Obsah filmu Sugarlandský expres
Slavný režisér Steven Spielberg (nar. 1946) sice nemá filmové vzdělání (!!), ale jako úspěšný filmový amatér dostal angažmá v televizním oddělení společnosti Universal, kde vedle jednotlivých epizod několika seriálů (např. Columbo) režíroval tři televizní filmy. Prostřední z nich, nazvaný Duel (1971) byl tak dobře přijat, že byl později distribuován v evropských kinech (objevil se i u nás) a upozornil odbornou i diváckou veřejnost na nepřehlédnutelný nový talent. Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi...
Slavný režisér Steven Spielberg (nar. 1946) sice nemá filmové vzdělání (!!), ale jako úspěšný filmový amatér dostal angažmá v televizním oddělení společnosti Universal, kde vedle jednotlivých epizod několika seriálů (např. Columbo) režíroval tři televizní filmy. Prostřední z nich, nazvaný Duel (1971) byl tak dobře přijat, že byl později distribuován v evropských kinech (objevil se i u nás) a upozornil odbornou i diváckou veřejnost na nepřehlédnutelný nový talent. Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob.
Zdroj: ČT < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 17.1.2020
Taková jednoduchá sociologická výpověď o ženě snažící se dát dohromady svojí rodinu i za cenu zločinu. Svému manželovi pomůže uprchnout z vězení a společně unesou svého syna z pěstounské rodiny. A dobrodružná cesta napříč Amerikou může začít. Něco takového však ale potřebuje pevný plán. Ten ale nemá. Události tady naberou jiný spád než jaký očekávala. Atmosféricky a vůbec konceptem příběhu to hodně připomíná snímek 'Bonnie a Clyde' (1967). Steven Spielberg se snažil podívat do hloubky daného problému, ale ne v každé scéně se mu to povedlo. Onen sociologický průzkum se hodně pere s thrillerovým žánrem, ve kterém uchvátí hlavně gigantické policejní síly. V rámci popcornové zábavy je něco takového samozřejmost, ale to by zároveň nesměla být tak výrazně znát přímočará symbolika dané rodinné tragédie. Každopádně příběh byl napsán na základě skutečného příběhu, jehož vrcholem je právě epická honička s policií. Snímek tedy pokládá otázky převážně o tom, jaká práva mají ženy ve společnosti s dominancí mužů a tím tak přináší jisté sympatie s antihrdinkou prchající před doslova armádou policie. Dramatický rozsah jinak v celku povrchního příběhu vyčnívá z každé scény v dané reálnosti a představ diváka. A že něco takového Steven Spielberg umí už dokázal předchozím snímkem 'Duel' (1971).
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 28.7.2019
komedie?????
Nevím, kdo z čt psal recenzi k tomuto filmu (Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end), ale mě nepřipadá zastřelení jejího manžela jako komedie a už vůbec né jako happy end.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 19.2.2018
Speilbergova prvotina a jeho asi najslabší film. Krimi-road movie s nesympatickými postavami, ktorým od začiatku musíte priať rýchly odstrel. Chýba atmosféra a väčšinu času príbeh nudí.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 2.11.2007
Pro mě nejslabší Spielbergův film. Od začátku do konce sem se nudil a bylo mi úplně jedno jak to skončí.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film