Z rukou režiséra
Martina Hellberga jsme viděli před několika lety film „
Odsouzená vesnice", který na karlovarském festivalu v r. 1952 i při uvedení v kinech překvapoval a strhoval svou politickou břitkostí, výrazností myšlenky boje prostých Němců proti americkým okupantům, proti nové válce. Režiséru Helbergovi byla za tento film udělena světová cena míru. „Vůl z Kulmu" je dílo naprosto jiného žánru a jiného ladění, ale svou břitkostí si s „Odsouzenou vesnicí" nezadá. Autor tu s groteskní nadsázkou podrobuje nekompromisnímu výsměchu otročení západoněmeckých úřadů okupantům — i americké okupanty samotné. Film má stejné přednosti, jako měla „Odsouzená vesnice" a jaké by mělo mít každé dobré umělecké dílo. Jako se v „Odsouzené vesnici" nemluvilo jen slovem o boji za mír a významu boje za mír, jako byl v „Odsouzené vesnici" boj za mír a jeho význam ukázán především dějem a osudy hrdinů, tak i ve „Volovi z Kulmu" je silná politická myšlenka vyslovena v poutavém a veselém ději. Idea nečouhá z díla jako sláma z bot, ale je organickou součástí každé scény, každého lidského osudu, celého děje filmu. Proto je také film tak přesvědčivý a účinný. Žertovný příběh s politickým volem ztělesňuje tak velmi výstižně pohrdání německého lidu americkými okupanty. - Film byl natočen podle stejnojmenného románu
W. K. Schweickerta.
Zdroj: Filmový přehled 19/1955