Obsah filmu Tommy
Po vysoce stylizovaném, dystopickými myšlenkami prostoupeném animovaném filmu Metropie se následující dílo Tarika Saleha, hraná detektivka ze současného Stockholmu, na první pohled zdá být razantním žánrovým i tematickým odklonem. Při hlubším zamyšlení se však propast mezi těmito snímky nejeví tak velká – v důsledku totiž oba tíhnou k temné náladě a motivům a archetypům převzatým z filmu noir. Ať už jde o svízelnou, téměř bezvýchodnou situaci, v níž se protagonisté ve spárech zločinu ocitají, nebo osudový okamžik či setkání, které do jejich v zásadě konvenční, nedramatické každodennosti vnese chaos a napětí. Tyto charakteristiky mimochodem...
Po vysoce stylizovaném, dystopickými myšlenkami prostoupeném animovaném filmu Metropie se následující dílo Tarika Saleha, hraná detektivka ze současného Stockholmu, na první pohled zdá být razantním žánrovým i tematickým odklonem. Při hlubším zamyšlení se však propast mezi těmito snímky nejeví tak velká – v důsledku totiž oba tíhnou k temné náladě a motivům a archetypům převzatým z filmu noir. Ať už jde o svízelnou, téměř bezvýchodnou situaci, v níž se protagonisté ve spárech zločinu ocitají, nebo osudový okamžik či setkání, které do jejich v zásadě konvenční, nedramatické každodennosti vnese chaos a napětí. Tyto charakteristiky mimochodem platí i pro režisérův nejnovější projekt Případ Nile Hilton.
Severská detektivka se v poslední době drží v kurzu a je spojena s předpokladem kvality a diváckého zájmu. Ten je v případě Salehova filmu podnícen již samotným názvem – přestože nese mužské jméno, z plakátu pohlíží tvář ženy. Patří Estelle, manželce titulního Tommyho, o němž se ve snímku neustále hovoří, aniž by však kdy přišel na scénu. Tommy před rokem utekl ze Švédska ve snaze zahladit stopy po několikamilionové loupeži, již se svými kumpány zosnoval. Z exotické Srí Lanky, kde se Tommy s Estelle a jejich dcerou skrývali, se nyní žena nečekaně vrací domů, aby z manželových exspolečníků vymanila podíl z krádeže.
Salehův snímek převrací konvence mafiánského, tradičně maskulinního filmu, když do centra dění staví mafiánovu ženu, která dle zvyklosti žánru bývá pasivní, submisivní atrakcí, jež po boku násilného muže trpí. Estelle se chová dravě a ví, jak se v nebezpečném podsvětí orientovat. I když navenek působí jako křehká blondýna v konstantním ohrožení, odhodlaně vyráží do ulic, motivovaná touhou vymanit svou dceru z osudu, kterému byla předurčena. Zároveň chce ochránit svou mladší sestru (důvtipně a typově přesně ztvárněnou zpěvačkou Lykke Liovou), která podléhá svodům mužské verze femme fatale.
Jana Bébarová
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (2)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 20.4.2017
Ku_va, to zase byla jedna švédská masová kulička! Už fakt nevím, co byste chtěli, lidi... Bomba! ____
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 8.10.2014
Mám rád švédské filmy a mám rád i thrillery. Bohužel ve filmu se prakticky hodinu nic neděje, pomalé tempo, matka dcera, sestra. Spíše psychologický příběh. Za zmínku stojí poměrně hezká a sympatická hlavní představitelka.