Obsah filmu Voice of Bergman
Celovečerní dokument švédského režiséra Gunnara Bergdahla je soustředěnou výpovědí jeho slavného kolegy usazeného před kamerou, rozdělenou do kapitol podle témat, o nichž Bergman mluví. Film je Bergmanovým non-stop monologem, v němž se ohlíží do minulosti své filmové tvorby. Po celou dobu pohlížíme v detailu do tváře zestárlého tvůrce a nasloucháme jeho hlasu, aniž uvidíme jediný úryvek z některého jeho filmu. Zdůrazňuje intenzitu své tvůrčí aktivity, která zahrnovala stejnou měrou psaní i režii. Přiznává, že psaní je pro něj jakousi „modloslužbou“, kterou disciplinovaně pěstuje už od šestnácti let, kdy si začal psát deník, zapisovat...
Celovečerní dokument švédského režiséra Gunnara Bergdahla je soustředěnou výpovědí jeho slavného kolegy usazeného před kamerou, rozdělenou do kapitol podle témat, o nichž Bergman mluví. Film je Bergmanovým non-stop monologem, v němž se ohlíží do minulosti své filmové tvorby. Po celou dobu pohlížíme v detailu do tváře zestárlého tvůrce a nasloucháme jeho hlasu, aniž uvidíme jediný úryvek z některého jeho filmu. Zdůrazňuje intenzitu své tvůrčí aktivity, která zahrnovala stejnou měrou psaní i režii. Přiznává, že psaní je pro něj jakousi „modloslužbou“, kterou disciplinovaně pěstuje už od šestnácti let, kdy si začal psát deník, zapisovat poznámky ke scénářům či drobné postřehy. V poklidném vypravěčském rozjímání se režisér vrací k leitmotivu své posedlosti filmem, kterou uspokojoval v bohatě zásobené soukromé filmotéce. Z obdivu k filmařským vzorům a dílům (Sjöströmův Vozka smrti, Dreyerovo Utrpení Panny orleánské, Tarkovského Andrej Rublev ad.), se vyznává cinéfilsky i jako zkušený filmař, a neváhá je v časovém odstupu i rázně přehodnotit. Ve vyhraněném názoru na filmy režisérů současné generace ocenil sice jejich technickou obratnost a invenci, ale zpochybnil závažnost jejich autorského sdělení („nemají o čem točit, nejsou schopni otevřít ránu příběhu“). Ryze bergmanovskou myšlenkou, která naopak má obecnější platnost i v jeho výjimečnosti, je povzdech, že po celý život měl největší problémy se sebou: „Nejtěžší není najít objektivní pravdu, ale pravdu o sobě.“
Autor/Zdroj: /Kino AERO < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.