Duben
ohodnotit

Sběratel kostí

The Bone Collector

Další název:
Zberateľ kostí (SK); Der Knochenjäger
Žánr:
Rok:
1999
Délka:
118 minut
Premiéra v ČR:
17.2.2000
„Ochrnutý detektiv a mladá policistka, trpící těžkým traumatem, pátrají po psychopatickém vrahovi.“
Popis / Obsah / Info k filmu Sběratel kostí
Co znamenají komplikované a záhadné symboly, které nechává masový vrah vedle zohavených těl svých obětí? Obyčejná newyorská policistka Amelia Donaghyová (Angelina Jolieová) si na dalším místě činu počíná tak šikovně, že je přidělena k ruce prvotřídního detektiva Lincolna Rhymea (Denzel Washington). Autor slavné knihy o ohledávání místa činu byl špičkovým vyšetřovatelem, ale následkem tragické nehody ochrnul na celé tělo. Bývalí kolegové používají jeho prvotřídní analytické schopnosti pouze v nejnutnějších případech. A přesně takový právě nastal, protože na rafinovanou hru zvráceného psychopata jsou obyčejní newyorští detektivové krátcí. Lincoln a Amelia spolu vytvoří nesourodý, ale překvapivě efektivní vyšetřovací tým, který začne masovému vrahovi brzy šlapat na paty...


Popis / Obsah / Info k filmu Sběratel kostí
Policejní vyšetřovatel Lincoln Rhyme, autor několika knih o skutečných kriminálních případech, je už čtyři roky ochrnutý. Starají se o něj ošetřovatelka Thelma a technik Richard Thompson. Rhyme může pohybovat pouze ústy a jedním prstem, jimiž ovládá počítače. Ví, že nemá šanci na vyléčení, a právě chce spáchat sebevraždu, když ho detektiv Paulie Sellitto požádá o pomoc. Mladá policistka Amelie Donaghyová z oddělení kriminality mládeže pořídí na místě nálezu mrtvého muže fotodokumentaci a zachytí několik věcí, které tu vrah záměrně odložil. Lincoln Rhyme na fotografiích odhalí vrahův vzkaz, který má při správné analýze napovědět policii, kdy a kde dojde k další vraždě. Prosadí, aby byla k případu přidělena Amelie, navzdory jejímu odporu k vyšetřování vražd. Přestože vrahův vzkaz rozluští, přijde policie pozdě. Šéf oddělení vražd není spokojen s probíhajícím vyšetřováním a Rhyma i Amelii odvolá. Dívce se však podaří ukrást důkazy, zajištěné na místě činu, a Rhyme pokračuje v pátrání. Nechá si vyhledat podobné případy a zjistí, že se násilník pokoušel komunikovat s policií už dřív, jeho vzkazy však Cheney nedokázal "přečíst". Vrah, vydávající se za taxikáře, vezme na nádraží do vozu starého muže s malou vnučkou a cestou zastřelí policistu, který ho staví pro dopravní přestupek. Rhyme rozluští další vzkaz a Amélie na místě, které určil, opravdu nalezne unesenou dvojici. Starý muž je sice již mrtev, dívenku však zachrání. Navíc najde další stopy a pochopí, že na řadě má být Rhyme. Spěchá k němu, ale vrah má náskok.

Zdroj: Nova


Popis / Obsah / Info k filmu Sběratel kostí
V New Yorku řádí brutální vrah. Své oběti většinou zanechá v situaci, která za několik hodin skončí jejich smrtí, a tak jim umožní, aby si o samotě vychutnaly svoje poslední okamžiky. Zároveň vždy nechá detektivům nějakou malou stopu, jenže ti vždy přijíždí příliš pozdě. Tým vyšetřovatelů vede Lincoln Rhyme, geniální, leč ochrnutý detektiv, který je odkázán na pečlivou práci svých lidí. Asi nejvýznamnější pomoc mu poskytuje mladá Amelia, jež pravidelně nachází potřebné stopy na místě činu. Vyšetřování se pomalu mění v souboj detektivova důvtipu a vrahových promyšlených plánů.
Asi nejlepší je na tomto thrilleru pochmurná atmosféra, kterou zpočátku zdařile navozuje. Děj je ale pouze slepencem silně otřepaných postupů, takže až na některé nepříliš uvěřitelné věci příliš nepřekvapí a nezaujme. Celkově jde o zajímavý pokus, který by asi potřeboval jiného režiséra a docela určitě jiného scenáristu.
Leoš Flodr Total Film 2000/7/97

