Karel Hájek
Narozený 22. 1. 1900 - Lásenice.
Zemřel 31. 3. 1978 v Praze.
Fotoreportér a film.
Existovali a existují dva druhy fotoreportérů – jedni, kteří jsou zvědaví a podřizují se zadání, jež obdrželi a pak ti druzí, co jsou zvídaví. Zvídavost je vlastnost, která nebývá pokaždé dána jednotlivci do vínku. Karel Hájek – dnes považovaný za klasika české fotoreportáže patřil k těm druhým.
Narodil se v roce 1900 v jihočeské obci Lásenice u Jindřichova Hradce. Vychodil měšťanku a vyučil se zámečníkem. Po svém příchodu do Prahy ve dvacátých letech pracoval v Ringhoffově továrně na Smíchově a od roku 1926 byl zaměstnancem Pražských dopravních podniků. V roce 1928 se stal členem Československého svazu fotoamatérů.
Od roku 1932 se počal věnovat fotografii systematicky a snažil se působit jako fotoreportér spolupracující s různými časopisy (např. Letem světem). V roce 1935 byla uspořádána výstava jeho fotografií, kterou shlédlo značné množství lidí a takto vstoupil do podvědomí veřejnosti. Na katalogu pro danou výstavu, který vydala Ústřední knihovna v Praze spolupracoval s Jiřím Trnkou. Jeho fotografie o rok později sloužily jako podklad k návrhům
Filmových plakátů.
V polovině třicátých let spolupracoval s melantrišskými časopisy a působil jako fotoreportér pro deník České slovo. V období protektorátu spolupracoval s týdeníkem Pestrý týden, kde bylo zavedenou praxí zachycovat události okolo filmové tvorby a filmového průmyslu formou fotoreportáže. Fotoreportáž měla za hlavní úkol přitáhnout pozornost čtenáře a byla doplněna titulky, které fotografii pouze doplňovaly.
Spojovala v sobě zpravodajský a estetický prvek, dotvářející celek obsahující momentku s detailem, formu dokumentární fotografie, ale ilusivní záběr, který tento celek ozvláštní. Tento způsob byl naprosto odlišný od toho, který byl tehdy uplatňován v denním tisku, kde pozornost byla soustředěna většinou na představitele (herce) hlavní role. K takovému způsobu většina v případě Pestrého týdne sloužila především první strana obálky.
V letech 1940-1942 právě fotoreportáže Karla Hájka nás seznamují s událostmi okolo českého hraného filmu či se společenskými událostmi s ním spojenými.(Večer českých filmových umělců z 28. 2. 1942 v Lucerně. Po druhé světové válce Karel Hájek spolupracoval s časopisem Svět v obrazech. Byl oceněn na světovém fotografickém salonu v Chicagu 1959 zlatou medailí za snímek ,,Černá madona” např. z reprezativní soutěže francouzského časopisu ,,Saint Hubert” si v šedesátých letech pravidelně odnášel první či druhou cenu.
Bibliografie:
M.Sedmik. Neznámí filmoví pracovníci. Pestrý týden 16, č. 6, s. 11. [rep. 6f.] – Foto: Karel Hájek.
Pražský Flamendr. Pestrý týden 17, 31.1.1942, č.5, s. 10.
[fotorep. 10F.]- Foto:Karel Hájek.
Večer českých filmových umělců v Lucerně. Pestrý týden 17, 28.2. 1942, č. 9, s. 12-13. [fotorep. 9f.] – Foto:Karel Hájek.
Natáčí se ,,Muži nestárnou”. Pestrý týden 17, 11.4. 1942,č. 15, s. 13-14. [fotorep. 14f.] – Foto: Karel Hájek.
Z natáčení filmu ,,Valentin dobrotivý”. Pestrý týden 17, 10.5. 1942, č. 20, s. 11. [fotorep. 7f.] – Foto: Karel Hájek.
Periodika:
Pestrý týden – 1940-1945.
Literatura:
Hájek. K. Výstava fotografií Karla Hájka. Obrazová příloha katalogu. Ústřední knihovna 1936. Uspoř. Karel Hájek a Jiří Trnka
V. Rypar. Karel Hájek. SLKU, Praha: 1963.
Martina Lustigova. 8.8. 2005. Výstava český film. 1939-1945.
Zpracoval: POlYEKRAN
Autor: POlYEKRAN .