Životopis (biografie) / Informace:Edgar Alan Poe (1809-1849) - americký romantický básník, prozaik, literární teoretik a esejista. Autor fantastických a mystických příběhů, zakladatel detektivní literatury a novelistické tvorby, ve které výrazně pracoval s tajemném a s „krásnou hrůzou". Jeho tvorba vzbudila velký zájem filmových tvůrců.
Edgar Allan Poe
Rozporuplná osobnost z počátku americké moderní literatury, která za svého života nedošla uznání. Jako jeden z prvních začal Poe cíleně pracovat pod narůstajícím vlivem nových médií, zvláště periodického tisku.
Většina jeho povídek byla napsána pro různé pánské a dámské časopisy, přičemž využíval pokleslé motivy z černých kronik nebo tehdy tolik módní prvky senzace. Jejich mistrovská forma svědčí o jedinečném talentu, citlivé povaze a svědomitému smyslu pro opětovné navození autentického prožitku. Proslulá je v tomto směru například ukázková mystifikace o přeletu balonem přes Atlantik Dobrodružství Hanse Pfalla, která ve své době díky věrohodnému popisu událostí udržovala čtenáře ve stejném napětí jako později mystifikace Orsona Wellese Válka světů o invazi Marťanů do New Yorku. Celá série Poeových děl pracuje s klíčovými motivy překračování společenských tabu, s motivy sadisticky vyhroceného násilí i potlačované erotiky. Neméně častejšou i satirické prvky vysmívající se dobovému maloměšťáctví. Parodie na systém stejně jako lidské neřesti, osudovost, sexualitu a sadistické násilí vzbudila pozornost nejen čtenářů, ale také filmových tvůrců. V Rusku například adaptovali Masku
rudé smrti v duchu revolučních agitek, Zánik domu Usherů posloužil jako ideální tvar pro nalézání nových výrazových prostředků ve filmové avantgardě. Motiv marného boje s osudem se stal jedním ze základů prvního autorského filmu hororu Hannse Heinze Ewerse a Stellana Rye Pražský student (1913). Poeova proslulá povídka Černá kočka byla součástí další průkopnické expresionistické antologie Unheimliche Geschichten (1919) předjímající styl Kabinetu dr. Caligariho. Unikátní cyklus sedmi adaptací Rogera Cormana nabídnul zápas o moderního Poea, který je souputníkem psychedelické generace. Ještě více milovali Poea v Itálii, kde byl touto vlnou adaptací uchvácen dokonce veliký Federico Fellini. Významnou roli ve vývoji adaptací sehrála tvorba Jana Švankmajera, který jako jeden z mála vyšel téměř z identické literární formy Poea a dokázal stísněnou atmosféru jeho příběhů zdařile evokovat pomocí animace. Stále narůstající množství Poeových adaptací svědčí o tom, že tento spisovatel je filmu zaslíben. Příčinou je mistrovský styl, úsporné a přesně vypointované vyjadřování s řadou nezapomenutelných obrazů. Poe je ideální „filmový" autor předki-nematografického věku. Již tehdy dokázal intuitivně rozvíjet zákonitosti budování atmosféry ne nepodobné filmové řeči. (MJ)
Havran, havran, Krkavec
Účinkuje: Martin Jiroušek
Komponovaný pořad Martina Jirouška, který přinese výběr z nejzajímavějších krátkometrážních adaptací děl Edgara Allana Poea spojených volně tématem nejslavnější básně Havran a bude rovněž doplněn o další Poeovy adaptace využívající motivu osudových postav a metaforických zvířat.
In this lecture, Martin Jiroušek will present a choice of the most interesting short film versions of Edgar Allan Poe's works, loo-sely connected with the subject of his fa-mous poem, "The Raven". Other film adap-tations referring to the motive of fateful cha-racters and metaphoric animals will also be screened.
Pořad přinese výběr z nejzajímavějších krátkometrážních adaptací děl Edgara Allana Poea spojených volně tématem nejslavnější básně Havran, bude rovněž doplněn o další Poeovy adaptace využívající motivu osudových
postav a metaforických zvířat, jako je například Černá kočka nebo Maska červené smrti či Zánik domu Usherů. V pořadu budou využity citace z nejznámějších českých překladů Poeovy básně od Vítězslava Nezvala v podání Zdeňka Štěpánka a jiné. Upozorníme na návaznost Poeovy estetiky a filmového jazyka prostřednictvím avantgardních experimentů včetně ukázek z prvního autorského hororu Pražský student z roku 1913. Bude zdůrazněna koncepce takzvaného baudelairovského filmu, který přináší do filmu vlivy z dekadence a symbolismu. Poe byl objeven Francouzi a tamtéž vznikly jeho nejlepší filmové adaptace. Poe se stal jedinečnou inspirací pro inovátory hororu, díky němu se film začal zabývat osudem jedince, který se marně bouří proti svému osudu a je ochoten zaplatit cenou nejvyšší. Poe je jedinečným mostem mezi starým a novým, jeho inspirace
sahá k preromantismu a končí na cestě k hrůzám moderní civilizace. Havran není jen symbolem zatracení, ale také zvěstovatelem současné doby bez víry a pravidel. Ukázky budou doplněny tvorbou avantgardních hudebníků, jako je Philip Glass, Diamanda Galás a dalších umělců, kteří Poeův odkaz rozvinuli do současnosti.
