KŘÍŽÁČEK MNE V KINĚ KŘIŽOVAL.
MOJE PRVNÍ FILMOVÁ RECENZE aneb KŘÍŽÁČEK MNE V KINĚ KŘIŽOVAL.
Jsem milovníkem kvalitních filmů a nikdy jsem neuveřejnil žádnou filmovou recenzi na shlédnutý film. Nyní však jsem nucen udělat vyjímku. Na letošním MFF v KV (2017) měl film Křižáček světovou premiéru. Moc jsme se s manželkou těšili, neb Karla Rodena máme rádi a historická a poetická témata nás všeobecně lákají. To, co jsme však ve velkém kinosále hotelu Thermál zažili, byl pro nás šok. Nuda,nuda,nuda ! Jaroslav Vrchlický, podle jehož básně byl film volně inspirován, se v hrobě jistě obracel. Film o ničem. Inspirace Vláčilem patná v plynutí děje a statických obrazech, ale Vláčil je o něčem na rozdíl o Křižáčka. Roden nic nehrál a jistě jsou to pro něj nejsnadněji vydělané peníze v jeho kariéře. Záběry na jeho zarostlou tvář jsou dominantou filmu a po chvíli začnou nudit. Myslím, že za peníze České televize strávil Roden pěknou dovolenou na Sadinii a Apulii, kde se film natáčel. Film nezachránily ani záběry na pro nás exotickou sardinskou přírodní scénérii a ani krásní koně, na kterých se Roden projížděl ba ani meditativní hudba sourozenců Havlových. Toto je asi největší úlet i ředitele ČT pana Dvořáka, který evidentně vsadil jen na face Karla Rodena. V celém filmu se moudra nedočkáte. A jediný filozofující dialog mezi Rodenem a mladým křižákem, který jej doprovází na cestě za ztraceným synem vyznívá skutečně blbě. Roden sděluje, že musí syna najít a se o něj postarat než vyroste (jakéto moudro). Načež mladý křižák odpoví, že pokud se o něj bude starat a nedá mu svobodu, tak nikdy nevyroste. Volně slova parafrázuji. Tato odpověď by měla možná smysl, kdyby Roden hledal pubertálního syna, který se začíná osamostatňovat a nikoliv 8-10 letého, který rodičovskou peči jistě nutně potřebuje. Upřímně milovníky poetických filmů před tímto paskvilem varuji. Ušetříte si vzácný čas. Ostatně jsem sdílel stejný pocit jako můj soused v kině, který mi řekl, že kdyby neseděl v řadě uprostřed a nechtěl svým předčasným odchodem rušit ostatní diváky, jistě by po 15 minutách dávno odešel. Ano i já jsem cítil, že mne Křižáček v sedadle kina křižuje. Libor Čihák