Popis / Obsah / Info k filmu Pramen pannyPOZOR, SPOILER
Těhotné děvče Ingeri volá Ódina. Selka Märeta, takto manželka pána zdejšího dvorce, chce, aby jela do kostela se svíčkami, jenže je zvyk, že tam s tím vždy jede panna. Takže má jet její dcera Karin. Té se nechce z postele, ale nakonec vstává a vymýšlí si, co na sebe. Otce Töra pak přemluví, aby Ingeri jela s ní. A tak se i stane.
Po cestě při odpočinku Karin tvrdí, že by s mužem bez sňatku neulehla, ale Ingeri, že se to stát může, když je muž silnější. Karin tvrdí, že by se bránila. Potkají i muže, s nímž včera Karin tančila. Ingeri žárlí, a tak jí Karin vrazí políček. Pak pokračuje sama, protože Ingeri tvrdí, že již dále nemůže. Zůstane u jakéhosi muže. Ten je však otravný, a tak od něj uteče a nechá tam i koně.
Karin potká tři bratry. Rozdělí se s nimi o chléb, ale je za to znásilněna. Vidí to i Ingeri, protože ji dohonila. Také vidí, jak ji praští klackem. Strhají z ní šaty, nejmladšího nechají u koz a utečou. Chlapec se pokusí mrtvolu zahrabat, ale nakonec uteče i on. Všichni tři pak dojdou až ke dvorci, kde bydlela Karin. Jenže to oni nevědí. A také proto dá jeden z bratrů Karinině matce její šaty, které ona bezpečně pozná. Proto zavře všechny tři v domku, kde je nechali přespat, a vše řekne manželovi. Ten neváhá a jde. Narazí na Ingeri, ta mu poví, co viděla. On vezme saunu a posílá ji pro řeznický nůž. Následně vstupuje do domku, kde jsou ti tři, aby je ztrestal za jejich zločin.
Autor: PitryxPopis / Obsah / Info k filmu Pramen pannyCentrální scénou filmu Pramen panny je krutý výjev znásilnění zemanské dcerky Karin zdivočelými pastevci v horách, inspirovaný středověkou legendou. V režijně i kameramansky mistrovské dramatické sekvenci prudce kontrastuje s brutálním činem pastorálně vyladěná nálada lesa na jaře. V žádném jiném Bergmanově filmu nenajdeme tak prosluněnou přírodní scenérii. Příroda jako by lhostejně přihlížela lidské bestialitě: drsné pohlavní zasvěcení panenské Karin a posléze i její zavraždění se odehrají na malebné lesní mýtině zalité sluncem. S postupující dramatickou gradací se harmonie rozbíjí. Do kompozice předtím idylického přírodního obrazu vtrhne samorostlá „scénografie" lesního porostu: výhled na násilnický akt přetíná zešikmený kmen stromu jako hrůzná diagonála. Ve filmu Bergman polemizuje s biblickými dogmaty. Zeman Töre (Max von Sydow) je Bohu ortodoxně oddaný - při rodinné večeři inscenované jako Poslední večeře Páně dominuje „kristovsky" v centru stolovníků. Bolest ze ztráty dcery a potřeba msty však přebijí zemanovu bohabojnost. Jako by chtěl Boha ze sebe vyrvat, když s nadlidskou silou rve ze země strom i s kořeny. V okamžiku krvavé msty se i on stane rozlíceným vražedníkem, který s rituální důkladností likviduje jednoho násilníka za druhým.
Kino AERO
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište