Obsah filmu Holka Ferrari Dino
Po filmu Noční hovory s matkou (2001/2002, FP 4/2003) přináší Jan Němec ve snímku Holka Ferrari Dino další originální osobní výpověď, jež má ovšem tentokrát mnohem obecnější platnost. Tvůrce v ní v nezvyklé formě vzpomíná na události, spjaté s jediným dnem: 21. srpnem 1968. – Filmový režisér (Karel Roden) vypráví o tom, jak od časného rána zaznamenával s kameramanem Krátkého filmu vpád spojeneckých vojsk do Prahy a jak ještě téhož dne vyrazil za hranice, aby mohly být důležité autentické záznamy odvysílány v celém světě a aby tak mohly usvědčit okupanty. – Na rozdíl od předcházejících Němcových titulů spočívá tentokrát jádro filmu především...
Po filmu Noční hovory s matkou (2001/2002, FP 4/2003) přináší Jan Němec ve snímku Holka Ferrari Dino další originální osobní výpověď, jež má ovšem tentokrát mnohem obecnější platnost. Tvůrce v ní v nezvyklé formě vzpomíná na události, spjaté s jediným dnem: 21. srpnem 1968. – Filmový režisér (Karel Roden) vypráví o tom, jak od časného rána zaznamenával s kameramanem Krátkého filmu vpád spojeneckých vojsk do Prahy a jak ještě téhož dne vyrazil za hranice, aby mohly být důležité autentické záznamy odvysílány v celém světě a aby tak mohly usvědčit okupanty. – Na rozdíl od předcházejících Němcových titulů spočívá tentokrát jádro filmu především v přesvědčivém komentáři. Ten je doprovázen sporadickými němými hereckými akcemi, ilustrativními záběry současné Prahy, české krajiny a New Yorku. V obrazu hrají značnou roli i velké detaily například dveří, klik, zámků, kamery či promítačky. Někdy je obraz v kontrapunktu ke komentáři: např. Němcův bílý fiat je ve filmu nahrazen černým, režisér hovoří o tom, že krabice jsou uložené v pytli, ačkoliv je v obraze překládá do Janina kufříku, scéna hádky tří protagonistů se odehrává na dvoře pražského pavlačového domu a nikoliv cestou ke hranicím. Až v závěru přijdou na řadu černobílé němé dokumenty z pražských ulic, o nichž se dosud jen mluvilo a jež doprovází jemný hudební podkres. Snímek uzavírají slova samotného Jana Němce, ironicky komentujícího vlastní současné filmařské snahy. – Film byl uveden na několika festivalech (Rotterdam, Febiofest, MFF Jeonju, Jižní Korea, MFF Karlovy Vary, MFF Londýn, MFF Terst) a na několika projekcích. Jsou k dispozici kopie 35mm a DVD pro kinodistribuci.
Tomáš Bartošek, Filmový přehled 2010/1 < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (4)
Související odkaz
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 23.8.2016
Vynikající snímek režiséra Jana Němce bourající veškeré aspekty filmu. Pojednává příběh o událostech z okupace v roce 1968 vyjádřený kombinací dokumentárního a hraného filmu. O hraný dokument se v žádném případě nejedná. Netypickou podstatou díla je sdělení příběhu hraným obrazem se slovním vyprávěním Karla Rodena a autentickými záběry z ulic Prahy beze slov, což dohromady obeznává přímé osobní zkušenosti samotného Jana Němce. Hrané části bez textu vůbec nic neznamenají, ale s textem vzniká ohromné drama ze života. Naopak autentické záběry z ulic Prahy v původní podobě jsou taksilné, že vše řeknou i beze slov. Jan Němec si tu tak pohrává s "fiktivností" a autentičností obrazu, což je opravdu neobvyklé. Celkově vzato z toho až mrazí a to nedokázal ještě žádný film.