Tento pořad vznikl ve spolupráci s ostravským Minikinem, kde od března až do konce roku 2009 běží cyklus Havran, havran, Krkavec jako pocta klasiku hororu Edgaru Allanu Poeovi, od jehož narození letos na jaře uplynulo 200 let a na podzim vzpomeneme 160 let od jeho úmrtí. (MJ)
E. A. Poe Super Star
Účinkuje: Martin Jiroušek
Komponovaný pořad Martina Jirouška - pocta klasiku hororu Edgaru Allanu Poeovi, od jehož narození letos na jaře uplynulo 200 let a na podzim vzpomeneme 160 let od jeho úmrtí - představí pohled na tohoto autora skrze různé známé i méně známé adaptace jeho literárních děl.
This lecture led by Martin Jiroušek is a tribute to the classic horror author Edgar Allan Poe whose 200th birth anniversa-ry passed this spring, and this autumn, 160th anniversary of his death will be re-membered. The lecture will offer a close look at the author, bringing up both va-rious famous and less known film versions of his fiction.
Díky nezadržitelnému vlivu médií a rozmanitým autorským přístupům či autorským licencím již Poe dávno není tím Poem, jak jej známe z původní literární tvorby. Federico Fellini ve své nedoceněné, leč mistrovské adaptaci Toby Dammit propůjčil Poeovu tvář rozmarné hollywoodské hvězdě, která je podobně jako zkreslený obraz básníka coby poživačného alkoholika ztělesněním všech možných neřestí. Tuto poživačnost v podobě lačnosti diváků můžeme najít v ikonografii mnoha soudobých animovaných filmů, které z Poeovy tvorby vycházejí. Poe již není autorem pouhé předlohy, ale zároveň je hrdinou samým, nebo dokonce obětí. Věhlas Poeova díla sice vzrůstá, ale zároveň se posouvá jeho význam. Klasickým postmoderním příkladem hromadění jednotlivých motivů vytržených z řady jeho samostatných povídek může být tvorba současného žijícího klasika hororu Daria Argenta. Ještě dále jdou tvůrci kultovního animovaného seriálu Simpsonovi, kde se v části speciálního čarodejníckeho dílu objevila parodie na Havrana, v které je zlověstný opeřenec stylizován jako pochybovačný a všemu oponující teenager Bart. Pro něj již Poe neobsahuje nic z posvátného hrůzostrašného kouzla dřívějších generací a Havran je pouze nezajímavým, obtěžujícím a nepochopitelným pozůstatkem minulosti. Poea adaptovaného ve filmu v mnoha ohledech můžeme vnímat jako uměle vytvořenou hvězdu vzdálenou skutečnosti. Až na nepatrné výjimky neexistuje věrná adaptace jeho předlohy. Geniální povídky i básně byly nesčetněkrát pro potřebu filmu prepracovávaný a doplňovány nejen o kosmetické úpravy, ale především celé vedlejší motivy. Tento pořad vznikl ve spolupráci s ostravským Minikinem, kde od března až do konce roku 2009 běží cyklus Havran, havran, Krkavec jako pocta klasiku hororu Edgaru Allanu Poeovi, od jehož narození letos na jaře uplynulo 200 let a na podzim ^zpomeneme 160 let od jeho úmrtí.
(MJ)
Filmografie
1909: Sud vína amontilladského | The Seaied Room (D.W. Griffith) 1913: Pražský student | Der Student von Prag (Paul Wegener) 1928: Pád domu Usherů | La chute de la maison Usher (Jean Epstein)
1931: Opeřené stíny (Leo Marten) 1932: Strašidelné povídky | Unheimliche Geschichten (Richard Oswald)
1934: Černá kočka | The Black Cat (Edgar G. Ulmer)
1941: Zrádné srdce | The Tell-Tale Heart (Jules Dassin)
1954: Berenika | Bérénice (Eric Rohmer)
1960: Obras maestras del terror (Enrique Carreras)
1960: Pád domu Usherů | House of Usher(Roger Corman)
1961: Jáma a kyvadlo | Pit and the Pendulum (Roger Corman)
1962: Předčasný pohřeb | Premature Burial (Roger Corman)
1962: Hrůzné historky | Tales of Terror (Roger Corman)
1963: Havran | The Raven (Roger Corman)
1964: Maska červené smrti | The Masque of the Red Death (Roger Corman)
1964: Ligeina hrobka n | The Tomb of Ligeia (Roger Corman)
1966: Černá kočka | The Black Cat (Harold Hoffman)
1968: Ďáblův dům | House of Evil (Jack Hill)
1968: Lovci čarodějnic | Witchfinder General (Michael Reeves)
1980: Mlha | The Fog (John Carpenter)
1981: Černá kočka | Gatto nero (Lucio Fulci)
1993: Na slovíčko s mumií | The Mummy Lives (Gerry 0'Hara)
2005: Šílení (Jan Švankajer)
2009: Jáma a kyvadlo | The Pit and the Pendulum (r. David DeCoteau)
Osobnost Edgara Alana Poea bude v rámci Festivalu nad řekou Písek 2009 připomenuta v následujících filmech a komponovaných pořadech: Havran, Hrůzné povídky, Jáma a kyvadlo, Ligeina hrobka, Maska červené smrti, Předčasný pohřeb, Zánik domů Usherů.
katalog 1. Festivalu nad řekou
Nový publicista: :Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište.