Obsah filmu Zachraň si, kdo můžeš (život)
Slavný Jean-Luc Godard patří mezi nejvýznamnější inovátory v dějinách kinematografie. Dokazuje to i tragigroteskně-satirickým snímkem Zachraň kdo můžeš si (život), který sám Godard označuje za svůj „druhý první film“. Vypráví v něm příběh televizního režiséra Paula Godarda a jeho komplikovaných vztahů k ex-manželce, milence a prostitutce. Jednou z podstatných intencí této filmové básně je vize prostituce jako hnací síly života vyspělé liberální společnosti. Snímek budí dodnes skandální pohoršení: „vadí“ například sekvence, v níž Isabelle Huppertová v úloze prostitutky ochotně aranžuje své tělo i celkový ráz svého chování přesně dle pokynů...
Slavný Jean-Luc Godard patří mezi nejvýznamnější inovátory v dějinách kinematografie. Dokazuje to i tragigroteskně-satirickým snímkem Zachraň kdo můžeš si (život), který sám Godard označuje za svůj „druhý první film“. Vypráví v něm příběh televizního režiséra Paula Godarda a jeho komplikovaných vztahů k ex-manželce, milence a prostitutce. Jednou z podstatných intencí této filmové básně je vize prostituce jako hnací síly života vyspělé liberální společnosti. Snímek budí dodnes skandální pohoršení: „vadí“ například sekvence, v níž Isabelle Huppertová v úloze prostitutky ochotně aranžuje své tělo i celkový ráz svého chování přesně dle pokynů svého zákazníka-byznysmana; mnozí diváci bývají šokováni rovněž obdobně rituální sekvencí hromadné sexuální orgie. Ačkoli veškeré tzv. „nahé“ scény pojímá Godard vizuálně cudně, ve zvukové stopě slyšíme autentické dotazy a výrazy, které jakoby se do civilní lidské mluvy dostaly z pornobranže. Ke svému oblíbenému tématu protestu proti zmechanizované lidské existenci a prostituci tvorby v novodobé zkomercializované společnosti J.-L. Godard podotýká: „Já sám jsem jenom děvka, bojující proti kuplířství ve filmu“.
Kino AERO < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 28.10.2009
Na Zachraň si, kdo můžeš (život) je něco velice iritujícího. Godardovi se podařilo natočit film, který vás prostě nenechá chladnými. Kamera se chvílemi chová příšerně staticky a zajímavě pojatý střih jí zdatně sekunduje. Když došlo k prvnímu "slow motion", uvažovala jsem nejdřív, jestli se mi nepřehřál procesor v notebooku. Potom mi došlo, že se jednalo o cílený a poté ještě mnohokrát opakovaný záměr. A teď k námětu samotnému. Asi mnoho lidí z pohodlného gauče nadzvednou /ani ne tolik odvážné scény/, ale rozhodně jejich netradiční pojetí. Se takovým syrovým zobrazením kněžky lásky, která splní i sebeperverznější přání zákazníka, se ve filmu moc často nesetkáme.