Popis / Obsah / Info k filmu ShalakoSkupina evropských aristokratů si pod vedením lovců vyjede na Divoký západ na lov. Proniknou až na území Apačů. Dívka Irina, která opustí skupinu je napadena indiány a zachráněna dobrodruhem zvaným Shalako, který slíbí náčelníkovu synovi Chatoví, že běloši do úsvitu území opustí. Evropané jsou zásadně proti odchodu. Začne boj o přežití. Vůdce skupiny Fulton Evropany oloupí, vezme jim vodu, koně a uteče se svými kumpány. Jediný kdo může výpravu zachránit je Shalako. Boj mezi indiány a bělochy, přechod přes poušť a přes hory, nalezení vody, to vše by bez jeho znalostí nezvládli. Konečný souboj mezi Shalakem a Chatem rozhodne o osudech všech. Britský western natočil americký režisér ve španělských exteriérech podle románu Luise L´Amoura.
Autor: EdPopis / Obsah / Info k filmu ShalakoBritský western Shalako (1968), natočený americkým režisérem Eduardem Dmytrykem ve Španělských exteriérech, byl pro představitele hlavní role Seana Conneryho jedním z pokusů osvobodit se od role uhlazeného agenta 007. Prosadit se mimo svět Jamese Bonda bylo pro Conneryho v šedesátých letech velmi obtížné, což lze kromě fenomenálního úspéchu jeho nejslavnější filmové postavy přičíst také uměleckým či komerčním neúspěchům jeho "nebondovských" snímků. - Základní situace filmu Shalako může připomínat klasické Přepadení Johna Forda: společnost "aristokratických" bělochů musí na opuštěném ranči i v otevřené krajině odolávat smrtícím útokům Indiánů, do jejichž rezervace si vyjela na lov. Dmytryk programově zpochybňuje oprávněnost přezíravého vztahu zhýčkaných "civilizovaných" Evropanů k "divošským" domorodcům. Tento motiv však není pro svou didaktickou prvoplánovost přesvědčivý. Stejně problematické jsou ve filmu i postavy - např. změna barona Fredericka
von Hallstatta z arogantního domýšlivého důstojníka ve skromného a poučeného muže zcela postrádá psychologickou věrohodnost. Také hlavní hrdina Shalako nemá dost prostoru pro výraznější charakterizaci a zůstává klasickým typem bezúhonného a neomylného pistolníka. Kvůli tomu Shalako notně zestárnul zvláště ve srovnání s inscenační vytříbeností spaghetti-westernů Sergia Leoneho či s demýtizujícím naturalismem děl Sama Peckinpaha a Arthura Penna ze sedmdesátých let.
-zk-, Filmový přehled 1994/9/27
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište