Šanghaj - 1941. Jedenáctiletý anglický chlapec přijde během japonského náletu o rodiče. Najednou se musí živit sám. Ztráta rodičů ho poznamená především psychicky. Hledá autoritu a nachází ji v japonských okupantech a jejich válečné technice. Začne zbožňovat stíhačku Mitsubishi, i když je to nesmírně krutý bůh - zabil mu rodiče. Jim se setkává se zlem a my si při pohledu na něj uvědomujeme, že každého takováto konfrontace poznamená.
Říše slunce (1987) je po
Purpurové barvě dalším "dospělým" projektem režiséra
Stevena Spielberga. Tvůrce se znovu opíral o literární předlohu - stejnojmennou autobiografickou knihu J.G. Bollarda (vyšla i u nás). V centru jeho pozornosti se jako už mnohokrát ocitá magický dětský svět, tentokrát však těžce traumatizovaný válkou. - Malý Angličan Jim žije s rodiči v Japonci okupované Šanghaji. Zároveň s útokem na Pearl Harbor (7.12. 1941) Japonsko obsadí i britské a americké državy ve městě. Chlapec se ocitne uprostřed zběsilého víru pro něj nepochopitelných událostí: ztratí se rodičům a před smrtí v lhostejném nepřátelském prostředí ho zachrání americký zlodějíček Basie. S ním se nakonec dostane do japonského zajateckého tábora Su-čou vedle letiště Long-Chao. Zde prožije tři roky. Na první pohled se dokonale přizpůsobí okolnostem, jeho schopnost přewžít v krutých podmínkách však za sebou skrývá hlubokou citovou a názorovou krizi. Sám Basie je šokován, kryž zjistí, nakolik chlapec přejal jeho pragmatismus. Druhým "otcem", který se naopak snaží Jima ovlivnit v duchu humanistických ideálů, je táborový lékař Rawlins. V souladu s Ballardovou koncepcí proslulý scenárista Tom Stoppard ještě zvýrazňuje chaos Jimova pokřiveného duchovního světa, v němž soupeří lhostejnost k cizímu utrpení a touha po lásce. - Spielbergovi se podařilo vytvořit nezvyklý a vizuýlně i emotivně působivý film, v němž se prolínají "objektivní" velkoryse inscenované válečné scény v duchu filmu Davida Leana s režisérovou charakteristickou poetikou (viz např. chlapcovy blouznivé představy). Daří se mu také konfrontovat britskou, americkou a japonskou mentality. Vedle renomovaných herců (
John Malkovich,
Miranda Richardsonová) podal mimořádný herecký výkon v hlavní roli
Christian Bale.
Prokopová Alena/Filmový přehled
Spielberg 1987 - Konec nevinnosti
Šanghaj 1941. Jedenáctiletý anglický chlapec Jim Graham ztratí ve válečném zmatku během japonského náletu rodiče. Nejen, že se musí živit sám, ztráta rodičů jej poznamenává především psychicky. Hledá autoritu a nachází ji v japonských okupantech a jejich válečné technice. Začne zbožnovat stíhačku Mitsubishi - a to je nesmírně krutý bůh. Velkofilm s náklady kolem pětatřiceti miliónů dolarů vznikl podle románu J. G. Ballarda (vyšel i česky) a Spielberg původně koupil filmovací práva pro režiséra
Davida Leana. Jak však Spielberg naznačil předchozím filmem
Purpurová barva, zatoužila jeho filmařská duše po změně a když se ukázalo, že Lean je zaměstnán jinou prací, rozhodl se film natočit sám. Přestože hlavním hrdinou je opět dítě, je zasazeno do zcela jiného prostředí než hrdinové předchozích Spielbergových filmů. Už to není pohádka, ale peklo válečného šílenství, japonské zajatecké tábory sužované bídou a malárií, plné stráží a podivných individuí. Teprve v tomto drsném prostředí a krušných zážitcích si nejen Jim, ale snad i divák uvědomí, co znamená slovo „přežít". Technicky nebylo pro Spielberga natáčení příliš náročné, problém však byl v tom, že natáčel pravý opak všeho, co jako režisér předtím dělal. Zvlášť však musel potlačovat svou obvyklou snahu zlehčit dramatické situace a jak přiznal, musel sám se sebou urputně bojovat, aby se mu podařilo příběh nezkreslit.
Zdroj: Cinema 1992/8/42