Autor/Zdroj: Flodr Leoš/Total Film


Popis / Obsah / Info k filmu Sběratel kostí
Americký thriller Sběratel kostí připomíná svým názvem před rokem uvedený film Sběratel polibků (1997). Navzdory tomu, že podobnost českých distribučních titulů je čistě náhodná (Sběratel polibků se v originále jmenuje Kíss the Girls), tématem a atmosférou mají k sobě oba snímky blízko, stejně jako k jiným thrillerům s tématikou masových vrahů s netypickými pohnutkami, mj. Sedm (1995) či Vraždy podle předlohy (1995). - Snímek zkušeného režiséra Phillipa Noyce, odehrávající se na Manhattanu, líčí složité pátrání po vrahovi, jenž každou ze svých obětí zbaví kusu masa až na kost a jenž zanechává vyšetřovatelům na místě činu záměrně různé předměty. Ty po správném "přečtení" naznačují, kde a kdy bude spáchán další zločin. Detektivové se po jednom z hrůzných nálezů obrátí na bývalého kolegu Lincolna Rhymea, jenž je po úrazu téměř zcela ochrnutý. Rhyme vtáhne do složitého a psychicky náročného pátráni mladou policistku Amelii Donaghyovou, u níž odhalil mimořádný detektivní talent. Jak se postupně ukáže, záhadnému zločinci jde právě o Lincolna Rhymea. - Tvůrci těží z temné atmosféry, z hrůzně bizarních okolnosti jednotlivých vražd a z pomalu rozkrývaného tajemství. Nezapomínají ani na .,povinnou" psychologizaci hrdinů (protějškem Rhymeova tělesného postižení je Ameliin téměř nepřekonatelný odpor k vyšetřování vražd). Zbytečně komplikovaný a rutinně odvyprávěný příběh je ovšem pojatý pouze jako rébus, v jehož tajence se po vyluštění neskrývá nic zvláštního. Intelektuálně založený divák bude marně očekávat nabízející se sémantickou hru s předměty, jež se v očích zločince a detektiva stávají prostředky jakési esolerické kódované komunikace, a s vraždami. z nichž každá je myšlena jako svérázné "sdělení". - Prakticky stejným postižením jako Lincoln Rhyme trpí i hrdina televizního remaku Hitchcockova Okna do dvora, Rear Window (TV=l998; Pohled z okna: r. Jeff Bleckner - KTV), jehož ztvárnil skutečně paralyzovaný herec Christopher Reeve.

Autor/Zdroj: Kubina Zdeno/Filmový přehled


Pryč jsou doby vyrovnaných fair play soubojů, kdy proti sobě policajt a zločinec nastupovali ve stejné váhové kategorii. K tomu, aby se vybudilo okoralé srdce filmového diváka a alespoň trochu zpěnil jeho zvětralý adrenalin, je třeba řádně přitlačit na pilu a razantně přehodnotit handicapy! Třeba tak, jak to pracně vypotil literární autor "Sběratele kostí" Jeffery Deaver a do filmové podoby přepsal Jeremy Iacone, balancující již na hranici hodně za vlasy přitaženého pseudomožného. Stačil by totiž už jen nevelký (úlevný) úkrok bokem a mohli bychom bezstarostně poletovat v království Randalla a Hopkirka či s Duchem Patricka Swayzeho. Možná by to byl milosrdný posun k melodramatické romanci (o kterou si nejednoznačně ukotvený projekt místy koleduje), ale sveřepí tvůrci zarytě trvali na tom, že chatrný rubáš tohoto deviantního "kostlivce" raději spíchnou do střohu kriminálního thrilleru. A tak nechali svého paralyzovaného hrdinu přece jen (alespoň trochu) žít.
S Denzelem Washigntonem v posteli
Není v ní sice zdaleka tak čiperný jako Madonna, ale na jednoho obskurního masového vraha a jeho stereotypně infantilní kryptogramy to pořád ještě stačí. Byly doby, kdy detektiv Lincoln Rhyme proháněl zločincům perka v terénu a po šichtě sepisoval instrukční brožury (pro méně chápavé kolegy a frekventanty policejní akademie) hlavně o tom, jak na místě činu vyčenichat z ničeho slibnou stopu. Pak se na něj při jedné rutinní akci sesunul kus špinavého newyorského podzemí a učinil z něj paralyzované torzo, v němž ovšem stále ještě funguje brilantní analytický mozek. A pokud dýchá a zbývá mu jediný funkční prst, kterým může ovládat myš svého počítače, rozhodně to nevzdá! Jsou takové houževnaté a nezničitelné typy, které oscilují mezi Meresjevem, bílou velrybou a kanonýrem Jabůrkem - a Lincoln je jeden z nich. A nehodlá nečinně hnípat na svém luxusním invalidním lůžku, když se po newyorských ulicích prohání drožka smrti, za jejímž volantem rozehrává deviantní kripl krvavý seriál, jehož epizody končí dlouhými, krutými a bolestnými rituálními popravami. Policie je jako obvykle neefektivně snaživá a klasicky bezradná, velící důstojník vám od začátku připadá jako debil (a ani posléze vás v tomto pocitu nezklame) - a Lincolnovi tak nezbývá nic jiného, než převzít svoji poslední misi. Obklopen sofistikovanou elektronikou a kolegy (kteří čekají na Mistrův geniální gambit), potřebuje jediné. Zachovalé tělo, jež by mohl místo sebe vyslat na místo činu, aby pro něj nasbíralo důkazní materiál, který přitroublí ňoumové z okrsku notoricky přehlížejí. A jedno docela obstojné je právě na dohled.
Zatímco Lincoln je v newyorském policejním distriktu svého druhu jediný exemplář, Angelina Jolieová je řadová ťápota, jakých se mezi uniformovanými "platfusáky" plouží tisíce. Ale měla tu kliku, že našla první mrtvolu, nedaleko které se povaloval ušmiknutý prst, jež nebožtíkovi zrovna chyběl. Tehdy Angelina prokázala, že někteří pochůzkáři mají nabito i pod policajtskou čepicí. Pochopila souvislost mezi oběma nálezy, hned zatepla to Lincolnovi vyklopila - a ten v ní okamžitě objevil spřízněný zárodek svého slídilského génia. Tak vznikl ďábelsky smíšený debl, který vytvořil tak intenzivní tlak na síti, že osamělý protihráč (a masoví vrazi, díky své zálibě likvidovat vše živé ve svém okolí, patří mezi nejosamělejší) až na několik prohozů (u podzemního parovodu, v bývalých jatkách či u přístavní navigace) neměl nakonec šanci prosadit svoji hru.
Sherlock Molmes z Manhattanu Kde jsou ty doby, kdy se masoví vrazi ještě dokázali soustředit hlavně na to, co se od nich očekává? Kam se poděla čirá vražedná mánie ve stylu Jacka Rozparovače nebo čistá maniakální práce Gunnara Hansena s motorovou pilou? Současný Hollywood odzvonil primitivním zabijákům a nahradil je psychopatologickými zrůdami s freudovskými komplexy, sklonem k ornamentální dekoraci, kanibalismu, kvízovým metaforám a symbolickým rébusům, jejichž vymýšlení a pracné aranžmá je zaměstnává více nežli vražedný akt.
Phillip Noyce (Úplné bezvětří, Vysoká hra patriotů) si už ve filmu vyzkoušel leccos. Když o svém Sběrateli kostí prohlásil: "je to love story, a také thriller a detektivka", nařízl si sám větev, na kterou ho chtěl usadit. Výsledkem této trojjediné ambice se totiž stalo mírně jeté puzzle, místy s hodně ošoupanými fragmenty, které ovšem nakonec vždycky nějak složíte. Možná ho lákala netriviální konfigurace ústředního tandemu (ochrnutý pátrač a nezkušená pomocnice) - ale možná se (před tím, než je dal dohromady) měl zajít podívat jak to v Oknu do dvora sehrál Alfred Hitchcock s uzemněným Jamesem Stewartem a čipernou Grace Kellyovou. A kdyby se znovu podíval na to, jak mistrovsky David Fincher aranžoval Sedm, zřejmě by pochopil, že atmosféru netvoří jen dostatečně omšelé dekorace, příběh musí být s hodinářskou precizností sestaven a nikoli nahrubo nahozen zednickou lžící - a ochrnutý Denzel Washington se začátečnicí Angelinou Jolieovou to proti Bradu Pittovi a Morganu Freemanovi prostě neustojí. A jestliže by si ještě oživil nevýrazného tematického mutanta Vraždy podle předlohy, dospěl by k názoru, že než točit další tuctový portrét masového vraha, je lepší nechat kostlivce dál ve skříni. Noyce vám totiž nedává ani poctivou šanci bát se o své hrdiny. Na to, že se Angelina brouzdá sama po hrůzných místech činu si časem bez problémů zvyknete v dobré víře, že ji tam stejně nikdo a nic nepřekvapí (a taky že ne!). Chybí tu i deviantně věrohodná motivace, která na rozdíl od konzistentních Sedmi nakonec směřuje účelově úplně jinam než celou dobu předstírala. A manhattanský zabiják postrádá i onu sugestivně páchnoucí auru zločinu, vlastní všem skutečným "masovkářům", a vedle masožravého dr. Hannibala Lectera vypadá spíše jako přechodně vykolejený vegetarián. A finále (vážiení příznivci upírského filmu - jestliže to do něj vydržíte, pochopíte, co tím myslím) je skutečnou červivou třešničkou na tomhle připečeném dortíku.
Odehrát roli v posteli (když ji zrovna nesdílíte s dámou)je herecká výzva, kterou Denzel Washington zřejmě ve slabém okamžiku přijal a v rámci svých (paralyzovaných) možností a stejně postiženého scénáře vlastně se ctí zvládl. Snaživá Angelina Jolieová vedle něj spíše jen sbírala zkušenosti, za nějaký čas by z ní táta Jon Voight mohl mít radost. Chválit je možné i výběr pochmurných newyorských lokací a práci oscarového kameraman Deana Semlera (Tanec s vlky), který dokázal vtisknout v zásadě statickému projektu vizuální dramatičnost a dynamiku. A předem je třeba pochválit i vás, věrné, vytrvalé a vděčné filmové diváky, kteří i na tomhle sporém skeletu určitě najdete nějaké to chutné sousto.

