Zari

Radúz Činčera

Národnost:
Narození:
17.6. 1923, Brno
Úmrtí:
28.1. 1999, Praha
Životopis (biografie) / Informace:
Činčera pochází z Brna, již jako středoškolský student byl aktivní a v roce 1939 byl vězněn za vydávání nelegálního časopisu. Po válce nastoupil na filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, kde vystudoval divadelní vědu a estetiku; studium dokončil v roce 1952, ale již předtím pracoval jako scénograf Beskydského divadla v Hranicích na Moravě, od r. 1948 působil v Městských divadlech pražských, v roce 1952 pak nastoupil do Štúdia vedeckých a náučných filmov v Bratislavě, kde v roce 1956 realizoval svůj první dokumentární film Prečo kvitnú. Nejplodnější období své kariéry spojil s Krátkým filmem Praha, kde pracoval od roku 1956.

Jeho prvním významným počinem byl středometrážní film Romeo a Julie '63 (1964), za který získal několik ocenění u nás i v zahraničí. Neméně úspěšný byl dokumentární film o Divadle Na zábradlí s názvem Mlha (1966), který byl později z politických důvodů stažen z distribuce (tento film získal zlatou medailii Gran Premio Bergamo). Ve spolupráci s Vladimírem Svitáčkem pak pro světovou výstavu v Montrealu realizoval svůj nejznámější projekt Kinoautomat: Člověk a jeho dům (1967), interaktivní vysílání s možností pro diváky ovlivňovat děj, který svým moderním a nevšedním pojetím vzbudil značný rozruch a Činčerovi pochopitelně přinesl mezinárodní popularitu a také další ocenění. Jako autor tohoto nevšedního projektu se pak Činčera objevil mimo jiné v Horníčkových Hovorech H. Po roce 1968 byly Činčerovi omezeny tvůrčí možnosti, v této době se pak soustředil na speciální formy audiovizuálních programů pro různé výstavy a další jubilejní příležitosti. Takto pro světovou výstavu v USA stvořil novou verzi Kinoautomatu (1974), jeho další projekty The Sound Game Show (1971), Bláznivá cesta (1981) nebo The Scroll (1986) byly vytvořeny pro výstavy v Montrealu, Vancouveru a japonském Kobe. Československá účast na světové výstavě ve Vancouveru v roce 1986 se pak mohla pyšnit Činčerovým programem Actorscope a Selectorama. Pro japonský pavilón na Světové výstavě v Ósace pak Činčera vytvořil na bázi dějového bludiště program Cinelabyrinth (1990).

V 70. a 80. letech Činčera téměř netočil, k filmové práci se vrátil až po roce 1989, kdy zpracoval například televizní seriál Hudební laboratoř (1994) nebo dokumentární film Moravský Řek (1994). Jeho celková práce čítá cca 60 krátkých, středometrážních a dlouhometrážních dokumentárních filmů, nehynoucí slávu si zajistil svým Kinoautomatem, nicméně jeho ceněné realizace z pozdější doby, které mohl vidět v zahraničí málokdo z našich diváků, vedly k tomu, že dnes je jeho jméno neprávem opomíjeno.

Radúu Činčera zemřel v Praze ve věku 75 let 28. ledna 1999. Ze dvou manželství (RNDr. Alena, rozená Hejná, Milada, rozená Králová) měl čtyři dcery.

Autor: argenson

Nový publicista: :
Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište.


 
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Radúz Činčera

Činčera Radúz

Bohumil Vích

Vích Bohumil

Probuď se a zabíjej (Svegliati e uccidi)

Probuď se a zabíjej
Svegliati e uccidi

Naposled navštívené:
Radúz Činčera

Činčera Radúz

Bohumil Vích

Vích Bohumil

Probuď se a zabíjej (Svegliati e uccidi)

Probuď se a zabíjej
Svegliati e uccidi