Zari

Jean Girault

Povolání:
Národnost:
Narození:
9.5. 1924, Villenaux-la -Grande, Francie
Úmrtí:
24.7. 1982, Paříž, Francie
Životopis (biografie) / Informace:
Do dějin francouzské kinematografie vstoupil režisér Jean Girault především díky spolupráci s Louisem de Funesem, s nímž natočil celkem třináct filmů. Točil ale samozřejmě i s jinými herci a více než třiceti realizovanými filmy v letech 1960-1982 se zařadil mezi nejúspěšnější tvůrce francouzské filmové komedie v době její zlaté éry. Jean Girault vystudoval na filmové škole École des Travaux Pratiques du Cinéma, jeho cesta k filmu ale byla složitější. Do světa umění původně přišel jako hudebník a hrál v jazzové kapele ve slavném pařížském klubu Tabou. Již počátkem padesátých let napsal divadelní hru, s filmem se poprvé setkal jako spoluautor scénáře komedie JEDEN DEN S VÁMI (Un jour avec vous, 1951). Scénář s ním vypracoval Jacques Vilfrid, který se později stal jeho dlouholetým spolupracovníkem. Kromě psaní dalších scénářů pracoval Jean Girault také jako asistent režie, v této profesi jej využívali například Maurice Régamey, Pierre Chevalier nebo Marcel Blistene.

K první samostatné režii dospěl Jean Girault s komedií PŘÍŽIVNÍCI (Les pique-assiettes, 1960), která však neměla nijak velký úspěch, a to i přes účast populárních komiků Darryho Cowla a Francise Blanche. S těmito herci pracoval i na dalších filmech, první velký triumf ale zaznamenala až komedie POUIC POUIC (1963). Tady si Girault do hlavní role přes nesouhlas producentů prosadil Louise de Funese. Funes sám později řekl, že POUIC POUIC byl v jeho kariéře nejvýznamnější, protože teprve tehdy získal pozornost širší veřejnosti. Lze to ostatně doložit i překročením magické hranice dvou miliónů návštěvníků v kinech.

Když scénárista a producent Richard Balducci vypracoval na základě vlastního zážitku námět k filmu ČETNÍK ZE SAINT TROPEZ (Le gendarme de Saint Tropez, 1964), narazil na vlažný zájem producentů, k projektu se skepticky stavěli i herci, protože veseloher s podobnou tématikou se v té době točilo relativně dost a filmy tohoto typu byly vnímány jako podprůměrná okrajová produkce. Oslovený Jean Girault do hlavní role obsadil Louise de Funese (opět přes počáteční odpor producentů). Následovalo něco neočekávaného – první díl četnické série se s bezmála osmi milióny diváků stal v roce 1964 bezkonkurenčně nejúspěšnějším titulem uvedeným ve francouzských kinech, Louis de Funes impozantním způsobem napochodoval mezi největší filmové hvězdy a Jean Girault se stal pro producenty zárukou kasovního úspěchu.

V poměrně rychlém sledu byly v následujících letech natočeny další díly četnické série – ČETNÍK V NEW YORKU (Le gendarme a New York, 1965), ČETNÍK SE ŽENÍ (Le gendarme se marie, 1968) a ČETNÍK VE VÝSLUŽBĚ (Le gendarme en balade, 1970). Mimo Četníka realizoval Jean Girault s Louisem de Funesem komedii SENZAČNÍ PRÁZDNINY (Les grandes vacances, 1967), která se sedmi milióny návštěvníků v kinech patřila k dalším velkým triumfům. V konkurenci Funesových filmů ostatní Giraultova produkce zaniká, připomeňme ale například komedii DŮM NA VENKOVĚ (La maison de campagne, 1969) s Danielle Darrieux v hlavní roli. Kromě osvědčených hereckých hvězd Jean Girault kladl ve svých filmech důraz i na hudební složku a tady je na místě připomenout dalšího častého spolupracovníka, skladatele Raymonda Lefevra.

Během sedmdesátých let natočil Girault dvanáct filmů, a protože se jednalo o apolitické snímky s humorem dobře srozumitelným na celém světě, s jeho pracemi se mohli seznámit i naši diváci v tehdejších kinech. Připomeňme například komedie DOMOVNÍK (Le concierge, 1973) nebo válečnou veselohru STEPUJÍCÍ STONOŽKA (Le mille pattes fait des claquettes, 1977). Stejně jako jiní režiséři, tak i Girault vsadil na oblibu bývalé hudební skupiny Les Charlots a s jejími členy natočil film BAŽANTI JEDOU DO ŠPANĚLSKA (Les Charlots font l'Espagne, 1973). K četnické sérii se vrátil až koncem dekády, ovšem s výsledkem filmu ČETNÍK A MIMOZEMŠŤANÉ (Le gendarme et les extra-terrestres, 1979) nebyl příliš spokojen nikdo ze zúčastněných. Jako tvůrci odlehčeného žánru se Jeanu Giraultovi vyhnuly festivalové vavříny, ale v roce 1978 získal jako komerčně nejúspěšnější režisér Zvláštní cenu od Asociace filmového průmyslu.

Poslední Giraultovou prací byla komedie ČETNÍK A ČETNICE (Le gendarme et les gendarmettes, 1982), kterou však již nestihl dokončit. Zastihla jej postupující tuberkulóza, jíž nakonec podlehl v Paříži 24. července 1982 ve věku 58 let. Film místo něj dokončil jeho asistent Tony Aboyantz.

Autor: argenson

Nový publicista: :
Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište.


 
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Jean Girault

Girault Jean

Naposled navštívené:
Jean Girault

Girault Jean