Plakát k filmu jej vystihuje velice přesně. Vlastně i včetně toho, že se nejedná o sci-fi, ač se příběh pravděpodobně odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti. Už před rokem 2015 byli lidé technologicky schopní doletět s posádkou na Mars a zase zpátky. Problém spočívá v tom, že se nikomu nechce narvat do náročné mise miliardy dolarů. Kromě Sarah zažije tuhle „vesmírnou odyseu“ také Rus Anton Ocheivsky a Američan Mike Shannon, jenž zprvu zastává názor, že žena patří spíše do kuchyně. Po společné cestě na nákup do ruského supermarketu však začne kolegyni definitivně respektovat.
Její dosažení nekomplikuje ani tak fyzická připravenost, jako ta psychická, resp. ta psychická ovlivňuje tu fyzickou. Přeci jenom roční odloučení je roční odloučení, což může s poutem mezi matkou a takhle mladou dcerou docela zamávat. To pak vede k porušování zásadních pravidel, rozepřím a pochybnostem nad tím, jestli je matka pro svou holčičku stále vzorem. Nemusíte být rodičem, abyste se dokázali vžít do pocitů hlavní hrdinky. K tomu dopomáhá i výborná kamera. Proxima vlastně trochu připomene Ad Astru, kde se také řeší poněkud vzdálenější a pošramocenější rodinné vztahy. Zároveň se ale sluší dodat, že ani v jednom z těchto dvou projektů nejsou jediným tématem, což je jedině dobře.
Proxima je prostě výborný film, který si zaslouží šanci. I proto, že v něm Eva Green předvádí vynikající herecký výkon. I proto, že obsahuje elementy, jaké povětšinou známe ze svého subjektivního pohledu (povolání hlavní hrdinky je však posouvá na vyšší úroveň). I proto, že se natáčelo na autentických lokacích. I proto, že tak sugestivně skládá poctu ženám-matkám-astronautkám, což potvrzují závěrečné titulky. Rozhodně by tady byl potenciál na další tři části – cesta tam, pobyt na Marsu, cesta zpátky. S velkou pravděpodobností se nedočkáme ani jedné. Nemusí to zase až tolik vadit, protože finále Proximy opravdu stojí za to. Ač očekávané, je účinné a všeříkající. A jenom potvrzuje, že záměrem režisérky (která se předtím zabývala mimo jiné osudy pěti tureckých sester v Mustangu nebo PTSD v Marylandu) není hollywoodská, nýbrž evropská podívaná. Proto také nepřichází zatmívačka až na oběžné dráze planety Země.
FOTO: Aerofilms