Obsah filmu Šibeničník
Díky kramářské písni jednoho slepce znají lidé v Andalusii legendu o vznešeném loupežníkovi Lucerovi, který bohatým bral a chudým dával. Tak začíná film Ladislaoa Vajdy, který ale naznačuje, že Lucero možná nebyl příliš kladná postava. Šibeničník je také ukázkou španělského subžánru westernu - tzv. bandolerismo.
Španělská kinematografie 50. let dvacátého století byla velmi různorodá. Jeden z nejvíce zastoupených proudů reprezentují filmy, které se pokoušely implantovat hollywoodské žánry do domácího prostředí. Právě ze spojení univerzálních narativních postupů amerického filmu se španělskou národní realitou, jejími kulturními kořeny a...
Díky kramářské písni jednoho slepce znají lidé v Andalusii legendu o vznešeném loupežníkovi Lucerovi, který bohatým bral a chudým dával. Tak začíná film Ladislaoa Vajdy, který ale naznačuje, že Lucero možná nebyl příliš kladná postava. Šibeničník je také ukázkou španělského subžánru westernu - tzv. bandolerismo.
Španělská kinematografie 50. let dvacátého století byla velmi různorodá. Jeden z nejvíce zastoupených proudů reprezentují filmy, které se pokoušely implantovat hollywoodské žánry do domácího prostředí. Právě ze spojení univerzálních narativních postupů amerického filmu se španělskou národní realitou, jejími kulturními kořeny a vůbec pyrenejským přístupem k životu nemohlo vzniknout nic jiného než další forma espaňolady. Snaha přilákat diváky vedla právě ke spojení westernu a bandolerismu. Tak je označován jev loupežnictví spojený se španělskou historií. Ovšem ve zpívané i psané podobě si vytvořil vlastní narativní a ikonografický systém vyprávění, který bohatě čerpá z tradic a především se ukazuje jako zajímavý zdroj sociálněpolitických dobových reflexí. Tyto příběhy byly samozřejmě především záminkami k natočení dobrodružného filmu, který by pobavil diváky. Někteří tvůrci se i přesto pokoušeli tu více tu méně úspěšně o nadčasový obraz, který by odkazoval i k soudobé společenské reflexi. Ladislao Vajda patří mezi jednoho z mála výsostně autorských tvůrců, jenž na základě scénáře jednoho z nejtalentovanějších španělských scenáristů Josého Santuginiho v podstatě natočil film, který žánr westernového bandolerismu ustanovil. Originální je také fakt, který ukazuje legendu a skutečnost, odhaluje mýtus a pravdu o slavném loupežníkovi. Příběh zarámoval zpívaným prologem a epilogem, čímž celé schéma vyprávění ještě více znejistil.
Lucerova banda sužuje celý kraj a především bohatou oligarchii. Četníci a armáda se marně snaží je vypátrat. Juan Pablo de Osuna je syn bohatého statkáře, ale jeho otec nechce tolerovat jeho prohry v kartách a nezřízený život. Syn se tedy rozhodne simulovat otcův únos Lucerovou bandou, všechno ale dopadne jinak, než si představoval. Rozhodne se tedy, že se přidá k loupežníkům, aby se pomstil, ale dospěje k překvapivému odhalení, kdo je skutečným vůdcem bandy. Právě na základě této demytizující zápletky se před námi odvíjí dvojí příběh: legenda o bandolerismu v intencích lidové zábavy a společensko-kritický příběh o funkci oligarchie v novodobých španělských dějinách. Jinak řečeno sledujeme španělskou verzi westernu, která je politickým odrazem doby a kritizuje slabost španělské buržoazie v 50. letech minulého století.
David Čeněk, LFŠ 2014 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.