Rijen

Věra Chytilová

Národnost:
Narození:
2.2. 1929, Ostrava, Československo
Úmrtí:
12.3. 2014, Praha, Česká republika
 

 
Životopis (biografie) / Informace:
Věra Chytilová (1929) - filmová režisérka a absolventka FAMU, nepřehlédnutelná představitelka české nové vlny. Její tvorba je ovlivněna stylem cinéma-verité, především jeho dokumentaristickým a filozofujícím proudem. Chytilová proslula experimentálními postupy, vnášením filozofických témat a esejistického přístupu a ostrým satirickým tónem.

Věra Chytilová
režisérka a scenáristka hraných a dokumentárních filmů. Studia architektury v Brně (1948-1949) nedokončila a živila se jako technická kreslička a laborantka. K filmu ji přivedl fotograf Karel Ludwig, její první manžel, a krátká kariéra manekýnky. Dostala epizodní roli ve filmu Martina Frice Císařův pekař - Pekařův císař (1951), do roku 1957 pak ve FSB prošla profesemi klapky, skriptky a asistentky režie (Ztracenci, Miloš Makovec, 1957). V letech 1957-1962 vystudovala režii na FAMU u Otakara Vávry a upozornila na sebe už školními snímky Zelená ulice (1960) a Kočičina (1960). Absolvovala středometrážním filmem o životě manekýnky Strop (1961). Následoval inscenovaný dokument ze života učnic Pytel blech (1962), hraná konfrontace dvojího ženského údělu O něčem jiném (1963), účast na kolektivním filmu podle próz Bohumila Hrabala Perličky na dně (1965) povídkou Automat svět, skandální koláž o hře bez hranic Sedmikrásky (1966) a naivisticky stylizované biblické podobenství
Ovoce stromů rajských jíme (1969). Nejbližší spolupracovníky v té době našla ve výtvarnici a scenáristce Ester Krumbachové a ve svém druhém manželovi, kameramanu Jaroslavu Kučerovi.
Za normalizace byla postižena šestiletým zákazem práce, během kterého inkognito natáčela televizní reklamy. Ke hrané tvorbě se mohla vrátit komedií o etice partnerských vztahů Hra o jablko (1976, uveden 1978) a souběžně se od té doby věnuje i dokumentu (např. Čas je neúprosný, 1978; Praha - neklidné srdce Evropy, 1984 aj.). Jako takřka jediná si i teď dokázala vybojovat a udržet myšlenkovou i tvárnou kontinuitu své tvorby: v sídlištním živočichopisu Panelstory aneb Jak se rodí sídliště (1979), v normalizační charakterologii Kalamita (1981), v portrétu narcise Faunovo velmi pozdní odpoledne (1983), v jinotajné sci-fi Vlčí bouda (1986), v adaptaci divadelní inscenace Bolka Polívky Šašek a královna (1987) i v moralistní tragikomedii Kopytem sem, kopytem tam (1988). Umělecky, eticky a společensky „podvratný" tón, vyvolávající často zcela protikladné soudy, si její dílo podrželo také v posledním dvacetiletí. Po střihovém dokumentu T.G.M. - Osvoboditel (1990) natočila mozartovské balábile Mí Pražané mi rozumějí (1991), privatizační komedii Dědictví aneb Kurvahošigutntag (1992), skurilní politickou satiru Pasti, pasti, pastičky (1998), bizarní obraz manipulace Vyhnání z ráje (2001) a nervní mozaiku současných vztahů Hezké chvilky bez záruky (2006). Kromě větších, autobiograficky inspirovaných dokumentů jako Vzlety a pády (2000), Trója, proměny v čase (2003) či Pátrání po Ester (2005), režírovala řadu portrétů a esejů pro televizní cykly společnosti FEBIO (GEN, GENUS, V.I.P., Oko, Jak se žije, 12 odvážných, Táta jako máma, České milování). V roce 1994 nastudovala v Divadle Na zábradlí hru britského dramatika Martina Crimpa Story, vehementně se angažuje ve veřejných záležitostech. Je profesorkou FAMU a vedoucí katedry režie,
(luk)
1960: Zelená ulice
1960: Kočičina
1963: U stropu je pytel blech
1963: O něčem jiném
1965: Perličky na dně (Automat Svět)
1966: Sedmikrásky
1969: Ovoce stromů rajských jíme
1976: Hra o jablko
1978: Čas je neúprosný
1979: Panelstory aneb Jak se rodí sídliště
1981: Forman versus Chytilová
1981: Kalamita,
1983: Faunovo velmi pozdní odpoledne
1984: Praha - neklidné srdce Evropy
1987: Vlčí bouda
1987: Šašek a královna
1988: Kopytem sem, kopytem tam
1991: Mí Pražané mi rozumějí
1992: Dědictví aneb kurvahošigutntag
1993: GEN - Galerie elity národa
1997: Jak se žije s nebožtíky podle Věry Chytilové
1997: Jak se žije na posázavském pacifiku podle Věry Chytilové
1998: Pasti, pasti, pastičky
2000: Vzlety a pády
2001: Vyhnání z ráje
2005: Pátrání po Ester
2006: Hezké chvilky bez záruky
katalog 1. Festivalu nad řekou

Životopis (biografie) / Informace:
V jednom z prvých rozhovorov povedala: "Film musí mať pravdu, estetiku, rozum, cit a vieru - pretože film má byť pravdivý, vzrušujúci, potrebný, krásny a plný nádeje. Také filmy by som chcela robiť. Bojím sa ale, že to nebudem nikdy vedieť." Jej dielo je dôkazom, že v poslednej vete
sa mýlila. Věra Chytilová je dnes ikonou európskej kinematografie a vo svojich filmoch neustále hľadá odpovede na nové a nové otázky. Věra Chytilová sa narodila 2. februára 1929 v Ostrave. Dva roky študovala architektúru v Brne. Počas praxe v Prahe si ju všimol Jiří Brdečka, ktorý hľadal dvorné dámy pre svoj film Cisárov pekár - Pekárov cisár. Počas jeho nakrúcania Chytilová podľahla čaru filmu. Pracovala ako klapka, skriptka a pomocná režisérka na Barrandove a v rokoch 1957 až 1962 študovala réžiu na FAMU. Za svoj dlhometrážny debut O něčem jiném získala cenu na festivale v Mannheime.
V roku 1965 nakrútila Automat Svět pre adaptáciu Hrabalových poviedok Perličky na dne a o rok neskôr excelovala Sedmikráskami, ktoré vzišli z jej spolupráce
s kameramanom Jaroslavom Kučerom a scenáristkou Ester Krumbachovou. Augustová okupácia v roku 1968 ju zachytila pri práci na filme Ovoce stromu rajských jíme. Pod dojmom týchto dní sa z filmu stala metafora o zrade a nasledovala nútená prestávka. Až v roku 1976 nakrútila ďalší film - trpkú komédiu Hra o jablko. Veľký úspech u divákov mal aj príbeh starnúceho elegána Faunovo velmi pozdní odpoledne. Niekoľko filmov
- Kalamita, Šašek a královna, Dědictví aneb Kurvahošigutntag a Vyhnání z ráje - nakrútila s hercom Boleslavom Po-lívkom. Jej satira Panelstory aneb Jak se rodí sídliště (1979) je kritikou spoločnosti a odľudštených vzťahov. S divadlom Sklep spolupracovala na poetickej komédii, ktorá sa zmení v mrazivú drámu
- Kopytem sem, kopytem tam (1988). Jej zatiaľ posledným celovečerným filmom je trpká komédia Hezké chvilky bez záruky (2006). Věra Chytilová je držiteľkou niekoľkých cien, vrátane francúzskeho vyznamenania Rytier umenia a literatúry, Českého leva za dlhoročný umelecký prínos kinematografii a Ceny za mimoriadny umelecký prínos svetovej kinematografii z MFF Karlovy Vary 2000. V súčasnej dobe pôsobí ako vedúca Katedry réžie na pražskej FAMU.
katalog 17.ArtFolmFestu 2009/202

Životopis (biografie) / Informace:
scenáristka
Studovala architekturu v Brně, byla kresličkou a laborantkou. Ve Filmovém studiu Barrandov začínala jako klapka, skriptka, asistentka a pomocná režisérka. Po několikaleté filmařské praxi (1953-1957) vystudovala režii na FAMU v Praze (absolventský film Strop,1962). Jedna z nejvýznamnějších evropských režisérek. V roce 1993 o ní natočila Irena Pavlásková dokument v rámci cyklu GEN. V roce 1992 jí bylo uděleno francouzské vyznamenání Rytíř umění a literatury. V roce 1998 převzala z rukou prezidenta Václava Havla Medaili za zásluhy. V létě 2000 pak získala na MFF Karlovy Vary Zvláštní cenu (Zlatý křišťálový glóbus) za dlouholetý přínos světové kinematografii.

U filmu začínala v ¦typicky ženských profesích - jako klapka, skriptka, asistentka režie a pomocná režisérka. Teprve po několikaleté praxi odešla studovat režii na FAMU do ročníku Otakara Vávry. První dáma českého filmu po začátcích ovlivněných metodou cinéma verité - středometrážní filmy STROP (1961) a PYTEL BLECH (1962) a celovečerní film O NĚČEM JINÉM (1963) - natáčí stylizované SEDMIKRÁSKY (1966) a filosofické podobenství OVOCE STROMŮ RAJSKÝCH JÍME (1969). Po několikaleté nucené tvůrčí odmlce realizovala HRU O JABLKO (1976), kde stejně jako v¦dalších filmech PANELSTORY (1979), KALAMITA (1981), FAUNOVO VELMI POZDNÍ ODPOLEDNE (1983), PRAHA - NEKLIDNÉ SRDCE EVROPY (1983, dokument), VLČÍ BOUDA (1986), ŠAŠEK A KRÁLOVNA /1987/,
KOPYTEM SEM, KOPYTEM TAM /1988/), MÍ PRAŽANÉ MI ROZUMĚJÍ (1991, DĚDICTVÍ ANEB KURVAHOŠIGUTNTAG (1992) předvedla schopnost osobitého pohledu na realitu a snahu inovovat zaběhlé filmařské postupy. V¦roce 1997 natočila černou komedii film PASTI, PASTI, PASTIČKY.

Životopis (biografie) / Informace:
U filmu začínala v¦typicky ženských profesích - jako klapka, skriptka, asistentka režie a pomocná režisérka. Teprve po několikaleté praxi odešla studovat režii na FAMU do ročníku Otakara Vávry. První dáma českého filmu po začátcích ovlivněných metodou cinéma verité - středometrážní filmy STROP (1961) a PYTEL BLECH (1962) a celovečerní film O NĚČEM JINÉM (1963) - natáčí stylizované SEDMIKRÁSKY (1966) a filosofické podobenství OVOCE STROMŮ RAJSKÝCH JÍME (1969). Po několikaleté nucené tvůrčí odmlce realizovala HRU O JABLKO (1976), kde stejně jako v¦dalších filmech PANELSTORY (1979), KALAMITA (1981), FAUNOVO VELMI POZDNÍ ODPOLEDNE (1983), PRAHA - NEKLIDNÉ SRDCE EVROPY (1983, dokument), VLČÍ BOUDA (1986), ŠAŠEK A KRÁLOVNA /1987/,
KOPYTEM SEM, KOPYTEM TAM /1988/), MÍ PRAŽANÉ MI ROZUMĚJÍ (1991, DĚDICTVÍ ANEB KURVAHOŠIGUTNTAG (1992) předvedla schopnost osobitého pohledu na realitu a snahu inovovat zaběhlé filmařské postupy. V¦roce 1997 natočila černou komedii film PASTI, PASTI, PASTIČKY.
-----------------------
40b) VĚRA CHYTILOVÁ
se narodila 2.2. 1929 v Ostravě.
Studovala architekturu v Brně, byla kresličkou a laborantkou. Ve
Filmovém studiu Barrandov začínala jako klapka, skriptka,
asistentka a pomocná režisérka. Po několikaleté filmařské praxi
(1953-1957) vystudovala režii na FAMU v Praze (absolventský film
Strop, 1962). Jedna z nejvýznamnějších evropských režisérek.
V roku 1993 o ní natočila Irena Pavlásková dokument v rámci cyklu
GEN. 7.2. 1992 jí odevzdali francouzské vyznamenání Rytíř umění
a literatury. 28.10. 1998 pak převzala z rukou prezidenta Václava
Havla Medaili za zásluhy.

Filmy (neúplný výčet) - 1959: Dům na Ořechovce (krátký film
"FAMU); 1960: Pan Ká (krátký film FAMU); Zelená ulice (Krátký film
"FAMU); 1961: Strop (absolventský, hraný středometrážní film
"FAMU); Žurnál FAMU - Říkanky (krátký film FAMU); 1962: Pytel
blech (středometrážní hraný) - společně s filmem Strop uvedený do
"kin pod názvem U stropu je pytel blech); 1963: O něčem jiném;
" 1965: povídkový film Perličky na dně (povídka Automat Svět);
" 1966: Sedmikrásky; 1969: Ovoce stromů rajských jíme; 1976: Hra
"o jablko; 1978: Čas je neúprosný (krátký dok. film); 20 MSVB 78
"(krátký dok.); 1979: Panelstory aneb Jak se rodí sídliště; 1981:
" Kalamita; 1983: Faunovo velmi pozdní odpoledne; 1984: Praha
"- neklidné srdce Evropy (celovečerní dok. film); 1986: Vlčí
"bouda; 1987: Šašek a královna; 1988: Kopytem sem, kopytem tam;
"TGM - osvoboditel (dok. film; 1991: Mí pražané mi rozumějí;
" 1992: Dědictví aneb Kurvahošigutntag; 1993: Kam panenky...?
"- dokumet. film; OKO Věry Chytilové: Máme rádi zvířata; 1994:
" Chcete nás? - TV krátký film; GEN: Bolek Polívka - dokument.
"film; 1998: Pasti, pasti, pastičky, černá komedie."

" Bibliografie: Filmový přehled 1/93 (Dědictví aneb...); Filmový
"přehled 10/93 (Kam panenky...); Filmový přehled 12/94 (Zprávy);
"katalóg XXVII. MFF Karlovy Vary: Spřízněni volbou, s. 148; Cinema
"1/93, s. 65 (filmografie); Cinema 9/97, s. 10 (foto); Film Jam
"9/97, s. 60 (foto); Film Jam 12/97, s. 20-21 (rozhovor); Film Jam
"4/98, s. 24-25 (fotoprofil); Kino 2/63, s. 3; Kino 10/79; Kino
"3/88, s. 8-9 (rozhovor); Kino 1/91, s. 13; Kino 22/91, s. 5
"(foto); Kino 22/92, s. 13 (foto); Kinorevue 7/92, s. 13 (rozhovor
"+ foto); Kinorevue 1/95; Kinorevue 2/97, s. 5 (foto); Film a doba
"5/89, s. 288-289; Film a doba 6/89, s. 300-308 (rozhovor + foto);
"Film a doba 3/98, s. 2 obálky (foto); Janoušek, Jiří: 3 a 1/2,
"nakl. Orbis, Praha 1965 (kniha); Josef Škvorecký - Všichni ti
"mladí bystří muži a ženy, nakl. Horizont, Praha 1991 (kniha); Jan
Bernard-Pavla Frýdlová - Malý labyrint filmu, nakl. Albatros,
"Praha 1988, str. 189 (kniha); Čs. filmoví režiséři 70. let, ČSFÚ,
"Praha 1983, str. 29 (kniha); Program FK Praha 1/89; Lidové
"noviny/NLN 14.9. 1996; Rozhlas 35/97 (rozhovor); Encyklopédia
"filmu, s. 364-365; Filmové Profily, s. 159-161; R70, s. 29-31;
"Věra Chytilová: ""Velká špina okolo nás!"" - Film Fan 5/92, s.
"22-23 + 32; Brůna, Otakar: Apokalypsa dnes? - Film a divadlo
"11/89, s. 18-21; Film a divadlo 10/63, s. 5; Obuch, Andrej:
"Premeny hry Věry Chytilovej - Dialóg 3/89, s. 8; Čs. tvůrci
dokumentárního filmu (ÚPF Praha), s. 45-46

Autor/Zdroj: /Sber

Nový publicista: :
Nelíbí se vám tento životopis? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište.


 

TV Program

ČT1 - Když se čerti rojili (1966) [T...

06:00 - 07:15

69 minut již uběhlo
6 minut zbývá do konce

ČT2 - Chorvatské národní parky

06:55 - 07:10

14 minut již uběhlo
1 minut zbývá do konce

NOVA - Lovecká sezóna 3 (2010) [Video...

05:45 - 07:10

84 minut již uběhlo
1 minut zbývá do konce

Prima - Parťák na baterky (2025) [TV s...

07:00 - 08:20

9 minut již uběhlo
71 minut zbývá do konce

Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Věra Chytilová

Chytilová Věra

Mark Wahlberg

Wahlberg Mark

Albert

Albert
Albert

Petr Kazda

Kazda Petr

Marián Geišberg

Geišberg Marián

Doba ledová 4: Země v pohybu (Ice Age: Continental Drift)

Doba ledová 4: Země v pohybu
Ice Age: Continental Drift

Poprvé (For the Very First Time)

Poprvé
For the Very First Time

The Agency

The Agency
The Agency

Padělatel (Treehouse Hostage)

Padělatel
Treehouse Hostage

Prokletí žlutozeleného škorpiona (The Curse of the Jade Scorpion)

Prokletí žlutozeleného škorpiona
The Curse of the Jade Scorpion

Gebrian: Plus/Minus (Gebrian: PLUS/MINUS)

Gebrian: Plus/Minus
Gebrian: PLUS/MINUS

Naposled navštívené:
Věra Chytilová

Chytilová Věra

Mark Wahlberg

Wahlberg Mark

Albert

Albert
Albert

Petr Kazda

Kazda Petr

Marián Geišberg

Geišberg Marián

Doba ledová 4: Země v pohybu (Ice Age: Continental Drift)

Doba ledová 4: Země v pohybu
Ice Age: Continental Drift

Poprvé (For the Very First Time)

Poprvé
For the Very First Time

The Agency

The Agency
The Agency

Padělatel (Treehouse Hostage)

Padělatel
Treehouse Hostage

Prokletí žlutozeleného škorpiona (The Curse of the Jade Scorpion)

Prokletí žlutozeleného škorpiona
The Curse of the Jade Scorpion

Gebrian: Plus/Minus (Gebrian: PLUS/MINUS)

Gebrian: Plus/Minus
Gebrian: PLUS/MINUS