Zari
ohodnotit

Šepoty a výkřiky

Viskningar och rop

Další název:
Cries and Whispers; Cries & Whispers; Šepoty a výkriky
Žánr:
Země:
Rok:
1972
Délka:
106 minut
„Tváří v tvář smrti toužíme po něžnosti, odpuštění a vykoupení.“
Popis / Obsah / Info k filmu Šepoty a výkřiky
Velikáni filmu: Ingmar Bergman: Šepoty a výkřiky

Děj snímku se odehrává koncem 19. století. Dvě zámožné ženy Karin a Maria (Ingrid Thulinová a Liv Ullmannová) přijíždějí na rodinný statek, aby se svou smrtelně nemocnou sestrou Agnes (Harriet Anderssonová) strávily poslední dny jejího života. Zatímco obě ženy, poznamenány manželstvím a egoismem, nejsou vůči umírající schopny vyvinout citový vztah, nesobecká služebná Anna (Kari Sylwanová) ji ošetřuje, pečuje o každou její potřebu a poskytuje jí čistou, bezmeznou lásku.
Kruté a zároveň utěšující Šepoty a výkřiky odhaluji složitou krajinu lidského utrpení, žalu a soucitu, kterou svým neobyčejným výkonem oživují Bergmanovi osvědčení herci. Film získal mnoho zahraničních poct, nejvyšší ocenění Švédského filmového ústavu za rok 1973, dále Oscara za kameru (S. Nykvist) a Cenu Nejvyšší technické komise na MFF v Cannes 1973.

Zdroj: ČT


Popis / Obsah / Info k filmu Šepoty a výkřiky
Šepoty a výkřiky jsou vyprávěním o třech sestrách, z nichž jedna umírá. Každé z nich je dán sólový part, v němž o sobě podává upřímnou zpověď. Natřikrát se obnaží rozbolavělé ženské nitro, ale navenek si uchovávají uzavřenou pózu. Nejjímavější portrét vykreslil Bergman v umírající Agnes (Harriet Anderssonová), která, tváří v tvář konci, už nemá co skrývat. Studie jejho předsmrtného stavu je tlumeně vyjádřena hned v úvodní sekvenci - v detailních, bezeslovných záběrech, kdy v bledém obličeji nemocné se mimicky zračí fyzická bolest i vnitřní zápas s blížící se smrtí. Dušezpytné sondy tvoří dlouhé filmové detaily či dvojdetaily ženských tváří (trio vynikajících bergmanovských hereček Liv Ullmannová, Ingrid Thulinová a Harriet Anderssonová), na něž je upřen pronikavý pohled kamery režisérova kongeniálního spolutvůrce Svena Nykvista. V detailní blízkostí jsou zaznamenány nejsubtilnější pocity a prožitky, pň nichž se tvář, rozprostřená v celé ploše filmového plátna, proměňuje ve vzrušující jeviště i v tichou krajinu duše". V tomto Bergmanově filmu znakově promlouvá sytě rudá barva jako dominantní princip ve výtvarné koncepci („od dětství jsem si představoval nitro duše jako vlhkou membránu v rudých odstínech"). Červeň dráždivě proniká do všech prostor a jejich zařízení, umocňuje vnitřní napětí scén, určuje odstíny kostýmů.

Autor/Zdroj: /Kino AERO


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama

TV Program

ČT1 - Vražda v zastoupení (1987) [TV...

07:05 - 08:20

48 minut již uběhlo
27 minut zbývá do konce

ČT2 - Odysea: Mýtus nebo realita?

07:45 - 08:40

8 minut již uběhlo
47 minut zbývá do konce

NOVA - Alvin a Chipmunkové (2015) [TV...

07:30 - 08:15

23 minut již uběhlo
22 minut zbývá do konce

Prima - M.A.S.H. (1972) [TV seriál]

07:50 - 08:15

3 minut již uběhlo
22 minut zbývá do konce

Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Neumlčený zločin (Chronik eines Mordes)

Neumlčený zločin
Chronik eines Mordes

Florián

Florián
Florián

Naposled navštívené:
Neumlčený zločin (Chronik eines Mordes)

Neumlčený zločin
Chronik eines Mordes

Florián

Florián
Florián