Zari

Wanda Capodaglio

Povolání:
Národnost:
Narození:
1.1. 1889, Asti, Itálie
Úmrtí:
30.8. 1980, Castelfranco di Sopra, Itálie
Životopis (biografie) / Informace:
Herečka Wanda Capodaglio byla významnou osobností italského divadla, film ji ale objevil až ve zralém věku, ona sama ostatně práci před kamerou příliš nevyhledávala. Narodila se ve starobylém městě Asti v severní Itálii a pocházela ze staré divadelnické rodiny, jejím starším bratrem byl Ruggero Capodaglio (1880-1946), taktéž slavný divadelní herec, který se navíc přiženil do dalšího hereckého klanu Gramatica. Wanda stála na jevišti poprvé v deseti letech, v roce 1905 začala hrát profesionálně. Vystřídala postupně několik společností, kromě účinkování po celé Itálii absolvovala také turné po jižní a střední Americe a za první světové války ji do svého hereckého souboru angažovala její švagrová, významná divadelní herečka Irma Gramatica. Mezitím prošla i křestem před filmovou kamerou a jejím debutem byl snímek NAHÁ ŽENA (La donna nuda, 1914) režiséra Carmina Gallone.

V roce 1919 se Wanda Capodaglio provdala, jejím manželem se stal divadelní herec Pio Campa (1881-1964). Téhož roku spolu založili vlastní divadelní společnost, v níž začali uvádět díla domácích i světových autorů. Přelomem se stala Čechovova hra Strýček Váňa uvedená v roce 1922 v Teatro Niccolini ve Florencii; jednalo se totiž o historicky první uvedení ruského autora v Itálii. Wanda Capodaglio vyzrála v uznávanou charakterní herečku výrazného dramatického přednesu, několikaletý aplaus jí přinášelo například představení Topaze od soudobého francouzského dramatika Marcela Pagnola nebo titulní role v Brucknerově Alžbětě Anglické, znovu hrála také v ruské klasice.

S filmem začala příležitostně spolupracovat znovu až koncem třicátých let, role středního rozsahu ztvárnila například v dramatech ŽÁRLIVOST (Gelosia, 1942) a VZKŘÍŠENÍ (Resurezzione, 1943), v menší úloze se objevila také v poválečném snímku MILENCI NA ÚTĚKU (Amanti in fuga, 1946) uvedeném na festivalu v Cannes. Nevzdávala se ani divadla, ale od roku 1939 se více věnovala pedagogické činnosti, působila na Národní akademii dramatických umění v Římě a v pozdější době pod jejím vedením studovali například Vittorio Gassman nebo Monica Vitti.

Kromě divadla a filmu začala po druhé světové válce spolupracovat také s rozhlasem, později ji začala oslovovat i televize. Podobně jako jiní významní divadelní herci, tak i Wanda Capodaglio našla v televizi prostor především v adaptacích osvědčených literárních předloh, v jejím případě to byly seriálové podoby románů MALÉ ŽENY (Piccole donne, 1954) nebo JANA EYROVÁ (Jane Eyre, 1957). Z jejích dalších filmových rolí připomeňme spíše epizodní výstup v Lizzaniho KRONICE CHUDÝCH MILENCŮ (Cronache di poveri amanti, 1954). Před televizní kamerou stála naposledy v rámci seriálu Z MÝCH ŽALÁŘŮ (Le mie prigioni, 1968) natočeném podle vzpomínek revolucionáře Silvia Pellica, vězněného mimo jiné v Brně. Její filmografii uzavírá titulní, pro děj ale podružná role babičky v komedii PODÍVEJTE, BABIČKA JE MRTVÁ (Toh, e morta la nonna, 1969).

Posledních deset let svého života strávila Wanda Capodaglio na venkově v Toskánsku, zemřela 30. srpna 1980 ve věku 91 let v Castelfranco di Sopra. V tomto městečku získala čestné občanství a její jméno dnes nese i místní divadlo Teatro comunale Wanda Capodaglio (jedná se o jedno z nejmenších měst v Itálii s vlastní stálou divadelní scénou).

Autor: argenson

Nový publicista: :
Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište.


 
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Wanda Capodaglio

Capodaglio Wanda

Andrej Smoljakov

Smoljakov Andrej

Odposlech (In Ascolto)

Odposlech
In Ascolto

Naposled navštívené:
Wanda Capodaglio

Capodaglio Wanda

Andrej Smoljakov

Smoljakov Andrej

Odposlech (In Ascolto)

Odposlech
In Ascolto