reklama
 
ohodnotit

Jan Roháč z Dubé

Další název:
Jan Roháč
Žánr:
Rok:
1947
Délka:
112 minut
Premiéra v ČR:
28.3.1947
„Osudy posledních věrných husitů ve filmové adaptaci dramatu Aloise Jiráska. První český barevní celovečerní film“
Popis / Obsah / Info k filmu Jan Roháč z Dubé
6. července 1415 zemřel ve švýcarské Kostnici mučednickou smrtí na kacířské hranici Mistr Jan Hus. Pro tisíce stoupenců jeho idejí reformy společnosti i církve se toto datum stalo impulsem k otevřenému revolučnímu boji, který vrcholil selskými bouřemi i konflikty uvnitř hlavních církví po celé Evropě. Husitské hnutí u nás však bylo po smrti vůdců Jana Žižky a Prokopa Holého roztříštěno. V bitvě u Lipan v roce 1434 byly poraženy poslední zbytky táboritů a sirotků. Zůstal jediný a osamocený Jan Roháč z Dubé, který shromáždil své věrné na hradu Sion poblíž Kutné Hory. Proti vojákům Panské jednoty však se svým houfem neměl vyhlídky na vítězství. Sion byl dobyt, Roháč z Dubé byl zajat a jako škůdce země popraven v Praze 9. září 1437.

Tuto hořkou epizodu konce husitského hnutí zachycuje film Jan Roháč z Dubé, který v roce 1947 podle dramatu Aloise Jiráska natočil režisér Vladimír Borský jako první československý barevný hraný film. Zvládnutí mohutných davových i bitevních scén patří ke kladům tohoto klasicky pojatého historického filmu. Je nutno připomenout podíl kameramana Jana Stallicha, hudbu Otakara Jeremiáše, výpravu architekta Jana Zázvorky a herecké výkony Otomara Korbeláře v roli titulní, v dalších rolích pak Ladislava Boháče, Jiřího Plachého, Theodora Pištěka. Ti všichni přispěli k diváckému úspěchu snímku.

Zdroj: ČT


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Jan Roháč z Dubé
Po bitvě u Lipan se zbytky husitských vojsk soustředily pod vedením Jana Roháče z Dubé na hradě Sion. Divadelností silně poznamenaná adaptace Jiráskovy dramatické předlohy byla prvním českým celovečerním hraným barevným filmem. Z barevné fotografie J. Stallicha na dochovaných pozitivních kopiích už mnoho nezbylo - systém Agfacolor se vyznačuje větší nestálostí než filmové suroviny jiných značek.

Autor/Zdroj: Březina Václav/Lexikon českého filmu


V našej filmovej produkcii sú v poslednom čase zjavné striedavo priaznivé a nepriaznivé periody. V prítomnosti prebieha (aby sme ju nezakríkli . . !) perioda priaznivá. Dókazom sú posledné porozuhodné filmy: Krškov Husle a sen, Zemanon Mítvy medzi živými a Weissov Ulúpená hranica. Sú to práce novej gardy režisérov, ktorí - ako sme sa presvedčili majú nám čo povedať a hovoria rečou novou, odvážnou a jasnou. K nim pridružuje sa najnovšie Vladimír Borský so svojou farebnou historickou freskou Jan Roháč z Dubé.
Podkladom filmu bola literárna predloha Al. Jiráska a nové historické poznatky. Volba látky a snaha o jej monumentálne poňatie prezrádzajú, že tu šlo o vytvorenie reprezentačného národného filmového diela a že sa pri jeho realizácii myslelo (pravda, v priaznivom slova smysle) na účinok cudzích filmov, napríklad Henricha V. alebo Alexandra Nevského.
Vo všeobecnosti možno povedať, že sa režisérovi tento zámer podaril. Jan Roháč z Dubé je reprezentačný film. Robí ho takým v prvom rade krásna fotografia vo farbách a potom látka, čerpaná z velkej éry dejín českého národa.
Nie je zvykom, pojednávať vo filmovom referáte na prvom mieste o práci kameramana, no v tomto prípade to robíme z viacerých príčin, ktoré vysvitnú z dalšieho. Farebná fotografia J. Stallicha je totiž najlepšou složkou filmu. Skoro bez výhrad. Kameraman vydal tu zo seba to najlepšie a jeho menovaní i nemenovaní spolupracovníci pri kamere a v laboratóriu jeho snahy podporovali. Obraz v exteríéri práve tak ako v interiéri je dokonalý, ako sme o Agfacolore takmer ani neverili. Stallich objavil a vedel z emulzie vyčariť pastelove i hýrivé farby nových tónov a intenzity. Tak lahodné odtienky zelenej farby sme vari ešte ani nevideli. Iba v niektorých nočných scénach je nápadný zelený alebo modrý závoj. Prekvapujú aj finesy filmovej interpunkcie - prelínačky, prechody, spojky i delenie obrazov a scén. V kompozícii obrazu Stallich na mnohých miestach prekonal sám seba (úvodné scény, Rokycana na kazatelnici, Zigmundova komnata, sprievod zajatých, vychádzajúcí z brány dobytého hradu Sion).
Pri hodnotení vedúcich komponentov filmu vynárajú sa nám mimovolne pred oči tri velké úskalia: atraktivnosf farby (o ktorých sme sa už na cudzích prípadoch presvedčili, že nesníma ostatné hriechy), monumentalita námetu, ktorý je divákovi blízky z iných oblastí a preto sa očakáva, že ho akceptuje bez výhrad, a napokon snaha o politickú aktualizáciu. -- Tieto úskalia sa maly obísť už v scenaristickej práci. Čo sa scenáristom nepodarilo, to režisér iba čiastočne napravil.
Vo filme je shrnuté vela dramatických udalostí a situácil, verných literárnej predlohe, ale v celku pospájaných bez náležitej gradácie. Ich dramatičnosf nie je vo filmovej stavbe, ale v literárnej a ideovej schéme. Reči o slovanstve a českopolskom bratstve zbraní pósobia anachroniclry. Politická analogia mala vyplynúf z podstaty filmu; divák ju mal cítiť a nie počuť v novinárskej reči dneška.
Herecké výkony: Otomar Korbelář mal velmi ťažkú úlohu. V prostredí monumentálnych stavieb a bohatých kostymov mal vytvoriť ešte monemuntálnejšiu a impozantnejšiu postavu bojovnika -- pokračovatela Žižkovho. To sa mu podarilo iba zčiastky. V mnohých scénach, kde jeho prejav mal prerastať formát prostredia, stráca sa v tlačenici okolia. Korbelárov Roháč tu nediktuje akciu, ale pridáva sa k akcii okolia. Boháčov Rokycana je v niektorých vzácnych chvílach plastický a vieryhodný; ináč platí o ňom to isté, čo o ostatných dejateloch, zaPludňujúcich scény: strácajú sa v kostymoch a diferencujú sa iba rečou. Ani Rokycana, aní Borek z Miletína víťaz od Lipan - nevyjadrili dostatočne psychologické pohnútky, ktoré ich priviedly zo Žigmundovho tábora k Roháčovi. - Okrem známych a vyskúšaných hercov českého filmu použíl tu režisér úspešne viac nových predstavitelov.
Bitevné scény, ktorých mohlo byf menej, sú viac malebné, ako strhujúce. Uvedomelá režia javí sa markantnejšie v podrobnostiach, ako v celkovej koncepcii. Hudba Otakara Jeremiáša vyťažila z námetu toIko, ako farba. Vystihuje drámu a viac hovorí, ako patetický, frázovitý dialog.
Ked shrnieme všetky poznatky a dojmy, nutne prídeme k presvedčeniu, že keby film Jan Roháč z Dubé bol lepšie pripravený scenáristicky, mohol vyznieť skutočne grandiózne a čo viac: umelecky vieryhodne. Celkove tento film viac reprezentuje technickú ako umeleckú stránku nášho filmovníctva.

Autor/Zdroj: Bahna Vlado/dobová recenze


Po bitvě u Lipan se zbytky husitských vojsk soustředily pod vedením Jana Roháče z Dubé na hradě Sion. Král Zikmund proti němu posílá vojsko, po dlouhém obléhání je Sion zničen, husité zajati a pověšeni. To vede k masové vzpouře lidu

Autor/Zdroj: /reklamní materiály videodistributora


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

70.8 % (112)
8   - Erkul
7   - jarda53
8   - clara.bow
7   - green-tea
8   - Angelika28
5   - hvezdyn
8   - pataamat
6   - Frolíček
7   - Edward52
6   - M.A.G.
8   - georginaa
10 - BinLADIN
6   - Serpentina
6   - thejduk
5   - Misantrop
7   - payo1555
6   - AGAMEMNON
7   - REKBRIT
6   - catamount
7   - New

TV Program

ČT1 - To je vražda, napsala (1984) [...

09:45 - 10:40

27 minut již uběhlo
28 minut zbývá do konce

ČT2 - Nejvýznamnější operace 2. svět...

09:55 - 10:55

17 minut již uběhlo
43 minut zbývá do konce

NOVA - Kriminálka Anděl (2008) [TV se...

09:45 - 10:55

27 minut již uběhlo
43 minut zbývá do konce

Prima - Ano, šéfe! (2009) [TV pořad]

09:20 - 10:25

52 minut již uběhlo
13 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 151327
Osobností: 635476
Fotografií: 576052
Plakátů: 274126
Obsahů a biografií: 139164

Poslední komentáře

Carbone (2017)

PROCESOR!

Carbone
Podnikatel se dostal do   finančních problémů a   hrozí mu, že přijde o svou   firmu. Aby jí zachránil, tak   ho napadne finta s emisníma   více >

Autor: PROCESOR | Hodnocení: 8 / 10

Calibre (2018)

PROCESOR!

Calibre
Dva kamarádi se uprostřed   lesů, kam si byli zalovit   dostanou do nepříjemné   situace. Jeden z nich učiní   za oba rozhodnutí, které   více >

Autor: PROCESOR | Hodnocení: 8 / 10

Osvícení (1979)

sklamanie

Osvícení
Neviem prečo sú všetci z   tohto filmu unesení, ja   osobne som na ňom nevidela   nič extra, popravde ten Danny   s tým prstom mi akurát   více >

Autor: Sookie95

Vykoupení z věznice Shawshank (1...

FANTAZIA V POHYBE

Vykoupení z věznice Shawshank
Tento film u mňa a istotne aj   v ostatných ľuďoch zanechal   veľmi silný dojem. Čítala   som, že Andyho mal hrať Tom   Hanks, ale som rada, že ho více >

Autor: Sookie95

Vítězství (1969)

Vítězství
Paul Newman v hlavní roli   snímku, který předcházel   zcela výjimečnému   zpracování o okružním   závodě v ´Le Mans´ z roku   1971 a naopak více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 9 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení

Copyright © 2003-2018, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Load: 0.047/0.013