Francouzský herec Roger Hanin je českým divákům známý především jako komisař Navarro ze stejnojmenného seriálu, na svém kontě ale má také desítky pozoruhodných filmů, stejně tak výraznou stopu po sobě zanechal i v divadle. Narodil se jako Roger Lévy v Alžírsku, které tehdy bylo francouzskou kolonií, a má židovský původ. Za druhé světové války studoval ve Francii farmacii, ale právě příslušnost k židovské komunitě mu tehdy způsobila četné problémy. Kromě studií se věnoval sportu a jako statista si přivydělával v divadle. Jeho budoucnost ovlivnil zážitek se slavnou herečkou Ludmilou Pitoëff na divadelním jevišti, kdy se rozhodl pro herectví.
Dráhu divadelního i filmového herce zahájil téměř současně počátkem 50. Let. Začínal na jevišti Théâtre de la Madeleine, první malou filmovou roli odehrál v titulu CESTA DO DAMAŠKU (Le chemin de Damas, 1952). V následujících letech dostal na předních pařížských scénách zásadní herecké příležitosti v shakespearovském repertoáru (Othello, Macbeth), s úspěchem se objevoval také ve francouzské moderně, sám Hanin rád vzpomínal na počátek šedesátých let v Théâtre du Vieux-Colombier, kde hrál v Claudelových hrách Rukojmí, Tvrdý chléb a Pokořený otec. Souběžně pracoval i pro film, zatím jen v menších rolích, v jeho filmografii ale můžeme najít několik dodnes slavných filmů jako U KONCE S DECHEM (A bout de souffle, 1959) nebo ROCCO A JEHO BRATŘI (Rocco e i suoi fratelli, 1960), větší prostor dostal v několika historických filmech, například i u nás známý titul VE SLUŽBÁCH KRÁLE (Le miracle des loups, 1961).
První hlavní role přinesly Rogeru Haninovi „francouzské bondovky“ TYGR MÁ RÁD SYROVÉ MASO (Le Tigre aime la chair fraiche, 1964) a TYGR SE PARFÉMUJE DYNAMITEM (Le Tigre se parfume a la dynamite, 1964). Tyto akční filmy natočil uznávaný režisér Claude Chabrol na zakázku společnosti Gaumont, aby získal finanční prostředky na své další umělecké projekty. Roger Hanin k oběma filmům napsal scénář a hrál zde hlavní roli agenta Louise Rapiéra, zvaného Tygr. Filmy s agentem Tygrem patří dnes spíše k zapomenutým, ale ve své době měly značný úspěch a oba přesáhly miliónovou hranici v návštěvnosti kin.
V dalších letech se Roger Hanin objevoval znovu jen ve vedlejších rolích, hrál například po boku Alaina Delona nebo Gérarda Depardieua. V polovině 70. let se Roger Hanin pustil i do filmové režie, jeho debutem byla kriminálka OCHRÁNCE (Le protecteur, 1974), z jeho další režijní práce stojí za zmínku film PEKELNÝ VLAK (Le train d΄enfer, 1985), za nějž získal Zvláštní cenu na mezinárodním filmovém festivalu v Moskvě. Ke všem svým filmům byl Hanin zároveň autorem scénáře, napsal také dvě divadelní hry. Pro velké herecké úlohy Hanina znovu objevil režisér Alexandre Arcady, taktéž alžírský rodák, který jej obsadil do hlavních rolí svých filmů ZÁVAN SIROCCA (Le coup de sirocco, 1979), VELKÉ ODPUŠTĚNÍ (Le grand pardon, 1982) a VELKÁ MAŠKARÁDA (Le grand carnaval, 1983). Dva z těchto filmů se odehrávaly v koloniálním Alžírsku, což bylo prostředí blízké jak režisérovi, tak Haninovi. Naposledy spolu natočili film POSLEDNÍ LÉTO V TANGERU (Le dernier été a Tanger, 1987).
Spolupráce s televizí Rogera Hanina dlouhou dobu zcela míjela, nakonec mu ale právě formát televizního seriálu přinesl největší slávu. V roce 1989 začal pro televizní stanici TF1 natáčet kriminální seriál KOMISAŘ NAVARRO (1989-2008), na kterém nakonec v titulní roli pracoval bezmála dvacet let. Ve filmu se od té doby objevoval již jen výjimečně, z aktivit v televizi připomeňme jednu z hlavních rolí v tzv. marseilleské trilogii (MARIUS, 2000; FANNY, 2000; CÉSAR, 2000), natočené podle slavné předlohy Marcela Pagnola.
Manželkou Rogera Hanina byla filmová a televizní producentka Christine Gouze-Rénal (1914-2002), která byla švagrovou francouzského prezidenta Françoise Mitteranda. Blízkost k osobě prezidenta přivedla Rogera Hanina také do řad politických aktivistů, dodnes se angažuje jako levicově orientovaný umělec, veřejně také podporuje židovskou komunitu.
Autor: argenson .