Autor/Zdroj: Šobr Michal/Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910

TV Program

ČT1 - Události v regionech (2007) [T...

18:00 - 18:25

0 minut již uběhlo
25 minut zbývá do konce

ČT2 - Perimetr

17:55 - 18:25

5 minut již uběhlo
25 minut zbývá do konce

NOVA - Na lovu (2021) [TV pořad]

17:30 - 18:30

30 minut již uběhlo
30 minut zbývá do konce

Prima - Prostřeno! (2010) [TV pořad]

17:55 - 18:52

5 minut již uběhlo
52 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190571
Osobností: 697862
Fotografií: 763989
Plakátů: 376623
Obsahů a biografií: 178295

Poslední komentáře

Piňero (2001)

Piňero
Pro mne byl tohle velmi   solidní a zajímavě   natočený životopisný film   s vynikajícím výkonem   Benjamina Bratra v titulní   roli i když více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 7 / 10

Mizerná neděle (1998) [TV epizod...

Mizerná neděle
K Formanům přijede babička   a moc se na ni nikdo   netěší. Red porád utíká   do dílny a sklepa, Kitty je z   ní taky hotová, Eric musí   více >

Autor: FLA | Hodnocení: 6 / 10

Díkůvzdání (1998) [TV epizoda]

Díkůvzdání
Zatím asi nejlepší díl, co   jsem viděl z 1. série.   Hláška střídá hlášku,   celej díl jede   neuvěřitelně kupředu, co   dokáže udělat takové   Díkůvzdání:-)

Autor: FLA | Hodnocení: 9 / 10

Děvčátko (1978)

Děvčátko
Poněkud kontroverzní drama s   námětem nemálo podobným   filmu „Lolita“ (1962).   Příběh je údajně založen   na skutečných příbězích   více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 10 / 10

Ulovit miliardáře (2009)

Ulovit miliardáře
Tomáš Vorel je určitě   dobrý režisér a většina   jeho filmů se mi, pro jeho   docela osobitý přístup,   líbí, ale musím se   přiznat, že tohle více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 5 / 10