reklama
 
ohodnotit

Jan Roháč z Dubé

Další název:
Jan Roháč
Žánr:
Rok:
1947
Délka:
112 minut
Premiéra v ČR:
28.3.1947
„Osudy posledních věrných husitů ve filmové adaptaci dramatu Aloise Jiráska. První český barevní celovečerní film“
Popis / Obsah / Info k filmu Jan Roháč z Dubé
6. července 1415 zemřel ve švýcarské Kostnici mučednickou smrtí na kacířské hranici Mistr Jan Hus. Pro tisíce stoupenců jeho idejí reformy společnosti i církve se toto datum stalo impulsem k otevřenému revolučnímu boji, který vrcholil selskými bouřemi i konflikty uvnitř hlavních církví po celé Evropě. Husitské hnutí u nás však bylo po smrti vůdců Jana Žižky a Prokopa Holého roztříštěno. V bitvě u Lipan v roce 1434 byly poraženy poslední zbytky táboritů a sirotků. Zůstal jediný a osamocený Jan Roháč z Dubé, který shromáždil své věrné na hradu Sion poblíž Kutné Hory. Proti vojákům Panské jednoty však se svým houfem neměl vyhlídky na vítězství. Sion byl dobyt, Roháč z Dubé byl zajat a jako škůdce země popraven v Praze 9. září 1437.

Tuto hořkou epizodu konce husitského hnutí zachycuje film Jan Roháč z Dubé, který v roce 1947 podle dramatu Aloise Jiráska natočil režisér Vladimír Borský jako první československý barevný hraný film. Zvládnutí mohutných davových i bitevních scén patří ke kladům tohoto klasicky pojatého historického filmu. Je nutno připomenout podíl kameramana Jana Stallicha, hudbu Otakara Jeremiáše, výpravu architekta Jana Zázvorky a herecké výkony Otomara Korbeláře v roli titulní, v dalších rolích pak Ladislava Boháče, Jiřího Plachého, Theodora Pištěka. Ti všichni přispěli k diváckému úspěchu snímku.

Zdroj: ČT


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Jan Roháč z Dubé
Po bitvě u Lipan se zbytky husitských vojsk soustředily pod vedením Jana Roháče z Dubé na hradě Sion. Divadelností silně poznamenaná adaptace Jiráskovy dramatické předlohy byla prvním českým celovečerním hraným barevným filmem. Z barevné fotografie J. Stallicha na dochovaných pozitivních kopiích už mnoho nezbylo - systém Agfacolor se vyznačuje větší nestálostí než filmové suroviny jiných značek.

Autor/Zdroj: Březina Václav/Lexikon českého filmu


V našej filmovej produkcii sú v poslednom čase zjavné striedavo priaznivé a nepriaznivé periody. V prítomnosti prebieha (aby sme ju nezakríkli . . !) perioda priaznivá. Dókazom sú posledné porozuhodné filmy: Krškov Husle a sen, Zemanon Mítvy medzi živými a Weissov Ulúpená hranica. Sú to práce novej gardy režisérov, ktorí - ako sme sa presvedčili majú nám čo povedať a hovoria rečou novou, odvážnou a jasnou. K nim pridružuje sa najnovšie Vladimír Borský so svojou farebnou historickou freskou Jan Roháč z Dubé.
Podkladom filmu bola literárna predloha Al. Jiráska a nové historické poznatky. Volba látky a snaha o jej monumentálne poňatie prezrádzajú, že tu šlo o vytvorenie reprezentačného národného filmového diela a že sa pri jeho realizácii myslelo (pravda, v priaznivom slova smysle) na účinok cudzích filmov, napríklad Henricha V. alebo Alexandra Nevského.
Vo všeobecnosti možno povedať, že sa režisérovi tento zámer podaril. Jan Roháč z Dubé je reprezentačný film. Robí ho takým v prvom rade krásna fotografia vo farbách a potom látka, čerpaná z velkej éry dejín českého národa.
Nie je zvykom, pojednávať vo filmovom referáte na prvom mieste o práci kameramana, no v tomto prípade to robíme z viacerých príčin, ktoré vysvitnú z dalšieho. Farebná fotografia J. Stallicha je totiž najlepšou složkou filmu. Skoro bez výhrad. Kameraman vydal tu zo seba to najlepšie a jeho menovaní i nemenovaní spolupracovníci pri kamere a v laboratóriu jeho snahy podporovali. Obraz v exteríéri práve tak ako v interiéri je dokonalý, ako sme o Agfacolore takmer ani neverili. Stallich objavil a vedel z emulzie vyčariť pastelove i hýrivé farby nových tónov a intenzity. Tak lahodné odtienky zelenej farby sme vari ešte ani nevideli. Iba v niektorých nočných scénach je nápadný zelený alebo modrý závoj. Prekvapujú aj finesy filmovej interpunkcie - prelínačky, prechody, spojky i delenie obrazov a scén. V kompozícii obrazu Stallich na mnohých miestach prekonal sám seba (úvodné scény, Rokycana na kazatelnici, Zigmundova komnata, sprievod zajatých, vychádzajúcí z brány dobytého hradu Sion).
Pri hodnotení vedúcich komponentov filmu vynárajú sa nám mimovolne pred oči tri velké úskalia: atraktivnosf farby (o ktorých sme sa už na cudzích prípadoch presvedčili, že nesníma ostatné hriechy), monumentalita námetu, ktorý je divákovi blízky z iných oblastí a preto sa očakáva, že ho akceptuje bez výhrad, a napokon snaha o politickú aktualizáciu. -- Tieto úskalia sa maly obísť už v scenaristickej práci. Čo sa scenáristom nepodarilo, to režisér iba čiastočne napravil.
Vo filme je shrnuté vela dramatických udalostí a situácil, verných literárnej predlohe, ale v celku pospájaných bez náležitej gradácie. Ich dramatičnosf nie je vo filmovej stavbe, ale v literárnej a ideovej schéme. Reči o slovanstve a českopolskom bratstve zbraní pósobia anachroniclry. Politická analogia mala vyplynúf z podstaty filmu; divák ju mal cítiť a nie počuť v novinárskej reči dneška.
Herecké výkony: Otomar Korbelář mal velmi ťažkú úlohu. V prostredí monumentálnych stavieb a bohatých kostymov mal vytvoriť ešte monemuntálnejšiu a impozantnejšiu postavu bojovnika -- pokračovatela Žižkovho. To sa mu podarilo iba zčiastky. V mnohých scénach, kde jeho prejav mal prerastať formát prostredia, stráca sa v tlačenici okolia. Korbelárov Roháč tu nediktuje akciu, ale pridáva sa k akcii okolia. Boháčov Rokycana je v niektorých vzácnych chvílach plastický a vieryhodný; ináč platí o ňom to isté, čo o ostatných dejateloch, zaPludňujúcich scény: strácajú sa v kostymoch a diferencujú sa iba rečou. Ani Rokycana, aní Borek z Miletína víťaz od Lipan - nevyjadrili dostatočne psychologické pohnútky, ktoré ich priviedly zo Žigmundovho tábora k Roháčovi. - Okrem známych a vyskúšaných hercov českého filmu použíl tu režisér úspešne viac nových predstavitelov.
Bitevné scény, ktorých mohlo byf menej, sú viac malebné, ako strhujúce. Uvedomelá režia javí sa markantnejšie v podrobnostiach, ako v celkovej koncepcii. Hudba Otakara Jeremiáša vyťažila z námetu toIko, ako farba. Vystihuje drámu a viac hovorí, ako patetický, frázovitý dialog.
Ked shrnieme všetky poznatky a dojmy, nutne prídeme k presvedčeniu, že keby film Jan Roháč z Dubé bol lepšie pripravený scenáristicky, mohol vyznieť skutočne grandiózne a čo viac: umelecky vieryhodne. Celkove tento film viac reprezentuje technickú ako umeleckú stránku nášho filmovníctva.

