Ivan Masník se narodil v roce 1920. Roku 1939 skládá maturitu a začíná studium na Vysoké škole zemědělské, která je brzy nacisty zavřena.
Roku 1942 nastupuje do grafické školy, později začíná jako kameraman u Kresleného filmu (Pragofilm).
V roce 1945 se stává kameramanem nově založeného Studia kresleného filmu Bratři v triku, odborné semináře na Barandově vedené Dr. Kröhnem a ing. Smržem.
U příležitosti sedmdesátého výročí československého státního filmu bylo mu uděleno ocenění za zásluhy a rozvoj české kinematografie. Stal se kandidátem a členem ČSVU a Svazu fotografů.
Natočil celou řadu kreslených filmů renomovanými režiséry:
Špatně namalovaná slepice (Jiří Brdečka), Pérák a SS (Jiří Trnka), Seriál Křemílek a Vochomůrka (Zdeněk Smetana), Malá čarodějnice (Zdeněk Smetana), Příběhy Krtečka (Zdeněk Miler), Hrnečku vař (Václav Bedřich), Čert a Káča (Václav Bedřich), Stvoření světa – Jean Effel (Eduard Hofman), Jak pejsek a kočička vařily dort – Čapek (Eduard Hofman).
O kvalitě filmů vypovídají četná ocenění a mnohé první ceny na mezinárodních festivalech trikových filmů. Bez nadsázky říci, že je to výmluvným svědectvím o našem světovém prvenství v této tvorbě.
V zahraničí pracoval Ivan Masník během své studijní cesty na realizaci filmu Konference zvířat pro LINDAFILM produktion a to ve funkci vedoucího kameramana. Z titulu vedoucího kameramana byl iniciátorem všech triků, které námět vyžadoval, ať již jde o podporu gradace či napětí děje, o změnu atmosféry či prostředí plné kouzel atmosférické vlivy, sníh, déšť, zemětřesení, nebo také život pod vodou. V tomto ohledu byl kterýkoliv režisér závislý na jeho iniciativě, schopnostech a vědomostech, které musel být schopen přehodnotit tvůrčím způsobem a byl plně zodpovědný za konečnou obrazovou kvalitu. (Ochranná autorizace autorská zařadila po konzultacích kameramany mezi tvůrčí pracovníky.)
Bytostný vztah ke krajině vyjádřil Ivan Masník rozsáhlými fotografickými Cykly v Polabí a Jižní Čechy, které lze považovat za senzitivní studii krajiny. Nejde tu náhodné jednotlivé záběry prchavých nálad, ale o systematické cílevědomé hledání charakteru určitého územního celku. Jako fotograf krajinář uplatňoval kontinuitu vidění, ke kterému ho předurčila filmová kamera a použil ji při vyjádření specifického tvůrčího záměru v krajině.
Cyklus Polabí byl oceněn v celostátní umělecké soutěži vypsané Ministerstvem kultury a svazem Českých výtvarných umělců k patnáctému výročí československé republiky.
1960 cyklus Polabí vystaven ve Špálově galerii v rámci soutěže
1963 Galerie Mladá Fronta Oba cykly Polabí a Jižní Čechy s úvodním slovem prof. Linharta
ke 150-tému výročí vzniku fotografie byla část cyklů Polabí a Jižní Čechy vystavena ve Veletržním paláci
1987 Do státní sbírky čs republiky zařazeno 15 fotografií Polabí ( Dr. Milan Krejčí ze Svazu fotografů)
Polabí a Jižní Čechy byly zpracovány i pro publikační účely, kde u Polabí v územním celku Zlatý pruh země česká byly fotografovány plodiny, vinobraní, chmel a štěrkopísek.
U Jižních Čech došlo k oživení výstavy rybníků, jejichž způsob práce má v průběhu staletí neměnnou hodnotu. Vztah člověka k přírodě charakterizuje svými fotografiemi Anna Masníková. Je tu příčinná souvislost, kdy práce dvou autorů fotografů se účelově doplňují a splývají, aby byl nalezen původní vztah člověka k přírodě, která ho obdarovává nejen krásou ale dává mu i obživu.
A.M.
Zdroj: http://masnikovi.sweb.cz/
Pozn.: Manželkou Ivana Masníka byla fotografka a kameramanka
Anna Masníková .