Takže, jestli máme výčet začít od nejvyšší funkce, tak David (Hugh Grant) se právě stal novým ministerským předsedou. K ruce mu na Downing Street 10 bude jako asistentka Natalie (Martine McCutcheon), o které někteří závistivci tvrdí, že má trochu nadváhu, což je blbost. Nejen proto, že americký prezident (Billy Bob Thornton) – tak, jak je v tomto počinu prezentován – by po ní jinak nevyjel, což mu nazlobený David během tiskovky oplatí. No jo, jenže se nabízí otázka, nakolik je pro Anglii dobré, aby byl její ministerský předseda rozptylován přítomností takhle sympatické slečny. Jeho ségra Karen (Emma Thompson) má dvě děti, avšak celá rodina se ocitne v ohrožení, když manžel Harry (Alan Rickman) v práci těžko odolává maximálně přitažlivé sekretářce Mie (Heike Makatsch).
Judy a John (Joanna Page a Martin Freeman) jsou stand-ini. To znamená, že zastupují herce při některých scénách, ale ne těch nebezpečných, protože to by se jednalo o dabléry. V jejich případě jsou to sexuální scény. A jak vidno, dá se při nich sblížit i tehdy, když je sex pouze předstíraný. To Colin (Kris Marshall) nemá ani ten, jelikož britské holky se na něj zkrátka nějak nelepí. Vyrazí tedy do USA, kde by se jeho původ měl stát při balení předností. Ovšem nevybere si klasické bašty typu Los Angeles, New York či Las Vegas, nýbrž Milwaukee ve Wisconsinu. A přestože se to na první pohled zdálo nepravděpodobné, brzičko natrefí na čtyři přenádherné kočičky. Tím se tvůrci Spojeným státům v podstatě omluví za předtím řečnicky pokořeného prezidenta. Dočkáme se taky mezirasové svatby Juliet a Petera (Keira Knightley a Chiwetel Ejiofor), co má nejlepšího kámoše Marka (Andrew Lincoln), který je do nevěsty zakoukaný, což vyjde a později i dá najevo tím nejromantičtějším možným způsobem.
Patrně nejkrásnější scéna z celého filmu, ve které herecký výkon zvláště od Keiry Knightley zasluhuje pouze samé superlativy. Respektive na Lásce nebeské je famózní, že všichni herci do jednoho a všechny herečky do jedné mají ve svých rolích v té nekonečné řadě ryze lidských situací co hrát. Akorát se tedy v souvislosti s uvedenou scénou nabízí otázka, co by Mark, takhle vyzbrojený cedulkami a kazeťákem, dělal, kdyby přišel otevřít Peter. Současně platí – a z toho by si tvůrci českých komedií měli vzít ten nejlepší příklad – že využití sprostých slov není samoúčelné a nadbytečné, ale skutečně podtrhává vtipnost dané scény, což se prakticky rovná umění.
Láska nebeská je pěkná ukázka toho famózního kouzla, jaké může vyvolat jenom film. Asi to není až tak, že by měla schopnost cynika nebo drsňáka samým dojetím rozbrečet, ale určitě není ani pro takové ostuda, když se na ni jednou za čas podívají. Ideálně v kině, jelikož byl vstutku pozoruhodný zážitek sledovat, kterak diváci a hlavně divačky v sále s filmem jdou a s postavami prožívají jejich starosti a především radosti. Pamatuju si, že poprvé jsem Lásku nebeskou viděl na VHS v dubnu 2005, avšak hodně se o ní mluvilo prakticky ihned po uvedení. Musí se nechat, že ani dvacet roků poté neztratila nic ze svojí fajnovosti, takže se naprosto oprávněně proměnila v klasiku.
FOTO: Aerofilms