Autor/Zdroj: Bahna Vlado/dobová recenze


Po bitvě u Lipan se zbytky husitských vojsk soustředily pod vedením Jana Roháče z Dubé na hradě Sion. Král Zikmund proti němu posílá vojsko, po dlouhém obléhání je Sion zničen, husité zajati a pověšeni. To vede k masové vzpouře lidu

Autor/Zdroj: /reklamní materiály videodistributora


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

70.8 %
8   - Erkul
7   - jarda53
8   - clara.bow
7   - green-tea
8   - Angelika28
5   - hvezdyn
8   - pataamat
6   - Frolíček
7   - Edward52
6   - M.A.G.
8   - georginaa
10 - BinLADIN
6   - Serpentina
6   - thejduk
5   - Misantrop
7   - payo1555
6   - AGAMEMNON
7   - REKBRIT
6   - catamount
3   - Charlie35

TV Program

ČT1 - Máte slovo s M. Jílkovou (2008...

04:25 - 05:30

59 minut již uběhlo
6 minut zbývá do konce

ČT2 - Křesťanský magazín (1993) [TV ...

05:00 - 05:25

24 minut již uběhlo
1 minut zbývá do konce

NOVA - Novashopping

04:55 - 05:55

29 minut již uběhlo
31 minut zbývá do konce

Prima - Doktor z hor: Nové příběhy (20...

03:40 - 06:30

104 minut již uběhlo
66 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 149602
Osobností: 631467
Fotografií: 571381
Plakátů: 271113
Obsahů a biografií: 137503

Poslední komentáře

Tlaková vlna (2017)

PROCESOR

Tlaková vlna
Proč jeho protivník vypadá,   jako Kim ze severní Koreje   …Nicméně snímek   napínavý byl a ty o   pyrotechnicích mám   obzvlášť rád. I když, více >

Autor: PROCESOR | Hodnocení: 5 / 10

Rozkaz zabíjet (2016)

PROCESOR

Rozkaz zabíjet
Na tomto snímku se mi líbila   především vybudovaná   atmosféra. To, jak se rychle   a neslyšně uměli velký   roboti přemísťovat. Jinak   více >

Autor: PROCESOR | Hodnocení: 5 / 10

Gejzír (2014) [TV pořad]

Jeden z mála kvalitních pořadů ČT

Gejzír
Jeden z mála kvalitních   pořadů současné ČT,   tenhle pořad je především   gejzírem radosti z bytí a z   žití, ukazuje jak může   být život a svět krásný.   Za to patří jeho tvůrcům   dík.

Autor: jmenuji.se.libor | Hodnocení: 8 / 10

Hlídač č. 47 (2008)

Kvalitní film

Hlídač č. 47
Film se zajímavou   atmosférou. Mlha a zima   dotváří ponurou minulost i   současný život hlídače   č.47, prožil jatka v první   světové válce, více >

Autor: jmenuji.se.libor | Hodnocení: 8 / 10

Štvanec (2013)

PROCESOR!

Štvanec
Propuštěný vězen, co má   být hodný si na letišti   vyzvedne rezervovaný vůz,   který je samozřejmě plný   nezvratných důkazů o   více >

Autor: PROCESOR | Hodnocení: 4 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
apple android wp bb
iPhone
iPhone
 
App Store hodnocení:
hod
Android
Android
 
Google Play hodnocení:
hod
Windows Phone
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
hod
BlackBerry
BlackBerry
 
BB world hodnocení:
hod
fb

Copyright © 2003-2018, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.05/0.013