou prostého lidství jsou obdařeni poručík Janda a starý bača, hlavně zásluhou jejich představitelů J. Beka a K. Zachara.

Dobrodružný děj kolem záškodnického činu není dobře promyšlen
a jsou v něm četné logické chyby. , "Nenápadný" diverzant se již od počátku filmu projevuje tak nepřátelsky, že by každý soudný člověk musel ihned poznat, s kým má tu čest. . Jen pohraničníci - kteří mají být nejbdělejší - chovají k němu i slepou důvěru. Zbytečně předčasné (v očích diváka) je také jeho odhalení při rozhovoru a cizím agentem. Jiné pojetí, na příklad s momentem překvapení nebo náhlého odhalení, by jistě účinně zvýšilo napínavost filmu. Nepochopitelné je, proč prchající diversant zapálí dům, když tím zcela logicky musí na sebe upozornit a znesnadnit si útěk. Na cestě od bači do tábora je Pavel Kříž přepaden a omráčen. Pochopitelně nemá po procitnuti dosti sil k tomu, aby doběhl do tábora, a proto posílá Bojara. Nepochopitelné však je. že může dojít zpět k bačovi, zachránit ho z plamenů a brzy potom pronásledovat a Bojarem diversanta. Není třeba žádných zvláštních lékařských vědomostí k poznání, že člověk, který dostal palicí pořádně po hlavě, nebude za hodinu běhat jako křepelka.

Nepravdivosti v ději vzbuzuji nedůvěru a snižuji tak jeho působivost. Použíti faktů z bohatých bojových zkušeností pohraničníků a ověření pravdivosti scénáře na těchto zkušenostech mohlo takovým chybám zabránit.

Režisér Karel Kachyňa, laureát st. ceny spolupracoval dosud vždy s Vojtěchem Jasným; "Ztracená atopa" je jeho první samostatnou filmovou režií. Dobrý výběr herců (zejména Ed. Cupáka pro roli Pavla Kříže a Zd. Ditě pro por. Růžičku) a jejich talentované vedení, především v dramaticky vypjatých scénách, smysl pro obrazovou čistotu a vkusná práce a barevným materiálem to jsou nesporné přednosti tohoto mladého umělce. K jeho dalším přednostem patří i smysl pro náladu scény, zejména v interiérech (ubytovnách vojenského tábora, na salaši u bači), v nichž vynikl, i citlivé používáni světla. V obrazovém rozehrání dobrodružného děje (zejména v závěru filmu, bohatém na vzrušující akce) je však příliš patrná inscenace, a to na úkor věrohodnosti.

Fotografie Jaroslava Kučery vděčně využívá půvabné horské scenerie v krajinných záběrech, často až s poetickým laděním.
"Ztracená stopa" je převážně dílem absolventů filmové fakulty AMU, Štefana Sokola, Karla Kachyni a Jaroslava Kučery. Prokazuje odbornou zručnost i talent svých tvůrců. Scénář filmu však trpí nedomyšleností, povrchní kresbou řady postav a logickými nepřesnostmi, narušujícími stavbu dobrodružného děje. Autoři se zdarem vytvořili ústřední konflikt dvou hlavních postav, ale nedokázali stejně umělecky silně dotvořit ostatní složky scénáře. Jeho nedostatky pak trpí celý film, který proto na cestě k dobrému uměleckému dílu nedospěl k cíli.Autor/Zdroj: Dvořák Ivan/dobová recenze


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

72.5 %
4   - curil
7   - clara.bow
8   - green-tea
5   - hvezdyn
7   - M.A.G.
7   - georginaa
7   - Bara.40
7   - Nasudr
7   - melakara
8   - lejtenant
6   - luan66
8   - oulisna
10 - dederon
8   - Dex
7   - rosta12
7   - Luky
10 - vo.truhlas
2   - Bape
10 - miroslav22
5   - Warden

TV Program

ČT1 - Dobré ráno (1993) [TV pořad]

02:20 - 04:55

146 minut již uběhlo
9 minut zbývá do konce

ČT2 - Reverend Johnki

04:30 - 04:55

16 minut již uběhlo
9 minut zbývá do konce

NOVA - Ordinace v růžové zahradě (200...

04:00 - 04:55

46 minut již uběhlo
9 minut zbývá do konce

Prima - Policie Hamburk (2007) [TV ser...

03:45 - 06:10

61 minut již uběhlo
84 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 144241
Osobností: 614843
Fotografií: 538949
Plakátů: 257919
Obsahů a biografií: 132091

Poslední komentáře

PanMáma (2013) [TV seriál]

PanMáma
Jarmila Beranová (super Milan   Šteindler) je mega matrona   Kročehlav i celýho Kladna s   rozsahem až nevím kam. Nojo   v tomhle se jí nevyrovná ani   zelenooká zrzka Rysová.

Autor: Xpojntman | Hodnocení: 6 / 10

Strýček z Ameriky (1933)

Strýček z Ameriky
Tenhle film patří k těm   filmům, který by měl   sledovat snad jen řádně   otrlý divák. Já se snažím   sledovat vše, co u nás   natočeno bylo, takže i   infantilní upištěný film   snesu.

Autor: hvezdyn | Hodnocení: 2 / 10

Průsmyk smrti (2006) [TV minisér...

Válečná vřva.

Průsmyk smrti
Film ve 4 dílech přibližuje   válku v dnešní době,kdy   povstalci bojují proti   armádě,kde nerozhoduje   technika,ale hrdinství   více >

Autor: vo.truhlastvi | Hodnocení: 10 / 10

Dr. House (2004) [TV seriál]

Dr. House
Pro mne - jako tragického   fobika skrz nemoci a jiné   lahůdky - je tenhle seriál   něco jako cukr a bič...na   jednu stranu mně dělají   více >

Autor: Xpojntman | Hodnocení: 10 / 10

Star Wars: Epizoda VI - Návrat J...

Závěrečná

Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho
epizoda,pro mě nostalgická z   dětsví-hlavně roztomilý   medvídci:-) Z dnešního   pohledu poměrně dost naivní   ze všech stran,ale furt   stará dobrá klasika.

Autor: Máša13 | Hodnocení: 7 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
apple android wp bb
iPhone
iPhone
 
App Store hodnocení:
hod
Android
Android
 
Google Play hodnocení:
hod
Windows Phone
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
hod
BlackBerry
BlackBerry
 
BB world hodnocení:
hod
fb

Copyright © 2003-2017, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.045/0.015