Zari
ohodnotit

Nejlepší ženská mého života

Žánr:
Rok:
1968
Délka:
86 minut
Premiéra v ČR:
11.10.1968
„Jiří Sovák jako profesionální donchuán a amatérský podvodník v české kriminální komedii o "největším podvodu století".“
Popis / Obsah / Info k filmu Nejlepší ženská mého života



POZOR, SPOILER

Technolog Vláďa Winter se probouzí vedle své krásné ženy Marty a vede si v duchu monolog. Připravuje se totiž ke krádeži a ještě dalším zločinům. Zatím jí míní nenápadně sebrat prsten, razítko a legitimaci. A hned se má k činu. Ještě se pak vrací pro průkazku, ve které si v práci dá svou fotku. Trochu se rozčílí, když mu jedna kolegyně vymění od téže průkazky futrál, ale pak pokračuje v přípravách.

U výplaty si nechá staré bankovky vyměnit za nové a jinde jej trochu zaskočí, že je mikroskop nefunkční. Ale i tak si poradí a už se objevuje v jiném městečku. Navštíví hotel a pak již samotný cíl své cesty, totiž obchody.
Poslední návštěva je tam, kde míní uskutečnit svůj plán. Je to poštovní úřad. Ovšem místo pana vedoucího je zde žena. Vláďa se zde blejskne falešnými bankovkami a akce začíná.

Jako pomocník se panu Winterovi nabízí místní udavač, ale je rázně odmítnut. Následuje manžel paní poštmistrové, který Wintera žádá, aby jeho manželku nejmenovali na vedoucí pozici. Přichází vedoucí samoobsluhy Kadeřábek, ten si přináší bankovky, aby je pan Winter zkontroloval. Nu a pak si dá Vláďa s paní poštmistrovou společně oběd a ona mu poté vyjeví své tužby a přání. Panu Winterovi se zdá, že začínají komplikace. Ale stejně již odchází, samozřejmě s domněle falešnými bankovkami. Jenže je mu poštmistrové líto a rozhodne se vrátit peníze z pošty a obrat pana vedoucího samoobsluhy. Takže se vrátí a pozve jej i s penězi na poštu. Jenže to je chyba, on je totiž pan vedoucí pěkně mazaný…


Autor: Pitryx

Popis / Obsah / Info k filmu Nejlepší ženská mého života



Poslední film režiséra Martina Friče se odehrává na maloměstské poště. Bezvýznamný pražský úředník (Jiří Sovák) vymyslí jednoduchou fintu, jak přijít k penězům. Vypraví se do malého města a na zdejší poště se vydává za experta, který má prověřovat údajné padělky bankovek. V místě, které si pro krádež vytipoval, však narazí na sympatickou poštmistrovou (Milena Dvorská). Půvabná a schopná žena trpí různými komplexy a má konfliktní vztahy s manželem (Zdeněk Řehoř). Právě ona však svou laskavostí přispěje k tomu, že se v cynickém podvodníkovi probudí svědomí... Námět morality s kriminální zápletkou pochází od Jaroslava Dietla a obsahuje autorův typický živočichopis obyčejných lidí. Točí se kolem přehnaných ambicí i partnerských problémů. S jemně ironickým nádechem líčí poměry v provinčním městě, kde nechybí zahořklý udavač a vystrašený zbohatlík.
Febiofest 2004


Popis / Obsah / Info k filmu Nejlepší ženská mého života



Není to právě veselý pocit, psát o poslední komedii režiséra Martina Friče. Nikoliv samozřejmě proto, že by nebyla veselá, nýbrž právě proto, že je – poslední. Ovšem fakt, že Fričovo životní dílo se uzavírá komedií, je sám charakteristický a významný. Tento režisér zasáhl snad do všech žánrů hraného filmu a v nejednom z nich dosáhl mimořádných úspěchů. Ale jeho nejvlastnější doménou byla a zůstala komedie. Rovná-li se ve „vážných“ žánrech svými nejlepšími filmy těm, kdo tu znamenali nejvyšší hodnoty, pak v oblasti komedie se žádný jiný režisér nevyrovná jemu.

