Popis / Obsah / Info k filmu Pouto nejsilnějšíSpolupráce Davida Leana s Noelem Cowardem vyvrcholila snímkem Pouto nejsilnější, který patří k nejslavnějším britským filmům poválečné historie a také k nejkrásnějším romancím vůbec. I zde byla předlohou divadelní hra, respektive jedna z devíti jednoaktovek, které Coward napsal v polovině 30. let a které nesly souhrnný název Tonight at 8.30 (Dnes večer o půl deváté). Sotva hodinová hra o náhodném setkání a neočekávaném milostném vzplanutí dvou zadaných lidí středního věku se původně jmenovala Still Life (Tichý život) a celá se odehrávala v pěti scénách v jediném nádražním bufetu. Lean stejně jako v případě Rozmarného ducha příběh z této kulisy vyvedl, ovšem tentokrát mělo jeho ryze účelové filmařské řešení i další důvod. Pozdní láska středostavovské ženy v domácnosti Laury Jessonové a lékaře Aleca Harveyho je rámována prostředím anglického maloměsta, což samozřejmě posiluje morální rozpolcenost hrdinů. Dilema dvou slušných lidí, kteří chtějí (především ve svých očích) slušnými lidmi zůstat, je vpravdě srdcervoucí už proto, že se zcela obejde bez melodramatických gest, ale je traktováno úsporně, civilně a mimořádně autenticky. Pouto nejsilnější je jedním z prvních důkazů poválečného nového realismu v britském filmu, který po letech ateliérových snímků přinášel divákům tu skutečnost, na niž si během války zvykli díky dokumentům a zpravodajství.
Oproti divadelní předloze Lean chytře opustil lineární strukturu vyprávění, ale nabídl nám setkání s hrdiny těsně před koncem jejich příběhu, v situaci, která automaticky budí divácký zájem. Dvojice sedí u stolku v bufetu, a když se k ní bez pozvání přidá upovídaná známá ženy, je zřejmé, že vstoupila do čehosi citově vypjatého. O pravém stavu věcí ale nic netuší, stejně jako divák, jemuž celý příběh jakoby ve vzpomínce vypráví Laura, která při pohledu na nic netušícího manžela v duchu rekapituluje události předchozích týdnů. Její slova, respektive souvislý komentář vytváří účinný protiklad ke všemu, co se na plátně odehrává a nabízí nám jedinečný vhled do nitra ženy, rozpolcené až do hloubi duše. Díky mistrovskému hereckému výkonu Celie Johnsonové (objevila se už v Moře náš osud i Ten požehnaný rod) a Leanově tendenci setrvávat na její tváři v dlouhých detailech, dokážeme i zdánlivou banalitu, jako první lež manželovi, vnímat v celé tragice a bolestivosti.
Noel Coward přispěl k definitivní podobě filmu nejen několika dodatečnými dialogy (z Indie, kde vystupoval před spojeneckými diváky), ale především použitím Rachmaninova Klavírního koncertu č. 2, který je s filmem dnes už neodmyslitelně spjat.
Iva Hejlíčková, Letní filmová škola 2012
oficiální text distributoraPopis / Obsah / Info k filmu Pouto nejsilnějšíJedním z nejslavnějších milostných příběhů filmového plátna a vzácným skvostem zlatého fondu nejen britské, ale dozajista i světové kinematografie je snímek režiséra Davida Leana Pouto nejsilnější, natočený podle divadelní hry Noela Cowarda. Anglický psychologický snímek vypráví komorní příběh o dvou lidech, kteří jsou k sobě neodolatelně přitahováni, přesto se rozcházejí odděleni povinnostmi a city ke svým rodinám.
Laura a Alex jsou lidé, jejichž život už léta běží v zajetých kolejích. Ani jeden už neočekává nic mimořádného, nového, vzrušujícího. Oba žijí na malém městě, ona je vdaná, on ženatý, mají děti. Jednoho dne se náhodně setkají – a toto letmé setkání je zasáhne jako blesk. Vzniklé silné citové pouto jim dává možnost zapomenout na šeď všedních dnů. Ale oni neumějí lhát, podvádět a skrývat se…
Snímek byl vyznamenám Velkou cenou kritiky na festivalu v Cannes, Cenou newyorských filmových kritiků a byl nominován na tři Oscary.
Autor/Zdroj: Popis
televizní program
Popis / Obsah / Info k filmu Pouto nejsilnějšíPřepis divadelní hry Noela Cowarda o vztahu dvou už nemladých lidí, kteří se zamilovali navzdory faktu, že oba mají své životní partnery a rodinné zázemí. V civilně pojatých a psychologicky věrohodných postavách tehdy excelovali a publikum spolehlivě dojímali Celia Johnson a Trevor Howard, režie Davida Leana ozvláštnila příběh téměř dokumentaristickým pojetím v kresbě exteriérů a prostředí, v němž se hrdinové pohybovali. Podle tohoto filmu vznikly později dva remaky - v r.1974 se Sophií Loren a Richardem Burtonem, v r. 1984 pod názvem Zamilovat se s Meryl Streep a Robertem De Niro.
Autor/Zdroj: /reklamní materiály videodistributora
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište