Nejnovější časosběrný dokument režisérky Heleny Třeštíkové představuje uplynulých šestnáct let v životě romského hudebníka, novináře a aktivisty Vojty Lavičky. Za tu dobu prošel mnoha vzestupy i pády v pracovním i osobním životě. Nejvíc zazářil v letech, kdy působil se skupinou Gipsy.cz, šťastnější byl ale v mnohem méně úspěšných hudebních uskupeních a možná vůbec nejraději hraje se svým synem. Jako červená nit se celým snímkem táhnou úvahy Vojty Lavičky o romské identitě. Jak skloubit hrdost na svůj romský původ s nesouhlasem s tím, jak někteří Romové žijí? Proč odcházet do zahraničí jako mnozí další, když se tady cítím doma? A jak mohu zatracovat ty, kteří odešli, když vidím, jak pohrdavě se na nás většina Čechů dívá?
Jeden svět 2013
Renomovaná režisérka
Helena Třeštíková se v časosběrných dokumentech Vojta Lavička: Nahoru a dolů a
Život s Kašparem (FP 5/2013; o divadelníkovi Jakubu Špalkovi), jež jsou uváděny do distribuce jako volný diptych Dva muži ve víru doby, znovu vrací k dlouhodobě sledovaným protagonistům. O hudebníku a aktivistovi Vojtovi Lavičkovi již sestříhala snímek
Být Romem (2001; ve FP neuveden). Nyní díky dlouholeté vytrvalosti a zároveň pochopení aktéra přináší ucelenější dílo, jež sleduje osudy hrdiny a jeho blízkých v širším časovém rámci a zachycuje i proměny doby a společnosti. – Romský houslista, sociální pracovník a posléze novinář Vojta prožívá lepší a horší životní etapy. Jeho osobní život poznamenávají mj. hráčská vášeň, posléze nespokojenost v kapele
Gipsy.cz, s níž se proslavil, spekulace o emigraci a věčné polemizování nad svou pozicí uvnitř i vně romské komunity. Kolísavé bytí nahlíží Lavička realisticky: „Cigáni se prý vždy spokojeně zastaví už na druhém schodu v domnění, že už jsou nahoře.“ V průběhu let najde odpovědnější přístup k prvorozenému synovi a založí rodinu s další ženou. Vzhledem ke svým schopnostem si vždy najde práci. Ke smířlivějším momentům portrétu patří muzicírování na lavičkách v parcích či v jiných zákoutích Prahy, při nichž se otec snaží synovi vštípit životní priority, mj. příslušnost k romství. – Snímek vznikl v produkční společností režisérčiny dcery
Hany Třeštíkové a zachycuje období šestnácti let (s pětiletou a tříletou pauzou). Zaujme autentičností protagonisty, schopného přes přiznaná selhání jít znovu kupředu.
Zdroj: -kk- Filmový přehled 5/2013, str. 35.