Tady je totiž Fričův přínos opravdu zakladatelský. Zase i co do šíře: obsáhl snad všechny žánry veselohry, pracoval s našimi nejlepšími komediálními herci, „udělal“ např. filmovou slávu Oldřicha Nového, natočil nejlepší filmy Voskovece a Wericha, pracoval s Vlastou Burianem atd. V seznamu jeho komedií najdeme takové, které u nás byly vývojovým novým slovem, kde dokonce markantně předběhl čas (což je případ jeho Pytlákovy schovanky). A zase: jeho zásluha není jen v těchto špičkách a průbojích, ale i v dlouhé řadě dobrých „řadových“ komedií, které nepokládal za něco pod svou úroveň a mrav. Dokazuje to ostatně osud jeho filmů i léta po jejich vzniku. Vždyť jeho vskutku jen „řadová“ válečná komedie Hotel Modrá hvězda i po letech obdivuhodně zabrala v televizi.

V posledních letech mu právě komediální sklon pomohl k svéráznému tvaru Hvězdy zvané Pelyněk, v níž spojil v organický celek zábavu s tragédií. Sledujeme-li ovšem Fričovu komediální tvorbu, zjistíme, že tento výborný realizátor s tolika zkušenostmi a nápady byl současně v nemalé míře závislý na autorech. Frič neměl talent „píšícího režiséra“, i když se podílel na námětu a scénáři, to rozhodující v literární přípravě musel udělat autor. V tomto smyslu byla úroveň jeho komedií neodmyslitelně závislá na úrovni autorské předlohy, a to i přesto, že Frič v nejednom případě dovedl jako realizátor slabší místa předlohy zaretušovat. I tuto jeho závislost na úrovni literární předlohy lze dokumentovat jeho posledními filmy, ovšem s dodatkem, že měl vždy jasný cit pro nejzákladnější, zda látka při různých slabinách stojí za to, zda má rajc a vtip, či zda je pod jeho úroveň či mimo to, co je blízko jeho osobnosti.

Ve svém posledním filmu NEJLEPŠÍ ŽENSKÁ MÉHO ŽIVOTA měl, myslím, na autora štěstí. Dietlův námět má šarm, svébytnou polohu a humor. Koncentruje se kolem ústředního hrdiny, čtyřicátníka, na jehož neodolatelný rozpačitý úsměv ženské doslova letí. Nalétla na něj i jeho druhá, o mnoho let mladší žena, která mu přinesla kromě mládí i vzpomínky na kvality jeho předchozí manželky a trvalé finanční potíže.

A právě ty se hrdina rozhodl řešit „největším podvodem století“, který ho zavede na poštu v malém městě a dá mu poznat další ženu, tentokrát fešnou poštmistrovou. Prozrazovat divákům podrobnější okolnosti „největšího podvodu století“ by znamenalo okrást je o kus zážitku z filmu. Proto místo podrobnějšího popisu příběhu řekněme, že tentokrát jsou hlavním zdrojem humoru hrdina a jeho vnitřní komentář, kterým neustále doprovází své jednání i jednání a typy těch, s nimiž se setkává. Tento vnitřní komentář je Dietlem vtipně napsán a má také u diváků náležitý ohlas. Ovšem jeho hlavní půvab je v tom, že – jako celá tato komedie – vychází z psychologických postřehů, že humor je tu postaven na přesném komentování psychologie těch lidí, o nichž se tu hraje. Snad tu lze najít v lecčems skulinky, věci nedotažené, ale základní poloha komedie, vycházející z jemného psychologického postřehu, je tu šťastně nalezena a udržena. O což se v nemalé míře zasloužili herci v čele s Jiřím Sovákem, který patřil v posledních letech k stálým Fričovým spolupracovníkům. Mile mne překvapila jako jeho partnerka Milena Dvorská, z dalších připomeňme Jarmilu Smejkalovou, Ivu Janžurovou, Čestmíra Řandu a výbornou figurku donašeče Vladimíra Hlavatého.

Nejlepší ženská mého života není ovšem při všech dobrých vlastnostech film v naší tvorbě nadprůměrný. Patří k té oblasti Fričovy tvorby, pod níž lze zahrnout v pravém slova smyslu „dobré komedie“, dobrou a vkusnou filmovou podívanou a zábavu pro nejširší vrstvy diváků. Frič dovedl takovou zábavu dělat skoro se samozřejmostí. Některým se to možná zdálo málo, i když diváci dovedli podobnou tvorbu ocenit. Ovšem právě nyní, po Fričově odchodu, určitě zjistíme, jak nám jeho pravidelný přínos tomu, co někteří s despektem nazývají „jen“ zábavou, bude v rejstříku filmové produkce chybět.

FIALA, Miloš. Fričova poslední komedie. Rudé právo. 1968, roč. 49, č. 273 [3. října], s. 5. [upraveno]


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Hilda Gábrišová

Gábrišová Hilda

Naposled navštívené:
Hilda Gábrišová

Gábrišová Hilda