Popis / Obsah / Info k filmu RukaJonathan Lansdale je docela známým autorem komiksů. Při dopravní nehodě, kterou zaviní hádka s jeho manželkou přijde Jonathan o pravou ruku. Přes veškerou snahu a důkladné hledání na místě nehody se nepodaří amputovanou končetinu najít. S tvorbou komiksů je konec. Ovšem po určité době se začínají dít zvláštní věci. V okolí umělce dochází k vraždám, a vždy se jedná o osoby, které se dostaly do nějakého konfliktu s Jonathanem. Zůstává tedy otázkou zda je vrahem zkrachovalý umělec nebo se jedná o někoho jiného. Nebo o něco jiného.
Autor: Out-Of-WayPopis / Obsah / Info k filmu RukaPoněkud ve stínu slavných děl Olivera Stonea zůstávají jeho dřřvější režijní pokusy. Jedním z nich je horor Ruka (1981), příběh autora comicsového seriálu, Jona Lansdalea, jenž při autonehodě přijde o pravou ruku a s ní i o možnost seberealizace. Následuje postupný rozpad kreslířovy osobnosti doprovázený halucinačními vizemi, v nichž oživlé zápěstí vykonává příkazy Jonova podvědomí a vraždí jeho nepřátele. Vzávěru se však ukáže, že useknutá ruka skutečně ožila…
Stone s přehledem využívá rejstřík filmových vyjadřovacích postupů, z něhož vedle ironických citací (subjektivní pohled malého monstra á la Čelisti) dominuje ve snímku eliptické vyprávěnií umožňující autorovi zanechat množství i falešných stop. Koresponduje i s psychickým stavem hrdiny, trpícího ztrátou paměti, schizofrenií a vidinami Snad právě oscilace mezi popisem rozpadu osobnosti a klasickým hororovým příběhem způsobila tehdejší komerční neúspěch filmu. Psychicky poznamenaní hrdinové, jedno z velkých Stoneových témat jsou
skutečně zajímavější a působivějšíí tam, kde mají reálnou "předlohu" (Narozen 4. července, The Doors).
Navíc se režisér v několika scénách dostává na hranici jakési perverzní zábavy a nechtěné sebeironie, když mrtvolně vyhlížející oživlé zápěstí (dílo Earla Rambaldiho, pozdějšího tvůrce např. E.T. - Mimozemšťan) snímá s objektivním, až popisným nadhledem a zbavuje se, tak možnostti emotivnějšího působeni jež mu žánr hororu nabízí.
Ruka je dnes dokladem Stoneova vyvíjejícího se režijního stylu, jenž našel výraznější uplatnění při zpracování společenských traumat a moderních mýtů.
-zk-, Filmový přehled 1994/5/27
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište