Zari
ohodnotit

Touha, opatrnost

Se, jie

Další název:
Lust, Caution
Rok:
2007
Délka:
159 minut
Premiéra v ČR:
17.1.2008
„Hra masek, ochotně přijímaných lží a obnažujících vášní.“
Popis / Obsah / Info k filmu Touha, opatrnost
Film se obrací do historie východní Asie a obsahuje akční sekvence, romantiku i erotiku. Odehrává se v Šanghaji během druhé světové války. Odbojová skupina naplánuje vraždu tamějšího bosse, japonského kolaboranta Yee, kterou má provést mladičká Wang Jiazhi. Jakmile se ale celý podnik rozjede, uskutečnit vraždu není tak snadné. Yee i Wang upadají do tajuplného vztahu, kde jeden nemůže mít druhého a přesto bez sebe nemohou být… V hlavních rolích se představí asijská superhvězda Tony Leung (Stvořeni pro lásku, Hard Boiled, Volavka ad.) a mladá čínská herečka a režisérka Tang Wei. Postavu manželky pana Yee ztvárnila čínská herečka a režisérka Joan Chen, kterou diváci znají z množství západních produkcí (např. Poslední císař).


Popis / Obsah / Info k filmu Touha, opatrnost
Desítkami cen ověnčený film věhlasného tchajwanského režiséra Anga Leeho se odehrává v době druhé světové války v Japonci okupované Číně. Nesmělá chudá studentka Wang Ťia-č’ se seznámí se skupinou divadelních herců a při hraní v protiokupačně angažovaných hrách odhalí svůj herecký talent. Pod vedením vlastenecky zapáleného Kchuanga Jü-mina se skupina rozhodne přejít od motivování mas divadlem k odbojové činnosti, v níž jako zbraň využije herectví. Jejich cílem má být vysoce postavený kolaborant pan I Sien-šeng. Wang se má coby svůdná manželka bohatého obchodníka vetřít do jeho přízně a vylákat ho z jeho ostře střeženého bezpečí.

Touha, opatrnost vznikla podle krátké novely spisovatelky Eileen Chang, která je dnes uznávaná jako jedna z nejvlivnějších osobností moderní čínské literatury. Ve svých knihách i filmových scénářích, které psala od konce čtyřicátých do poloviny šedesátých let, se věnovala napětí mezi muži a ženami v milostných vztazích. Chang se vyhýbala politickým tématům, která v její době představovala hlavní motiv čínské literatury, a naopak se zaměřovala na vykreslení každodenního života se zaměřením na lidskou psychologii a racionální motivace v pozadí citových vztahů. Důmyslnou stylistikou při tom svým postavám dodávala víceznačné roviny a komplexnost, což z jejích knih činilo díla sice apolitická, ale rozhodně ne eskapistická. Jak sama konstatovala, její postavy právě tím, že představují slabé obyčejné lidi nesoucí břímě své doby, vystihují onu dobu adekvátněji než nějací hrdinové.

Filmová adaptace Touhy, opatrnosti navazuje na hlavní tematickou linii tvorby jejího režiséra Anga Leeho, která se vine mezi motivy dvojí identity a skrývání citů. Od filmů o čínské diaspoře Tlačit rukama a Svatební hostina přes mezinárodní hity Rozum a cit i Tygr a drak až po opulentní komiksový film Hulk a komorní Zkrocenou horu všechny jeho snímky spojuje určitá forma přetvářky a kolize lži a pravdy. Tentokrát tento motiv rozvedl i na úroveň samotného filmu a jeho komunikace s divákem. Nejen postavy k sobě přistupují s maskami zakrývajícími jejich pravé city a pohnutky, ale i filmové vyprávění skrývá pravou podstatu postav před divákem. Ang Lee tak novelu o mnohoznačnosti rolí a motivací za doby okupace rozvedl do mistrovského pojednání o šálivosti masek, které ovšem fungují jen díky tomu, že do nich každý člověk projektuje svá očekávání a tužby.

Podobně jako předchozí Leeho koprodukční asijský hit Tygr a drak, také Touha, opatrnost se svého času stala hojně diskutovaným filmem. Nicméně příznačně ústřednímu motivu snímku se média více než kvalitami snímku zabývala jeho vypjatě vášnivými sexuálními scénami, případně faktem, že pro uvedení v čínských kinech musel být právě v těchto pasážích vystříhán. Podobně se také hojně psalo a mluvilo o hereckých výkonech hlavních aktérů, byť zase byl důraz kladen na jejich postelové scény, a ne tolik na jejich bravurní herecké výkony. Pana I ztvárnil jeden z nejuznávanějších a nejpopulárnějších hongkongských herců Tony Leung Chiu Wai, jemuž s dech beroucí bravurou kontruje debutující Tang Wei, která původně sama chtěl být režisérkou a scenáristkou, ale její první role z ní udělala cenami ověnčenou hvězdu, byť státní úřady v Číně ji za účinkování v kontroverzním filmu na rok znemožnily působit.

Zdroj: ČT


Popis / Obsah / Info k filmu Touha, opatrnost
Etablovaný americký režisér Ang Lee se do rodné Číny v posledních letech vrátil nejen historickým akčním příběhem Tygr a drak (2000), ale i špionským retrodramatem Touha, opatrnost, o studentce, působící v roce 1942 v protijaponském odboji, natočeném podle povídky Eileen Changové (1920-1995). – Mladá Wang Ťia-č’ v naivním vlasteneckém nadšení svolí vydávat se za vdanou paní Maj a vetřít se do přízně nebezpečného agenta kolaborantské vlády, pana I. Plán skupinky amatérských odbojářů na zavraždění ostražitého muže nevyjde, avšak o tři roky později nad ním převezmou dohled skuteční odbojáři. Ťia-č’ se díky hereckým schopnostem vžívá do role a stává se poddajnou hříčkou staršího milence (mezitím povýšeného pana I) se sadistickými sklony, čímž ho zároveň zbavuje opatrnosti. Ke své hře na lásku ovšem nedokáže přistupovat bez emocí: v roli „sexuální agentky“ objevuje zvláštní, zprvu možná jen masochistické potěšení. Jenže vztah k milenci-mučiteli jí posléze zabrání dokončit úkol. Kolaborantský nepřítel je totiž možná jediným člověkem, který ji skutečně miluje. Navzdory nevyhnutelnému tragickému završení v sobě zneužitá žena nakonec nalezne ztracenou hrdost, jejíž obětí se stane nejen ona sama, ale i její bývalí přátelé, kteří ji zneužili. - Protože Ang Lee se pohybuje jen v oblasti jemných náznaků, zůstává příběh falešné paní Maj otevřený nejrůznějším výkladům. Na hrdinčin osud se skrytě nabalují osudy dalších postav (z nichž nejzajímavější je pan I). Rozhodně nejde ani tak o tradiční špionský thriller, jako spíše o psychologické historické drama milostného vztahu. Režisér obratně buduje vyprávění v rámci klišé, „známých“ především z kinematografie (zamilovaná špionka byla tradiční tragickou postavou Hollywoodu a naposledy se objevila v Černé knize Paula Verhoevena). Není tedy náhodou, že otřesená hrdinka nachází v biografech s americkými filmy jedinou možnost, jak ventilovat potlačované city. Lee tak jako obvykle konfrontuje skrývané emoce protagonistů s rozličnými společenskými rituály a kulturními formami. Se svým stálým tvůrčím týmem (v němž nechybí scenáristka Wang Hui Ling s kolegou Jamesem Schamusem a kameraman Rodrigo Prieto) pečlivě rekonstruuje Hongkong a Šanghaj konce 30. a začátku 40. let, naplno však emotivnímu potenciálu svému vyprávění dává vyznít v komorních, odvážně detailních erotických scénách, jež film posouvají do roviny provokativní úvahy o hranicích racionality a prožitku, respektive morálky a tělesnosti.

-ap-, Filmový přehled 2008/2


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama