Vladimír Michálek

Povolání:
Národnost:
Věk:
62
Narození:
2.11. 1956, Mladá Boleslav
 

 
Životopis (biografie) / Informace:
pochází z matčiny strany ze sudetské německé rodiny, rodiče se však rozvedli, když mu ještě nebyly ani tři roky. Do patnácti let vyrůstal v Bystřici v Podkrušnohoří. Po prvním ročníku byl vyloučen z gymnázia a vyučil se elektrikářem v ČKD Praha. Později absolvoval gymnázium na Vinohradech. Pracoval jako dělník v ČKD, kolportér, číšník v pražské restauraci U Tygra, zaměstnanec oddělení časopisů Národního muzea či ošetřovatel v nemocnici Pod Petřínem. V roce 1981 byl osm měsíců ve Spojených státech, kde se „na černo“ živil drátkováním podlah a vytrháváním kořenů na sjezdovkách. V roce 1983 nastoupil na medicínu, kterou však po třech letech opustil. Vybaven vlastními literárními pokusy a zkušenostmi s amatérským divadlem, filmováním a fotografováním se přihlásil na FAMU, kde jako posluchač s individuálním režimem studoval dokumentární tvorbu (1987-92; školu ukončil v roce 1995 magisterskou teoretickou prácí o Leni Riefelstahlové). Souběžně působil jako asistent režie a pomocný režisér ve FSB, kde se díky jazykovým znalostem angličtiny a němčiny podílel hlavně na mnoha zakázkových projektech, např. Rosa Luxemburgová (1985, Rosa Luxemburg; r. Margarethe von Trotta), The Burning Secret (1988, Palčivé tajemství; r. Andrew Birkin), Spinnenetz (1989, Pavučina; Bernhard Wicki – TV) nebo Blauäugig (1989, Modrooký; r. Reinhard Hauff). Později spolupracoval na koprodukčním thrilleru Střelec (1995, The Shooter; r. Ted Kotcheff). Po sérii samostatně natočených dokumentů debutoval v hrané tvorbě ambiciózní kafkovskou variací Amerika, rozpačitě přijatou zdejší kritikou na rozdíl od následujícího psychologického dramatu na motivy povídky Jakuba Demla Zapomenuté světlo. Pověst formálně brilantního režiséra, zvládajícího různé žánrové a stylové polohy i morálně závažná témata, stvrdil easternem Je třeba zabít Sekala. Existenciálních a morálních otázek se dotýkají i jeho komorní příběhy ze současnosti (Anděl Exit, Babí léto, O rodičích a dětech, Posel). Osudové vztahy tragicky poznamenané komunistickou minulostí zobrazil v TV filmech Pískovna a Lovec a Datel podle scénářů Jiřího Křižana, s nímž spolupracoval i na filmu Je třeba zabít Sekala a na slovenském TV seriálu o členech tatranské Horské služby Záchranáři (2003). Většinu hrdinů z jeho filmů spojuje motiv osamělého mravního boje nebo konfliktu s okolím. Z množství cen, které jeho filmy posbíraly v různých kategoriích, získal některé i samotný Michálek: nejvíce za snímek Je třeba zabít Sekala (Český lev za nejlepší film a režii, Cena filmových kritiků; Cena Kristián). Úspěšně se věnuje též režii reklamních spotů (Apetito, Spermobanka aj.), hudebních videoklipů (např. pro skupinu Lucie píseň Černí andělé) a divadelních her (komedie Davida Harea Pokoj v modrém v Divadle Minor, premiéra 2002; agenturní představení komedie Jeffa Barona Návštěvy u pana Greena, premiéra 2011). V roce 2013 natočil dva TV spoty pro kampaň Karla Schwarzenberga před druhým kolem prezidentských voleb. Je spolumajitelem produkční společnosti Open Field Pictures (zal. 2004), ale často spolupracoval s producentem Jaroslavem Boučkem. Mezi jeho stabilní spolupracovníky patří kameraman Martin Štrba a zvukář Radim Hladík Jr.
-fik-, Filmový přehled 2014

