Délka:
85 minut
Premiéra v ČR:
14.1.2010
„Stydlivého filmového kritika opustí žena a on se teď snaží najít novou…“
Popis / Obsah / Info k filmu Zahraj to znovu, Same!
Allan Felix (Woody Allen) je fanatický filmový fanoušek, jehož pasivní životní styl vyplněný nekonečnými fantasiemi se jeho manželce zhnusí natolik, až ho jednoho dne opustí. Allan si vytvoří imaginárního kamaráda, Humphreyho Bogarta, jenž mu poskytne cenné rady, jak zacházet se ženami. Allanův nejlepší přítel Dick a jeho žena Linda (Diane Keaton), se snaží sklíčeného kamaráda povzbudit a domluví mu několik rande. Jenže Allan neuspěje ani u jediné z žen, se kterými se setká. Naopak, čím dál tím víc se zbližuje s Lindou, jež s ním tráví čas, zatímco je její manžel v práci. Jednoho večera ji Allan podle Bogartových rad svede…

Zdroj: HBO Europe
Vysílání: titulky

oficiální text distributora

Allan Felix se nachází v nepříjemné životní situaci. Odešla od něj manželka a on se neúspěšně pokouší navázat vztah s jinou ženou. Ani není divu, v přítomnosti žen se z něj stává roztěkaný nemotora, který nedá dohromady kloudnou větu. Do toho mu přichází na pomoc manželský pár - nejlepší přítel Dick a jeho zanedbávaná choť Linda. Vlastně je tu ještě někdo Humphrey Bogart z Casablancy - Felixova iluzorní postava, kterou si jakožto fanda toho filmu vytvořil, mu radí jak rázně vyřídit jeho problémy.

oficiální text distributora

Konverzační „vztahová“ komedie Zahraj to znovu, Same (1972) vznikla podle stejnojmenné divadelní hry Woodyho Allena, jež měla na Broadwayi premiéru 12. února 1969. Allen sice ve filmu vytvořil hlavní roli, avšak režie (stejně jako předtím v případě adaptace jeho první divadelní hry Nepijte vodu z téhož roku) se ujal někdo jiný, zde tedy Herbert Ross. – Známý komik ve filmu hraje deprimovaného filmového kritika Allana Felixe, kterého opustila temperamentní manželka. Zakomplexovaný mladý muž se s pomocí světáckých rad Humphreyho Bogarta, který se mu zjevuje jako drsný, do baloňáku zachumlaný představitel noirových filmů, snaží sbalit v podstatě jakoukoli její náhradnici. Během úporného hledání nové partnerky se zamiluje do sympatické manželky svého workoholického přítele, neboť před ní nemusí nic předstírat a dokáže s ní být sám sebou. Zadanou ženu však Allan, obdobně jako jeho vzor Bogart ve filmu Casablanca (1942, FP 15/47, 3/92 – V, 12/2003z), nakonec přenechá sokovi. - Snímek Zahraj to znovu, Same je láskyplnou poctou zmíněné legendární hollywoodské romanci, přestože věta z jeho názvu (vztahující se k postavě černošského pianisty Sama, jenž zpívá památnou píseň As Time Goes By) ve filmu Michaela Curtize nezazní. V komedii má klíčový význam proslavená finální scéna z Casablancy, v níž se na letišti Bogart ve „vyšším zájmu“ vzdává své lásky Ingrid Bergmanové a již v závěru své komedie Allen vtipně parafrázuje. Autor také různými, ačkoli ne vždy zcela přesnými, verbálními i vizuálními odkazy zároveň připomíná další klasické Bogartovy tituly (zejména film noir Dead Reckoning/Zúčtování se smrtí z roku 1946, ale i snímky Maltézský sokol, Mít a nemít, Hluboký spánek). – Scénář důsledně vychází z divadelní předlohy, její autor však ve filmové verzi vyškrtl původní „happy end“, v němž se hlavní protagonista seznámí s novou sousedkou. Zároveň jde o jeden z mála Allenových snímků, který se neodehrává v New Yorku: kvůli stávce tamějších filmových pracovníků se natáčelo v San Franciscu. - Herbert Ross divadelní text, situovaný do interiérů, „oživuje“ exteriérovými sekvencemi, retrospektivními i fantazijními scénami a především vizualizací bogartovského mýtu (legendárního herce přesvědčivě ztvárnil Jerry Lacy). Ve srovnání s „anarchisticky“ překotnými fraškami, které Allen do té doby sám režíroval, je Rossův styl úhlednější a ukázněnější, ačkoli i tak tu zůstává prostor pro groteskní gagy. – Allenův obrýlený neurotik, trýzněný sexuálními i existenciálními frustracemi, ale i žalostně nízkým sebevědomím, předznamenává typ postav, které komik poté hrál ve většině svých filmů. V úloze kamarádky Lindy se prvně vedle něho objevila jeho herecká i životní partnerka Diane Keatonová, která s ním v jeho nejlepších filmech ze sedmdesátých let vytvořila dokonale souznící komickou dvojici. - W. Allen, D. Keatonová, J. Lacy a Tony Roberts ztvárnili stejné postavy již na broadwayském jevišti. – Hra, jejíž původní název zněl Aspirins for Three (Aspiriny pro tři), se od poloviny osmdesátých let objevuje také na repertoáru českých divadel. V současné době ji uvádí pražské Divadlo Na Jezerce.
–tse-, Filmový přehled 2010/7

Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište