Výjimečné zpracování stejnojmenné prózy klasika slovenské literatury. Je situováno do konkrétní historické situace, v níž zmatek a nejistota po změně moci otevírají propastný pohled do lidských charakterů. Příběh intimního vztahu nerovné dvojice se mění v portrét mravní perverze skrývané za fasádou „dámy". „První dny druhé světové války v jistém polském městečku," takový je čas a místo děje. Operetní melodie a dobové populární písně doprovázejí oficiální převzetí správy v pohraničním okresním městečku slovenskou stranou. Vojenská posádka je umístěna v budově dívčího gymnázia, příchod nové moci provázejí obrazy destrukce a chaosu. Jen kostel zůstává v obsazeném městě pevným bodem. Po výzvě k odevzdání zbraní pod hrozbou neprodlené popravy přichází za slovenským velitelem posádky (
Leopold Haverl) interesantní dáma (
Bożena Kurowska) s udáním na profesora gymnázia (
Tadeusz Fijewski). Nález pistole v knihovně nepraktického zestárlého intelektuála dostane však tragické vyústění teprve poté, co tatáž dáma udá profesora i Němcům ...
Ivan Balaďa (* 1936) se Dámou přiřadil k celé sérii hraných filmů, které pro Československou televizi Bratislava připravoval útvar Televízna filmová tvorba a na níž se podíleli režiséři jako
Stanislav Barabáš,
Martin Hollý,
Peter Solan,
Juraj Herz a další. Soustředění na adaptace zahraniční i domácí literární klasiky, psychologický ponor a na nadčasovou existenciální problematiku vytvořilo z těchto děl svébytnou linii slovenské kinematografické tvorby. Dáma v ní vyniká výraznou obrazovou stylizací a dynamickou ruční kamerou, která jednoduchý děj hrouží do divokého balábile času utrženého ze svého řádu.
(luk)
katalog 1. Festivalu nad řekou