Původně amatérský nízkorozpočtový horor filmového nadšence Petra Smazala Svatý Mikuláš, jenž byl poprvé uveden 31. října 2014 v Cinema City Flora v Praze, se tvůrci podařilo dostat do kinodistribuce. Podle autora byl „undergroundový“ film, vzniklý za dvanáct natáčecích dní, jako první v ČR natočen v hororovém subžánru found footage, v němž dominují „nalezené“ (jakoby autentické) audiovizuální záznamy. Tomu odpovídá i stylizace filmu, mj. roztřesené, rozostřené a sekající se obrazy, natáčené samotnými herci (kamery jsou součástí děje), zvuk rušený mobilním telefonem apod. Snímek je uveden sdělením, že „v březnu 2014 se čtyři z pěti studentů...
Původně amatérský nízkorozpočtový horor filmového nadšence Petra Smazala Svatý Mikuláš, jenž byl poprvé uveden 31. října 2014 v Cinema City Flora v Praze, se tvůrci podařilo dostat do kinodistribuce. Podle autora byl „undergroundový“ film, vzniklý za dvanáct natáčecích dní, jako první v ČR natočen v hororovém subžánru found footage, v němž dominují „nalezené“ (jakoby autentické) audiovizuální záznamy. Tomu odpovídá i stylizace filmu, mj. roztřesené, rozostřené a sekající se obrazy, natáčené samotnými herci (kamery jsou součástí děje), zvuk rušený mobilním telefonem apod. Snímek je uveden sdělením, že „v březnu 2014 se čtyři z pěti studentů filmové školy ztratili při natáčení dokumentu o ústavu Svatý Mikuláš. Tento záznam je autentickým filmem, který v ústavu natočili, a byl nalezen u studentky Natálie Kocurové, která nyní pobývá v péči profesionálů v Dobřanech u Plzně. Film je určen jen pro silnější povahy. Film sestříhal a sestavil novinář Pavel Novotný, který se k záznamu dostal náhodou.“ Děj je prokládán němými černobílými „archivními“ záběry z minulosti ústavu, osobními záběry ze soukromí členů štábu a uměle vytvořeným videem z portálu YouTube. Snímek pořízený za minimální prostředky (na postprodukci se nepodařilo získat prostředky z crowdfundingu) sice dobře využívá hororovou atmosféru opuštěné bývalé sušické porodnice (jejíž některé reálie ovšem neodpovídají ústavu, který by měl být od 60. let opuštěný), průkopnická snaha použití found footage je však silně oslabena neoriginálním a nepropracovaným scénářem bez hlubšího sdělení a vysvětlení děje. Aby film dosáhl minima celovečerní metráže, jsou především úvodní scény viditelně nastavovány. – Ve stylu found footage vznikl též snímek Petra Jákla Ghoul (2015), natočený se zahraničními herci na Ukrajině v česko-americké koprodukci.