Životopis (biografie) / Informace:
pochází z matčiny strany ze sudetské německé rodiny, rodiče se však rozvedli, když mu ještě nebyly ani tři roky. Do patnácti let vyrůstal v Bystřici v Podkrušnohoří. Po prvním ročníku byl vyloučen z gymnázia a vyučil se elektrikářem v ČKD Praha. Později absolvoval gymnázium na Vinohradech. Pracoval jako dělník v ČKD, kolportér, číšník v pražské restauraci U Tygra, zaměstnanec oddělení časopisů Národního muzea či ošetřovatel v nemocnici Pod Petřínem. V roce 1981 byl osm měsíců ve Spojených státech, kde se „na černo“ živil drátkováním podlah a vytrháváním kořenů na sjezdovkách. V roce 1983 nastoupil na medicínu, kterou však po třech letech opustil. Vybaven vlastními literárními pokusy a zkušenostmi s amatérským divadlem, filmováním a fotografováním se přihlásil na FAMU, kde jako posluchač s individuálním režimem studoval dokumentární tvorbu (1987-92; školu ukončil v roce 1995 magisterskou teoretickou prácí o Leni Riefelstahlové). Souběžně působil jako asistent režie a pomocný režisér ve FSB, kde se díky jazykovým znalostem angličtiny a němčiny podílel hlavně na mnoha zakázkových projektech, např. Rosa Luxemburgová (1985, Rosa Luxemburg; r. Margarethe von Trotta), The Burning Secret (1988, Palčivé tajemství; r. Andrew Birkin), Spinnenetz (1989, Pavučina; Bernhard Wicki – TV) nebo Blauäugig (1989, Modrooký; r. Reinhard Hauff). Později spolupracoval na koprodukčním thrilleru Střelec (1995, The Shooter; r. Ted Kotcheff). Po sérii samostatně natočených dokumentů debutoval v hrané tvorbě ambiciózní kafkovskou variací Amerika, rozpačitě přijatou zdejší kritikou na rozdíl od následujícího psychologického dramatu na motivy povídky Jakuba Demla Zapomenuté světlo. Pověst formálně brilantního režiséra, zvládajícího různé žánrové a stylové polohy i morálně závažná témata, stvrdil easternem Je třeba zabít Sekala. Existenciálních a morálních otázek se dotýkají i jeho komorní příběhy ze současnosti (Anděl Exit, Babí léto, O rodičích a dětech, Posel). Osudové vztahy tragicky poznamenané komunistickou minulostí zobrazil v TV filmech Pískovna a Lovec a Datel podle scénářů Jiřího Křižana, s nímž spolupracoval i na filmu Je třeba zabít Sekala a na slovenském TV seriálu o členech tatranské Horské služby Záchranáři (2003). Většinu hrdinů z jeho filmů spojuje motiv osamělého mravního boje nebo konfliktu s okolím. Z množství cen, které jeho filmy posbíraly v různých kategoriích, získal některé i samotný Michálek: nejvíce za snímek Je třeba zabít Sekala (Český lev za nejlepší film a režii, Cena filmových kritiků; Cena Kristián). Úspěšně se věnuje též režii reklamních spotů (Apetito, Spermobanka aj.), hudebních videoklipů (např. pro skupinu Lucie píseň Černí andělé) a divadelních her (komedie Davida Harea Pokoj v modrém v Divadle Minor, premiéra 2002; agenturní představení komedie Jeffa Barona Návštěvy u pana Greena, premiéra 2011). V roce 2013 natočil dva TV spoty pro kampaň Karla Schwarzenberga před druhým kolem prezidentských voleb. Je spolumajitelem produkční společnosti Open Field Pictures (zal. 2004), ale často spolupracoval s producentem Jaroslavem Boučkem. Mezi jeho stabilní spolupracovníky patří kameraman Martin Štrba a zvukář Radim Hladík Jr.
-fik-, Filmový přehled 2014

Životopis (biografie) / Informace:
Vystudoval FAMU, obor dokumentární tvorby. Během studií pracoval jako pomocný režisér na Barrandově. Samostatně natočil několik dokumentů a hudební klipy s¦Davidem Kollerem a Michalem Dvořákem. Adaptací románu Franze Kafky AMERIKA (1994) úspěšně debutoval v oblasti celovečerního hraného filmu. Po Zapomenutém světle natočil drama z¦období nacistické okupace JE TŘEBA ZABÍT SEKALA, jehož premiéra je připravena na karlovarský festival 1998.

Po absolvování FAMU spolupracoval zejména se zahraničními režiséry jako pomocný režisér. Během tohoto období začal natáčet vlastní dokumentární filmy a od roku 1989 také vlastní filmy hrané. Spolupracoval s 26 režiséry, např. s M. v. Trottem, (Rosa Luxembourg, 1985), B. Wickym, (The Spiders Net I, II, 1986,1988), R. Hauffem (The Blue Eye, 1989), A. Klagenem (The Bertinis, 1987), P. Weigelem (Romeo and Julie at the Village, 1989), A. Birkinem (The Burning Secret, 1987), T. Kotchefem (The Shooter, 1995).
Samostatně natočil tyto dokumenty: V chrámu přírody, Ticho, které bolí, Barrandov, The Junkies, O, Mr. Anderson.
V roce 1992 získal cenu České hudební akademie za Nejlepší rockové video za klip skupiny Lucie Černí andělé.
Hrané filmy: Celovečerním debutem byla v roce 1994 Amerika, celovečerní film dle vlastního scénáře na motivy novely F. Kafky Amerika (Nezvěstný). Za film získal nominaci na cenu České filmové akademie Český lev v kategoriích: mužský herecký výkon ve vedlejší roli (ocenění získal Jiří Lábus), hudba, zvuk a výtvarný počin.
V roce 1996 vzniklo Zapomenuté světlo, celovečerní film podle scénáře Čechoameričanky Mileny Jelinek. Za film byl opět nominován na Českého lva v kategoriích nejlepší film, režie, mužský herecký výkon v hlavní roli (ocenění získal Boleslav Polívka), ženský herecký výkon ve vedlejší roli (ocenění získala Veronika Žilková), zvuk (ocenění pro Radima Hladík jr.) a hudba. Dále získal Cenu Asociace českých kameramanů za nejlepší kameru r. 1996 (Martin Duba) a za Českou republiku byl nominován do širšího výběru Ceny Americké filmové akademie - Oscar '97. Na MFF Karlovy Vary 1997 dostal Cenu ekumenické poroty, Cenu diváků a Cenu za nejlepší herecký výkon pro Boleslava Polívku. O 2 roky později natočil podle scénáře Jiřího Křižana drama Je třeba zabít Sekala. Film získal tyto ceny: 34. MFF Karlovy Vary: Nejlepší herec (Olaf Lubaszenko), Zvláštní cena ekumenické poroty; Festival Amerického filmového institutu (AFI Fest) 1998: Cena kritiků; XXIII. Festival hraných filmů v Gdyni: Cena za nejlepší scénář (Jiří Křižan); Česká nominace ČFTA na cenu Americké filmové Akademie (Oscar); Kristián '98 - výroční cena českých kritiků; 13 nominaci na Českého lva, 10 Českých lvů (včetně kategorií Nejlepší režie a Nejlepší film); Syrena Warszawska: Cena za nejlepší zahraniční film udělovaná Klubem filmových kritiků při Polské asociaci žurnalistů; Finále Plzeň '99: Nejlepší herec (Olaf Lubaszenko). V roce 1999 se podílel na kolektivním povídkovém filmu Praha očima..., do nějž přispěl povídkou Karty jsou rozdány, a natočil televizní film Jistota, který Českou republiku reprezentoval na festivalu Biaritz. V roce 2000 vznikl filmový experiment Anděl exit, celovečerní film podle scénáře, který Michálek napsal spolu s autorem literární předlohy Jáchymem Topolem. Snímek byl 7x nominován na cenu Český lev 2000, získal 2 ocenění v kategoriích výtvarný počin a střih. Jeho posledním filmem je Babí léto
28. Letní filmová škola

Životopis (biografie) / Informace:
Vystudoval FAMU, obor dokumentární tvorby. Během studií pracoval
jako pomocný režisér na Barrandově. Samostatně natočil několik
dokumentů a hudební klipy s¦Davidem Kollerem a Michalem Dvořákem. Adaptací románu Franze Kafky AMERIKA (1994) úspěšně
debutoval v¦oblasti celovečerního hraného filmu. Po Zapomenutém
světle natočil drama z¦období nacistické okupace JE TŘEBA ZABÍT SEKALA, jehož premiéra je připravena na karlovarský festival 1998.
--------------------------------------------
24b) VLADIMÍR MICHÁLEK
se narodil 2.11. 1956 v Mladé Boleslavi, Československo.
Vystudoval FAMU, obor dokumentární tvorby (1987-92). Během studií
pracoval jako pomocný režisér na Barrandově, kde se podílel mimo
jiné na zakázkových projektech Burning Secret (1988, Žhavé
tajemství, režie Andrew Birkin) a Das Spinnennetz (1988,
Pavučina, režie Bernhard Wicki). Samostatně natočil několik
dokumentů, např. V chrámu přírody (1987), Pohoda (1988), ve
Spojených státech realizovaný snímek Junkies (Feťáci, 1989),
portrét svérázného umělce Petra Kavana Ticho, které bolí (1990)
a portét slavného britského režiséra Lindsaye Andersona O° Mr.
Anderson (1992). S Davidem Kollerem a Michalem Dvořákem ze
skupiny Lucie natočil několik videoklipů. Přepisem románu Franze
Kafky AMERIKA (1994, uv.) debutoval v oblasti celovečerního
hraného filmu. ZAPOMENUTÉ SVĚTLO (1996, uv.) je jeho druhým
celovečerním filmem. Nyní připravuje snímek Je třeba zabít Sekala
podle scénáře Jiřího Křižana. Scénář filmu se odehrává za
protektorátu na Hané a přibližuje mezilidské vztahy a osudy
tehdejších lidí. Zároveň se podílít na povídkovém projektu Praha
očima... (spolu s Michaelou Pavlátovou, Vladimírem Michálkem,
Petrem Václavem a Artemem Benkim). S Jáchymem Topolem, se kterým
napsal scénář povídky do filmu Praha očima..., dopisuje nyní
scénář k filmu Anděl.

" Bibliografie: Filmový přehled 6/94 (Amerika); Filmový přehled
"12/96 (Zapomenuté světlo); Filmový přehled 8/98, s. 16 (jen
"odkaz); katalog KV 1997, s. 59; katalog KV 1998, s. 32; Film Jam
"12/97, s. 50-51 (rozhovor); Film Jam 8/98, s. 36 (foto); Lidové
"noviny 18.12. 1996 (foto); Rovnost 12.12. 1996 (foto); Týden
"27/97 (rozhovor); Rozhlas 33/98 (rozhovor)"

Autor/Zdroj: /Sber

Nový publicista: :
Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište.


 

Fan klub

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 153484
Osobností: 638158
Fotografií: 584133
Plakátů: 277404
Obsahů a biografií: 140683
foto

Komerční sdělení

Seznam DVD

Potřebujete si udělat pořádek ve filmech? Tak právě pro Vás je tu tento program.

foto

Filmová škola

Staňte se hercem, herečkou.

foto

Poslední komentáře

Gotti (2018)

PROCESOR!

Gotti
Travolta se snaží a na   tváři se mu celý film   uhnízdí výraz, jako by   cucal citron. Podobný umí i   herečka Renée Zellwegerová,   ale u ní více >

Autor: PROCESOR | Hodnocení: 6 / 10

Vymítač ďábla (1973)

Vymítač ďábla
Naposledy jsem Vymítače   ďábla viděl před několika   lety načež už jsem si moc   nevybavoval celý film a   nechtěl jsem ho tedy   hodnotit. více >

Autor: Wiikii | Hodnocení: 9 / 10

Škola otců (1957)

Škola otců
Tenhle film se dá přiřadit   mezi klenoty československé   tvorby. Hlavním hrdinou je   učitel (Karel Höger), který   začíná působit na jednom více >

Autor: hvezdyn | Hodnocení: 9 / 10

Harry Potter a Relikvie Smrti – ...

Harry Potter a Relikvie Smrti – část 1
Videl som prvých štyroch   Potterov, ďalší ma už ako   ne-fanúšika nelákali.   Deathly Hollows Part I som   zhliadol iba pre lákavé   více >

Autor: POMOthy | Hodnocení: 4 / 10

Harry Potter a vězeň z Azkabanu ...

Harry Potter a vězeň z Azkabanu
Famózna forma s prekrásnou   výpravou (okolie školy, hory   v pozadí), podstatne   detailnejšou,   prepracovanejšou Williamsovou   hudbou, a více >

Autor: POMOthy | Hodnocení: 8 / 10

Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Vladimír Michálek

Michálek Vladimír

Naposled navštívené:
Vladimír Michálek

Michálek Vladimír

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení

Copyright © 2003-2018, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Load: 0.039/0.009